BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Berobbant a Digitális Állampolgár: milliók intéznek mindent egy gombnyomással

A Digitális Állampolgár már az első évében bebizonyította, hogy a magyarok készek átlépni a papíralapú ügyintézés korszakán – mondta a Világgazdaságnak Both András, a Digitális Magyarország Ügynökség vezérigazgatója. Az alkalmazást már csaknem 2,5 millióan töltötték le, a felhasználók pedig több mint 28 millió belépést indítottak rajta keresztül az állami rendszerekbe. A digitális aláírás is látványosan terjed: 1,2 millió dokumentum készült így egy év alatt, miközben a tárhelyes üzenetek olvasása már 800 ezer alkalomnál jár. A DÁP funkciói mára közel duplájára bővültek, és a piaci szereplők bekapcsolódásával egyre inkább teljes digitális ökoszisztémává alakul a rendszer.

A Digitális Állampolgár mobilalkalmazás nemrég ünnepelhette az első születésnapját: a 2024 szeptemberében történt élesítés óta már csaknem 2,5 millióan töltötték le – közölte a Világgazdaság érdeklődésére Both András, a Digitális Magyarország Ügynökség (DMÜ) Zrt. vezérigazgatója, aki a november 17–19-i Future IT-n további részleteket ismertet a Magyarország előtt álló digitális átalakulásról.

DÁP alkalmazás digitális állampolgár
A Digitális Állampolgárság Program elindult az ökoszisztémává válás felé / Fotó: Csikiphoto / Shutterstock

Lapunknak kifejtette: az alkalmazás indulásakor elérhető funkciók az elmúlt egy év alatt majdnem megduplázódtak, és továbbra is folyamatosan bővülnek, mára pedig a Digitális Állampolgár weboldal is elérhető – a két felület egymást kiegészítve segíti

  • a tájékozódást
  • és az ügyintézést.

Ezzel, valamint a piaci csatlakozók megérkezésével és a DÁP design system ajánlásai mentén megújult szolgáltatásokkal a Digitális Állampolgárság Program egyértelműen elindult az ökoszisztémává válás felé. 

Egy év alatt huszonnyolcmillió belépés 

A DMÜ vezetője úgy látja, a számok alapján a felhasználók is rájöttek, mennyivel kényelmesebb felhasználónevek és jelszavak megjegyzése helyett az alkalmazás segítségével belépni a webes ügyintézési felületekre, ezt a funkciót kimagaslóan sokan használják: már közel 28 milliószor léptek be a felhasználók az állami felületekre a DÁP-pal. Ráadásul nyár óta ezt már nemcsak állami szervezeteknél, hanem egyre több piaci cégnél is megtehetik, ez alatt a rövid idő alatt is több mint 600 ezerszer használták ezt a funkciót a felhasználók. Both András tájékoztatása szerint nagyon sokan várták azt is, hogy a tárhelyre érkezett üzeneteiket az alkalmazásban is olvashassák:

eddig több mint 800 ezer tárhelyes üzenetet töltöttek le.

De érthető módon a digitális aláírást és a hiteles adattovábbítást is szeretik a felhasználók, már több mint 1,2 millió aláírt dokumentumot generáltak. „A következő időszakban a legfontosabb mérföldkő az lesz, hogy a gépjármű-adásvétel életesemény teljes folyamatát el lehet majd intézni az alkalmazásban, de az offline funkciók bevezetését és az adattárca funkcióinak bővítését is említhetném – például az életkorral vagy élethelyzettel járó jogosultságok és kedvezmények igazolására is használható lesz a DÁP” – jelezte a vezérigazgató.

Európa élvonala a digitalizációs cél

„A hosszú távú víziónk az, hogy Európa élvonalába emeljük Magyarország digitalizációját – ennek a víziónak a Digitális Állampolgárság Program a keretrendszere, a Digitális Magyarország Ügynökségnek és leányvállalatainak pedig az a feladatuk, hogy a Digitális Állampolgárság Programot megvalósítsák. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a DÁP nemcsak egy mobilalkalmazás vagy weboldal, hanem egy teljesen új államigazgatási működésmód, és egy olyan jövőkép, amelyben az állam magától értetődően, egyszerűen és emberien működik” – hangsúlyozta lapunknak Both András.

Hozzátette: a DMÜ azért jött létre, hogy a DÁP szellemiségét átadja az államigazgatásnak, azaz kultúrát és szemléletet formál, nem csak informatikai fejlesztéseket irányít. A DÁP szemlélete nem áll meg a képernyőnél, hanem érvényes az ügyfélszolgálatokra, a backoffice-folyamatokra, a kommunikációra és a személyes interakciókra is. A DMÜ hívja össze az államigazgatás szereplőit állampolgároktól vállalkozásokig, a DMÜ hangolja össze a célokat.

Arra a kérdésre, hogy a magánszemélyek vagy a vállalkozások szintjén van több tennivaló, Both András úgy reagált, hogy „minden fronton van teendőnk”. Ahogy fogalmazott, fontos is, hogy ne csak a „látványos” fejlesztésekben gondolkodjunk, hanem fordítsunk erőforrásokat az olyan, lassabban megtérülő feladatokra, mint az állampolgárok képzésének támogatása és az ezekhez szükséges digitális infrastruktúra fejlesztése – ezekre számos hazai állami fejlesztési program épül.

De Magyarország hálózati infrastruktúrája nemzetközi összevetésben is erős, lefedettségben EU-átlag felett vagyunk minden kategóriában, a kimaradt területek felzárkóztatására pedig épp folyamatban van a Gigabit Magyarország Program pályázata – magyarázta Both András. Ennek az átfogó munkának a részeként valósulnak meg a Digitális Megújulás Operatív Program új kezdeményezései is, ezek között vannak az állampolgárok életét megkönnyítő, és a vállalkozások, egyéb gazdasági szereplők digitalizációját elősegítők projektek egyaránt. 

Az igazolványok, plasztikkártyák kora lejárt a Digitális Állampolgárral

A DMÜ vezérigazgatója rávilágított: azt már több helyen egyértelművé tették, a DÁP célja, hogy a legfontosabb, legtöbb embert érintő ügyek már 2026-ra mobilról is elintézhetők legyenek, valamint hogy EU-s szinten se kelljen már plasztikkártyákat és egyéb igazolványokat fizikai formában magunknál hordani – az uniós célokkal összhangban.

„Azért is teszünk sokat a nemzetközi kapcsolataink fejlesztéséért, hogy a digitalizációban élen járó országok tapasztalatait is felhasználjuk. De hosszú távon a DÁP-pal ennél is tovább megyünk az egyszerűsítésben, a cél, hogy eljussunk az egygombos ügyintézéshez, amelyben a felhasználó csak kiválasztja egy felületen, hogy babaváró kölcsönt igényel, és más dolga nincsen. Nem kell tucatnyi papírt kitölteni, letölteni, feltölteni, hanem a rendszer a háttérben összegyűjt minden ehhez szükséges adatot és dokumentumot, lefuttatja a jogosultságok ellenőrzését, az alapján elbírálja az igényt, és folyósít is. A munkánk egyúttal arról is szól, hogy időben felkészüljünk a jövő technológiájának műszaki, szabályozási kihívásaira” – tette hozzá Both András.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.