BUX 41,906.58
+1.60%
BUMIX 3,960.45
+0.94%
CETOP20 1,960.74
+2.16%
OTP 10,580
+0.71%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.33%
+2.90%
-0.20%
ZWACK 17,500
+1.74%
0.00%
ANY 1,640
+0.31%
RABA 1,165
+0.87%
0.00%
-0.49%
+1.89%
+0.46%
OPUS 193.2
-0.21%
-7.36%
+2.00%
0.00%
+4.39%
OTT1 149.2
0.00%
-1.99%
MOL 2,834
+1.21%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
+1.85%
+1.22%
EHEP 1,645
+2.81%
+1.43%
+1.67%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.72%
+8.53%
0.00%
SunDell 42,000
+5.53%
-2.33%
+2.65%
-4.40%
0.00%
+1.89%
+10.89%
GOPD 9,020
-27.84%
OXOTH 3,700
-2.37%
0.00%
NAP 1,226
+0.66%
-12.34%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

A közösségi vásárlás pörgeti az online kereskedelmet

A közösségi vásárlást kínáló oldalak térhódításának köszönhetően jelentősen megnőtt az online vásárlók aránya a 18-64 éves aktív internetezők körében – többek között ez derült ki a KutatóCentrum által évente készített E-Shopping Report felmérésből. A kutatás arra is rámutatott, hogy egyre kevesebben kérdőjelezik meg az online vásárlás biztonságosságát, ugyanakkor a kézzelfoghatóság és a személyes kontaktus hiánya még mindig visszatartó erőt jelent.

Az elmúlt egy évben nagyot ugrott az online vásárlók aránya a KutatóCentrum idei E-Shopping Report felmérése szerint. Míg a kutatássorozat 2010-es adatai szerint a rendszeres internetezőknek csupán 48 százaléka vásárolt egy év alatt legalább egyszer a világhálón, addig 2011-re ez az arány 61 százalékra nőtt.

„A vásárlási kedv növekedése elsősorban a közösségi vásárlást kínáló oldalak térhódításának köszönhető, amelyek az elmúlt hónapokban egyre nagyobb népszerűségre tettek szert” – mondta el Györfi Anna, a KutatóCentrum kutatási projekt menedzsere. Leginkább a 18-24 évesek és a nők használták az elmúlt 12 hónapban vásárlásra az internetet. „Utóbbi adat azért is érdekes, mert a tavalyi évhez képest jelentős növekedést mutatott. Míg a 2010-es felmérés szerint a hölgyeknek mindössze 42 százaléka vásárolt egy év alatt legalább egyszer a weben keresztül, idén már 65 százaléka. Ez az ugrás azzal magyarázható, hogy a közösségi vásárlást biztosító oldalak kínálata elsősorban a nőknek szól” – emelte ki a kutatási szakember.

A kuponokat és a közösségi vásárlást hirdető cégek óriási - 30-50-70-90 százalékos - kedvezményekkel vonzzák és gyűjtik maguk köré az érdeklődőket. Az alig egyéves működésre visszatekintő bónuszokat, kuponokat értékesítő, nagyon gyorsan fejlődő közösségi vásárlói internetes kereskedelmi oldalak forgalma az idén várhatóan jóval meghaladja a 2 milliárd forintot, de elérheti a 3 milliárd forintot is. A GKIeNET-BCE E-buisness Kutatóközpont legutóbbi elemzése szerint a növekedést befolyásolja az is, hogy milyen gyorsan bővül az internetes vásárlás.
A KutatóCentrum szerint az online tranzakciók száma ugyan az internetes vásárlók gyarapodásának köszönhetően emelkedett, de az arányok nem változtak 2010-hez képest. Továbbra is az online vásárlók 87 százaléka vásárolt legalább háromszor a neten, 25 százaléka pedig hatnál több alkalommal. „A jövőbeli kilátások ugyanakkor kedvezőek: az aktív internetezők 62 százaléka tervezi, hogy a következő 12 hónapban rendel valamit a világhálón. Ez az arány 2010-ben még csak 55 százalék volt” – mondta el Györfi Anna.
Azok, akik a felmérést megelőző 12 hónapban vásároltak online, legfontosabb okként a gyorsaságot és az egyszerűséget emelték ki, ezt követték a kedvező árak. „A vásárlók közel fele ugyanakkor azt is elmondta, hogy a kiválasztott terméket csak online tudta beszerezni” – jegyezte meg Györfi Anna. A felmérés a nem vásárlás okait is vizsgálta. A legtöbb nem vásárló azt emelte ki, hogy egyszerűen nem volt rá szükségük, hogy interneten keresztül vásároljanak. A második legtöbb alkalommal a személyes megtekintés hiányát nevezték meg indokként, a dobogó harmadik helyére pedig a kártyaszám megadásától való félelem került.

„Ugyanakkor jó hír az online kereskedőknek, hogy ez a félelem jelentősen csökkent az elmúlt évhez képest. 2010-ben még a nem vásárlók 40 százaléka jelölte meg okként, hogy fél megadni a kártyaszámát, idén pedig már csak 26 százaléka” – hangsúlyozta a piackutató.

A rendszeres internetezők – függetlenül attól, hogy vásároltak-e már vagy sem – általánosságban is a kényelmet emelték ki az online vásárlás legfontosabb előnyeként, és azt, hogy nem kell a nyitva tartási időhöz igazodni vagy sorban állni. Az árak összehasonlíthatósága is a megkérdezettek több mint fele számára jelent fontos előnyt. A legjellemzőbb hátrányok a kézzelfoghatóság és a személyes kontaktus hiánya mellett az elhúzódó szállítási idő és a nehézkes reklamáció. „Jól látszik, hogy az online boltoknak meg kell találniuk azokat a megoldásokat és csatornákat, amelyekkel közvetlenebbé tehetik a kapcsolatot a vevőikkel” – mondta el Györfi Anna.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek