A gumiabroncsgyártók a nyersanyag és az energia folyamatos drágulására hivatkozva tavaly negyedévente emelték áraikat, ám ezzel párhuzamosan növekedett a rendelésállomány is. Úgy látszik, a folyamat nem állt meg: a Coninental a napokban jelentette be, hogy mind a járműgyáraktól, mind a kereskedelemből érkező megrendelések olyan tempóban élénkülnek, hogy ebben az évben 10 százalékkal, 124 millió darabra – az eddigi legnagyobb éves mennyiségre – emeli termelését.
A Continental AG ugyanakkor azt is elhatározta, hogy augusztus elsejével összevonja az egymástól függetlenül működő személygépkocsi- és kishaszonjármű (PLT), valamint a teherautóabroncs-gyártó (CVT) üzletágát. Részben azért, hogy csak egy felső vezetői kört kelljen fizetni. Az elmúlt évben a 28 ezer fővel dolgozó PLT divízió árbevétele 5,8 milliárd euró volt, a 7100 embernek munkát adó CVT pedig 1,4 milliárdot ért el. Az EBIT a nagyobbik üzletág esetében megközelítette az egymilliárd eurót, míg a teherabroncsgyártó esetében csak 50 millió eurót jelentett a konszern.
A drágulás persze az idén sem áll meg. A Bridgestone például újabb jelentős áremelésre készül Európában. Július elsejétől a mezőgazdasági abroncsait átlagosan 12 százalékkal adja drágábban a kereskedőknek, a terep- és újrafutózott darabok 8, a személyautó-, kishaszonjármű- és motorkerékpár-abroncsok pedig mintegy 5 százalékkal drágulnak.
A világpiacot ugyanakkor vitathatatlanul Ázsia húzza. Ezért a Yokohama és a Hankook hatalmas gyárépítésekbe kezdett a Távol-Keleten. A japán cég akkora üzem létesítésébe fogott, amely révén a Yokohama Tires Phillippines termelése a jelenlegi évi 7 millió darabról 17 millióra emelkedik.
A Hankook pedig hetedik gyárát építi Jáva szigetén. A 2007-ben még csupán 73 millió darab abroncsot gyártott dél-koreai vállalat az idei 93 milliót követően 2014-re el kívánja érni az évi 100 millió darabos kapacitást. A 353 millió dollár értékű indonéziai beruházás során 60 hektáros területen négy üzem épül, ahol kezdetben évente körülbelül 6 millió gumiabroncs készülhet. A vállalat 2014-ig 1400 alkalmazottat vesz föl, majd négy év alatt megkétszerezi a létszámot. Az új leányvállalat Észak-Amerika és a Közel-Kelet mellett Délkelet-Ázsia fejlődő piacait látja el. Egy hónapja pedig azt jelentette be a dél-koreai cég, hogy megkezdte harmadik kínai termelőegysége építését. A 954 millió dolláros beruházással felépülő gyár már másfél év múlva megkezdi a munkát, de a rácalmásihoz hasonló 11,5 millió darabos kapacitást csak négy év múlva éri el.
A tervezettnél hónapokkal hamarabb, már a nyár derekán eléri teljes kapacitását a Hankook rácalmási gyára, amely így több mint 11 millió gumiabroncs kibocsátására lesz képes évente. Augusztusra a frissen elkészült új, 58 ezer négyzetméter alapterületű üzem naponta már 16-17 ezer abroncsot gyárt, napi 34-35 ezer darabra növelve a teljes gyártókapacitását. A Hankook eredetileg csupán 1500 fős gyártóbázis kiépítését tervezte Magyarországon, ezzel szemben a létszám rövidesen eléri az 1900-at.
A koreai világcég már a kezdetektől készült a 2007 nyarától termelő Hankook Tire Magyarország Kft. kapacitásának 230 millió euróba kerülő bővítésére, 550 millió euróra emelve a magyar leányvállalatra költött összértéket. Igaz, a világválság hatására úgy döntött, hogy a gyárbővítést nem kezdi meg az eredetileg tervezett időpontban, 2009 elején, hanem egy évvel később. Ám az európai piaci igények növekedése és a koreai, valamint a kínai gyárak távolsága miatt ezt a tervet is kénytelenek voltak módosítani, és már 2009 szeptemberében megkezdték az építkezést.
Szerződések
Az Egyesült Államok védelmi minisztériuma a múlt héten jelentette be, hogy pályázatán a Goodyear és a Michelin sok millió dolláros repülőgépabroncs-szerződést nyert el. A 2013 szeptemberéig szóló szerződések értelmében a Goodyear 37,1, a Michelin pedig 28 millió dollár értékű abroncsot szállít a légierő számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.