Dugókerülő kistorpedó
A 125-ös robogók aránylag kedvező áron elérhetők, s karbantartási, fenntartási költségeik is alacsonyak. Nem meglepő, hogy a nyolcadliteres szegmens fontossága évről évre nő, amit a nagyobb kínálat is jelez.
A robogó kategóriában hagyományosan erős Yamaha hazánkban is piacra dobja az Európa-szerte sikeres BW’s 125-öst. A modell a külsőségeket tekintve alapvetően más, mint a legtöbb kategóriatárs, de éppen ez volt a cél, hiszen új közönség felé nyithatnak. A BW’s 125-ös hatalmas, kerek fényszórókkal díszített arca és a ballonos abroncsok érdekes egyveleget alkotnak, de annyi szent, hogy van karaktere a motornak, még akkor is, ha a műszerezettsége viszonylag szegényes, csak a legfontosabbak kerültek a kormányra: a sebességmérő, a benzinszintjelző és néhány kontroll-lámpa.
A menetkészen is csak 121 kilogrammos tömeg miatt a kezdőknek sem okozhat problémát a kis Yamaha terelgetése. A nagyobb termetűek viszont érezhetik kicsinek a gépet. Pontosabban, aki 180 centinél magasabb, annak már kevés a helyváltoztatási lehetőség, a térde túlságosan közel van a kormányhoz. Ez a manőverezhetőséget aligha befolyásolja, inkább a komfortérzeten ront. Egyébként az ülésen könnyen megtaláljuk a kényelmes vezetési pozíciót, arról nem is beszélve, hogy alatta, az öblös tárolórekeszbe jól lehet pakolni. Ráadásul az ülés kétszemélyes, utast is vihetünk magunkkal, ha bírja a rázkódást.
A BW’s 125 gyenge pontja ugyanis az, hogy nem képes megfelelően tompítani az úthibákat. Ennek ellenére az első teleszkópok és a hátsó rugóstagok is támogatják a tempós haladást, jó minőségű úton egészen jó visszajelzéssel szolgálnak. Sőt, a robogókra jellemző farnehézség sem vészes, hirtelen irányváltoztatásra is készséggel válaszol. Ennek leginkább sűrű forgalomban van szerepe, ahol nagyon jó a BW’s, hiszen a legkisebb testsúlyáthelyezést is irányváltozás követi. Ráadásul a motor a Unified Braking System (UBS) fékkel készül, vagyis ha túlságosan megfékeznénk a hátsó kereket, akkor a rendszer az első kereket is lassítja, miközben visszavesz a fékerőből, megakadályozva a hátsó kicsúszását. Az UBS a gyakorlatban remekül működik, ez a kezdők számára óriási segítség.
A kis Yamahát a 9,1 lóerős, egyhengeres, léghűtéses egysége igen virgonc robogóvá teszi a nyolcadliteresek mezőnyében. Nem kell eszeveszett gyorsulásra számítani, de álló helyzetből (piros lámpától indulva) az átlagos teljesítményű autókat könnyedén lerajtolhatjuk. A lendület egészen 100 km/h-ig tart, ezután hirtelen elfogy az erő, mielőtt a motor elérné a 110-es végsebességét. Ez sem mellékes annak, aki városba való bejárásra használ robogót, ugyanis ez esetben a sebesség a biztonságot fokozza.
Külön dicséretet érdemel a motor szerény fogyasztása. Egy tankkal (kb. 2200 forint) 200 kilométert tehetünk meg, de a kis erőforrás keményebb tempó esetén sem kér többet három liternél.
A BW’s 125-ös 878 000 forintért vihető haza, ezzel a Yamaha-palettán (lásd keretes írásunkat) és a konkurens 125-ös modellek között is a középmezőnybe tartozik. Az már más kérdés, hogy ennyiért robogó helyett nagyobb élvezeti faktort biztosító motorkerékpárt is vehetünk (pl. YBR 125-öst 758 000 forintért), de az már egyéni preferencia kérdése, hogy a használati értéket helyezzük-e előtérbe.
Új irányvonal
A Yamaha hamarosan megkezdi az elektromos hajtású EC–03-as modell európai forgalmazását. A meglehetősen egyszerű külsejű járművet a hátsó keréknél elhelyezett 1,9 lóerős villanymotor hajtja, melyet egy lítiumion akkumulátor táplál. Az EC–03-as hatótávolságát 46 kilométerben adta meg a gyártó, amenynyiben a masina sík úton 30 kilométer/órás sebességgel halad. A feltöltés hálózatból hét órát vesz igénybe.


