Cégvilág

Jöhet a tőkeinjekció: Terjeszkedik a Bónusz Brigád

Bár már több hete arról hallani, hogy a világ legnagyobb kuponos vásárlói oldala, a Groupon hamarosan Magyarországon is debütál, a tőzsdére készülő cég egyenlőre puhatolózik a hazai piacon. Az órás a legnagyobb hazai portálra is szemet vetett, de a tulajdonosok csak kisebbségi részesedést dobnának a „nagyhalnak”.

 A legnagyobb hazai közösségi vásárló oldal, a Bónusz Brigád egyik társalapítója és tulajdonosa, Kaprinay Zoltán, lapunk érdeklődésére elmondta, a Groupon mellett több vállalattal is tárgyalnak tőkebevonásról a piacvezetői szerep további megerősítéséhez. A vállalkozás eladásáról szóló pletykákat azonban határozottan cáfolta.

„A Bónusz Brigádra nagyon sok az érdeklődő, ám nem áll szándékunkban eladni a vállalkozást. Az ajánlatokat meghallgatjuk, mert a tervezett piaci expanzióhoz elképzelhetőnek tartjuk egy külső, kisebbségi befektető bevonását. A cég értékesítésről azonban szó nincs” – húzta alá a Világgazdaság Online kérdésére Kapriany Zoltán.

Az évtized tőzsdei blöffjeként emlegetik a Groupon őszi akcióját, amellyel a 25-29 milliárd dollár piaci értékűnek taksált informatikai vállalat nyilvános kereskedésre viszi papírjait. A kritikusok szerint ugyanis a Groupon, s a hozzá hasonló vállalkozások – csak úgy, mint a Facebook – óriási lufit fújnak, azaz a vállalatok piaci értéke nem takarja a valóságot. Ezt támasztja alá az a tény, hogy a Groupon soha nem termelt valós nyereséget, s a tavalyi, 713 millió dolláros bevételből nagyjából 615 millió dollárnyi az agresszív akvizíciókból származott, tehát ennyit tettek hozzá a bevételhez a koncepciót másoló vállalkozások.

Kaprinay Zoltán szerint ugyanakkor a Grouponra érvényes legkevésbé az IT-vállalkozások közül, hogy piaci értéke túlértékelt lenne. Mint mondja, online szakemberként látja, hogy a közgazdasági szakemberek, elemzők hajlamosak túlzott feltételezésekbe bocsátkozni. A Facebookot például 70 milliárd dollárra taksálják azért, mert 750 millió aktív felhasználója van. Ezekről a userekről azonban nem tudni, hogy mennyire lennének fizetőképesek. Ugyanez a helyzet a Twitterrel. A Groupon felhasználók azonban rendszeresen vásárolnak, hiszen ez a koncepció lényege – tette hozzá.

A Groupon lényege, hogy a regisztrált vásárlókból álló csoport tagjai kedvezményt alkudnak ki egy bizonyos termékre vagy szolgáltatásra, és ha elegen vannak, a kialkudott kedvezményes áron kapják meg a szolgáltatást. A vállalkozás ezen ötletnek köszönhetően gyakorlatilag a semmiből vált globális vállalattá. 2009-ben az árbevétele 30,5 millió dollár volt, 2010-ben már 713,4 millió dollárra rúgott. Tavaly a Google hajlandó lett volna hatmilliárd dollárt fizetni az Andrew Mason által alapított cégért, ám azt visszautasították, s a cég papírjai ősszel nyilvánosan is tőzsdére kerülnek.

A hazai cégek jó része 2010-ben indult; egyebek mellett a Bónusz Brigád is. Májusra 15-20 ilyen bónuszos-kuponos oldal működött nálunk, ez mára 60-65-re növekedett. Ebből azonban csak kevesen bonyolítanak jelentős forgalmat. Kaprinay Zoltán szerint azoknak, akik már későn lépnek be a piacra, nehéz felvenni a versenyt. A Bónusz Brigád  havonta 100 millió forintot meghaladó forgalma többek között annak is köszönhető, hogy elsőként jelent meg a hazai piacon.

Korábban felmerült az a lehetőség, hogy a Groupon saját vállalkozással lép a magyar piacra, ahogy ezt Lengyelországban és Romániában tette, ám most az IPO előtt egyértelművé vált, hogy a kisebb piacokon, mint hazánk is, inkább felvásárlással fog terjeszkedni, ha egyáltalán terjeszkedik – mondta Kaprinay.

felvásárlás bónuszbrigád e-commerce IPO IT kupon Google
Kapcsolódó cikkek