BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dugókerülő kistorpedó

Ki nem állhatja a csúcsforgalmat? Bosszantja a magas üzemanyagár? Egy Yamaha BW’s 125-össel ezek a problémák is megoldódnak.

A 125-ös robogók aránylag kedvező áron elérhetők, s karbantartási, fenntartási költségeik is alacsonyak. Nem meglepő, hogy a nyolcadliteres szegmens fontossága évről évre nő, amit a nagyobb kínálat is jelez.

A robogó kategóriában hagyományosan erős Yamaha hazánkban is piacra dobja az Európa-szerte sikeres BW’s 125-öst. A modell a külsőségeket tekintve alapvetően más, mint a legtöbb kategóriatárs, de éppen ez volt a cél, hiszen új közönség felé nyithatnak. A BW’s 125-ös hatalmas, kerek fényszórókkal díszített arca és a ballonos abroncsok érdekes egyveleget alkotnak, de annyi szent, hogy van karaktere a motornak, még akkor is, ha a műszerezettsége viszonylag szegényes, csak a legfontosabbak kerültek a kormányra: a sebességmérő, a benzinszintjelző és néhány kontroll-lámpa.

A menetkészen is csak 121 kilogrammos tömeg miatt a kezdőknek sem okozhat problémát a kis Yamaha terelgetése. A nagyobb termetűek viszont érezhetik kicsinek a gépet. Pontosabban, aki 180 centinél magasabb, annak már kevés a helyváltoztatási lehetőség, a térde túlságosan közel van a kormányhoz. Ez a manőverezhetőséget aligha befolyásolja, inkább a komfortérzeten ront. Egyébként az ülésen könnyen megtaláljuk a kényelmes vezetési pozíciót, arról nem is beszélve, hogy alatta, az öblös tárolórekeszbe jól lehet pakolni. Ráadásul az ülés kétszemélyes, utast is vihetünk magunkkal, ha bírja a rázkódást.

A BW’s 125 gyenge pontja ugyanis az, hogy nem képes megfelelően tompítani az úthibákat. Ennek ellenére az első teleszkópok és a hátsó rugóstagok is támogatják a tempós haladást, jó minőségű úton egészen jó visszajelzéssel szolgálnak. Sőt, a robogókra jellemző farnehézség sem vészes, hirtelen irányváltoztatásra is készséggel válaszol. Ennek leginkább sűrű forgalomban van szerepe, ahol nagyon jó a BW’s, hiszen a legkisebb testsúlyáthelyezést is irányváltozás követi. Ráadásul a motor a Unified Braking System (UBS) fékkel készül, vagyis ha túlságosan megfékeznénk a hátsó kereket, akkor a rendszer az első kereket is lassítja, miközben visszavesz a fékerőből, megakadályozva a hátsó kicsúszását. Az UBS a gyakorlatban remekül működik, ez a kezdők számára óriási segítség.

A kis Yamahát a 9,1 lóerős, egyhengeres, léghűtéses egysége igen virgonc robogóvá teszi a nyolcadliteresek mezőnyében. Nem kell eszeveszett gyorsulásra számítani, de álló helyzetből (piros lámpától indulva) az átlagos teljesítményű autókat könnyedén lerajtolhatjuk. A lendület egészen 100 km/h-ig tart, ezután hirtelen elfogy az erő, mielőtt a motor elérné a 110-es végsebességét. Ez sem mellékes annak, aki városba való bejárásra használ robogót, ugyanis ez esetben a sebesség a biztonságot fokozza.

Külön dicséretet érdemel a motor szerény fogyasztása. Egy tankkal (kb. 2200 forint) 200 kilométert tehetünk meg, de a kis erőforrás keményebb tempó esetén sem kér többet három liternél.

A BW’s 125-ös 878 000 forintért vihető haza, ezzel a Yamaha-palettán (lásd keretes írásunkat) és a konkurens 125-ös modellek között is a középmezőnybe tartozik. Az már más kérdés, hogy ennyiért robogó helyett nagyobb élvezeti faktort biztosító motorkerékpárt is vehetünk (pl. YBR 125-öst 758 000 forintért), de az már egyéni preferencia kérdése, hogy a használati értéket helyezzük-e előtérbe.

Új irányvonal

A Yamaha hamarosan megkezdi az elektromos hajtású EC–03-as modell európai forgalmazását. A meglehetősen egyszerű külsejű járművet a hátsó keréknél elhelyezett 1,9 lóerős villanymotor hajtja, melyet egy lítiumion akkumulátor táplál. Az EC–03-as hatótávolságát 46 kilométerben adta meg a gyártó, amenynyiben a masina sík úton 30 kilométer/órás sebességgel halad. A feltöltés hálózatból hét órát vesz igénybe.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.