BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Asszisztensek az autóban

Elektronikus védangyalok sokasága teszi biztonságossá az autózást.

Már nem csak a felső kategóriában találhatók meg a különböző vezetéstámogató rendszerek.

A vezetéstámogató rendszerek egy részéről sokan úgy vélik, felesleges pénzkidobás a megvásárlásuk. Némelyik tényleg legfeljebb egyszer mutatja meg magát, olyankor viszont életet menthet.

A legtöbb vezetéstámogató rendszer a felső kategóriás modellekben szolgál, de már terjednek lefelé is. S nem csak a blokkolásgátlóról vagy az elektronikus menetstabilizálóról van szó – noha néhány éve ezek is elérhetetlen extrának számítottak. Olyan újdonságok bukkannak föl mind több modellben, mint a követési távolságot mérő radar, a parkolóasszisztens, a jelzőtábla-felismerő rendszer vagy a lézeres holttérfigyelő. Ráadásul ezek az extrák megjelentek a középkategóriás, sőt a kompakt autók körében is.

Az új Ford Focus például ütközésveszély esetén magától megáll, a Volvo S60-as pedig felismeri a gyalogosokat. A Volkswagennek máris hat modellje tolat be automatikusan a parkolóhelyre. De a technika rajongója könnyen eshet költségcsapdába – a Mercedes C-osztály például jó 700 ezer forinttal kerülhet többe, ha „csak” a követési távolságot szabályozza önműködően. S nem maguk az asszisztensek is okozhatnak boszszúságot: némelyik túlbuzgón vagy hanyagul dolgozik, rontja a vezetés élvezetét, vagy egyszerűen idegesíti a sofőrt.

Sajnos sokszor a használati érték is csak másodlagos, a gyártóknak inkább az a fontos, hogy a konkurenciaharcban előnyt tudjanak felmutatni. Helyénvaló tehát egy jó adag kétkedés, ha arról van szó, hogy hány elektromos angyalt eresztünk az autó fedélzetére.

A követésitávolság-szabályozó hasznos, de úri luxus. A sebességrögzítővel összekapcsolt rendszer figyeli a forgalmat, és automatikusan tartja az előre beállított távközt. Egyes rendszerek vészfékezésre is képesek. A fejlettebb rendszerek megállásig lassítanak, majd ismét felgyorsítanak a korábban rögzített tempóra.

A dinamikus menetfény a helyzettől függően (város, országút, autópálya, rossz időjárás) optimális útmegvilágításra állítja a fénykévét. Az egyszerűbb rendszer a menetsebességet veszi figyelembe, a bonyolultabbak a belső tükör elé szerelt kamerával észlelik az esőt vagy ködöt is. Gyakran szerepel a funkciók között a sarok- és kanyarfény.

A városi vészfékezés rendszer felismeri az ütközésveszélyt, és szükség esetén a vezető beavatkozása nélkül teljes lassítást kezdeményez. Lehetőség szerint elkerüli a balesetet, de legalábbis jelentősen csökkenti az ütközés következményeit.

A távfényasszisztens szembejövő forgalom vagy jól kivilágított úttest esetén automatikusan tompít. Ha elhaladt a szembejövő, a szemet kímélően lágy átmenettel emeli fel a fénykévét távoli világításra. A belső tükör házában elhelyezett kamera felismeri a többi jármű fényeit, és impulzust ad a fényváltónak.

A vetített kijelzés a fontos információkat – menetsebesség, a navigátor jelzései, a felismert jelzőtáblák – jeleníti meg a szélvédőn vagy a vezető előtt álló plexilemezen. Az ötlet a repülőgépgyártásból származik, ahol a vadászgépekben régóta alkalmaznak hasonlót.

A fáradtságfigyelő felismeri a vezető figyelmének lankadását. Az egyszerű rendszerek a fáradt autósra jellemző kormánymozdulatokból következtetnek, a bonyolultabbak az utazás első perceiben felállítanak egy viselkedésmintát, figyelembe veszik a napszakot és az utazás hosszúságát, hogy több mint 70 érzékelő információi alapján észrevegyék a kimerültséget. A figyelmeztetés egy szimbólum (kávéscsésze) a sebességmérőben, valamint jelzőhang.

A sávtartóasszisztens a felfestett sávok elhagyására figyelmeztet. Egyes rendszerek önműködően vissza is kormányozzák az autót a helyes irányba. A módszer egyszerű: kamerák vagy infravörös érzékelők figyelik a burkolati jeleket és az útszegélyt. Az elektronika összehasonlítja ezt a jármű pozíciójával, és szükség esetén jelzőhangot, kormányrezgést vagy kormánymozdulatot vált ki.

A parkolóasszisztens leveszi a munkát az ügyetlen autós válláról. Az autó maga keres alkalmas helyet, és be is áll oda, az autósnak csupán hátramenetbe kell kapcsolnia, és a gázt vagy a féket nyomni. Egyes rendszerek elég nagy helyet igényelnek a kocsi előtt és mögött, mások finomabban dolgoznak. Van, amelyik csak az úttal párhuzamos működik.

Kárenyhítés

A gondolkodó autót leginkább előrevetítő rendszer a baleseti helyzetek felismerésében jeleskedik. Az autó magától „megérzi” a nagy valószínűséggel balesethez vezető helyzeteket. A különböző területekhez kapcsolódó többféle rendszere ilyenkor villámgyorsan bevezet néhány intézkedést, amelyek enyhítik a következményeket, ha karambol történik.

Szenzorok érzékelik az erős fékezést vagy egy akadály fékezés nélküli megközelítését. A rendszer – a kiépítettségétől függően – figyelmeztet, lassít vagy teljes erővel fékez. Egyes autók feszesre húzzák a biztonsági öveket.



Szenzorok érzékelik az erős fékezést vagy egy akadály fékezés nélküli megközelítését. A rendszer – a kiépítettségétől függően – figyelmeztet, lassít vagy teljes erővel fékez. Egyes autók feszesre húzzák a biztonsági öveket. Nem luxus A környezetvédelem és a költségek mellett a biztonság a mai autózás legfontosabb kérdése. Éppen ezért üdvözlendő, hogy az autógyártók egymással versengve hozzák ki az új és újabb műszaki megoldásokat.

A baj az, hogy néhány rendszert kiforratlanul dobnak piacra, sokat pedig olyan drágán adnak, hogy egy közönséges autóvásárló nem is gondolhat rájuk. Abnormális, hogy néhány „kütyü” annyiba kerüljön, mint egy jó használt kocsi.

Azt tanácsoljuk az autóvásárlóknak, hogy jól gondolják meg, mire adják ki a pénzüket: valóban ad-e értékes biztonsági pluszt a kérdéses extra.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.