A háztartási berendezések gyártásában meghatározó svéd vállalatcsoport nem az egyetlen, amely az idén ehhez az eszközhöz nyúl az amúgy egyébként folyamatosan erőteljes árnyomásban lévő nemzetközi piacon. Az áremelési gyakorlat, amely Európában kiterjed a nemzetközi fehérárumárkák többségére, a hazai piacon is megjelenik, néhány százalékos mértékben. (Az utóbbi két-három évben már volt itthon kisebb-nagyobb drágulás a fehéráruszegmensben, de az főként a hektikusan ingadozó árfolyamok számlájára volt írható.)
A mostani esetben az általunk szondázott márkák közül a Whirlpool Magyarországnál is az alapanyagokat és a szállítási költségeket említették az áremeléssel kapcsolatos indoklásban. Az LG Hungarynél közölték, hogy a régebbi modelleket nem árazzák át, az újabbak viszont már a magasabb áron kerülnek az üzletekbe. Egyedül a Samsung jelezte, hogy nem készül áremelésre, sőt, piaci megfigyelők szerint éppen az egyetlen olyan szereplője a piacnak, amely szembemegy a hazai trenddel. Ez a lépés a cég saját szempontjából érthető, hiszen a dél-koreai társaság itthon ezzel a termékportfólióval még a piacépítés kezdeti szakaszában van, a fehéráruval alig néhány éve jelent meg nálunk.
A piaci kereslet ugyanakkor nehezen tudja megtámogatni az áremelési hullámot, ugyanis a legfrissebb adatok szerint ismét elindulhat lefelé. Alig három hónapja, hogy az európai fehérárugyártókat tömörítő szervezet, a CECED magyarországi egyesülésének az elnöke, Füle Norbert még úgy nyilatkozott lapunknak, hogy újból bizakodhatnak a gyártók, az idén várhatóan megáll a 2007 óta tartó hanyatlás a háztartási berendezések 50 milliárd forintosra zsugorodott magyarországi piacán. Az utóbbi két évben a visszaesés az eladott darabszámokra vetítve együttesen elérte a 38 százalékot. Magyarországon a 2000-es évek közepén még meghaladta az egymilliót az évente gazdára talált mosógépek, hűtők, mikrók stb. száma, ez a mutató ma alig több mint 800 ezer. Összehasonlításul: az ugyanekkora népességű Csehországban tavaly 1,2 millió készüléket adtak el.
Az idei első hónapok adatai még optimizmusra adtak okot, nem véletlen, hogy májusig a gyártók még 3 százalékot meghaladó mértékben növelték szállításaikat a kereskedelem raktáraiba. Ennél azonban végül csak kisebb arányban tudott bővülni a kiskereskedelmi eladás, amely áprilisra már a stagnálás jeleit mutatta, azóta pedig elindult lefelé. A szabadon álló készülékeknél áprilisig még alig egy százalékot nőtt a piac. A keresettebb kategóriák közé tartoznak az elöltöltős mosógépek, a mosogatógépek és a szárítógépek – mondja Belényesi Zsolt, az Electrolux Lehel Kft. belföldi értékesítési divíziójának az igazgatója. Az utóbbi két termékkategória még a mennyiségi növekedés időszakát éli Magyarországon. A beépített készülékek csoportjában viszont egyértelműen érezteti hatását a lakásépítések visszaesése, a hazai hitelhelyzet, ezekből a berendezésekből az év első négy hónapjában közel 3 százalékkal kevesebb fogyott.
Az értékesítési csatornákat illetően a legfeltűnőbb a hipermarketek és az internetes értékesítés erőteljes növekedése, az előbbi meghaladja a 30 százalékot, az utóbbi részesedése pedig egy év alatt lényegében megkétszereződött – mondja Gerő László. A Candy Hoover Hungary Kft. ügyvezetője egyébként elégedett az év eddig eltelt időszakával, mivel az eladásaikat a múlt évvel összevetve 22 százalékkal tudták növelni. Szerinte ez nagyban köszönhető számos egyedi technológiát hordozó berendezéseiknek.
A legutóbbi felmérések szerint a magyar háztartások 40 százalékában tíz évnél idősebb háztartási gépek működnek, e tekintetben a régión belül sereghajtók vagyunk. A háztartási gépek cseréjét Európa több országában központi programokkal is támogatják. Volt ilyenre példa tavaly Magyarországon is, de a hatása a szakma által reméltnél kisebb volt. Az új kormánnyal is leült már tárgyalni a szakma, vizsgálják, hogyan indítható újra a projekt.
Az értékesítés 65 százaléka még az elektronikai szakkereskedéseken keresztül zajlik. A legdinamikusabban növekvő keresletet az ázsiai piac mutatja, amely a globális eladások 36 százalékát adja.
Az értékesítés 65 százaléka még az elektronikai szakkereskedéseken keresztül zajlik. A legdinamikusabban növekvő keresletet az ázsiai piac mutatja, amely a globális eladások 36 százalékát adja. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.