BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Régiós babérokra törnének

Jelentősen átalakul az Est Media Nyrt. tulajdonosi struktúrája és szakmai vezetése

A fesztiválokra és a programkalauzokra koncentrál a jövőben az átszervezés alatt álló Est Media Nyrt., amely mindkét területen további regionális terjeszkedést tervez. A cégcsoport tulajdonosi struktúrája is jelentősen átalakul majd. Minderről Balázs Csaba, az Est Media Nyrt. elnök-vezérigazgatója, illetve Pankotai Csaba, a társaság igazgatóságának új tagja, az EMG Médiacsoport Kft. új ügyvezető igazgatója beszélt lapunknak adott interjújában.

– Nehéz anyagi helyzetben van jelenleg az Est Media csoport, ezért tőkebevonásra van szüksége. Ennek részleteiről az augusztus végi rendkívüli közgyűlésen születhet döntés. Pontosan hogy nézne ez ki?

B. Cs.: – Első lépésben a részvények névértékét kell leszállítani 1000-ről 200 forintra, ez technikailag szükséges, mert jelenleg bőven az 1000 forintos szint alatt van a papírok árfolyama, viszont névérték alatt nem lehet alaptőkét emelni és részvényt kibocsátani. A papírok névértékének változtatása nem érinti közvetlenül a részvények számát és árfolyamát, a társaság tőkeszerkezetét pedig annyiban, hogy a jegyzett tőke leszállítódik, a leszállítás feletti rész pedig tőketartalékba kerül. Ezután nyílhat lehetőség az alaptőke zártkörű felemelésére, amelyre a cégcsoport szállítói és hitelállományának rendezése, valamint a fő tevékenységet támogató akvizíciók megvalósítása érdekében van szükség.


– Mekkora összegű lesz a tőkebevonás?

B. Cs.: – Nagyjából kétmilliárd forint lesz a mértéke, illetve ekkora értékben az alaptőke-emelés időpontjában részvénynyel rendelkező személyek is élhetnek az elsőbbségi jogukkal azonos kibocsátási árfolyamon. Az előbbi összegből körülbelül 400-600 milliós készpénzes tőkebevonásra számítunk intézményi befektetők, alapkezelők részéről, s mintegy 350 millió forintot tesz majd ki a szállítói követelések részbeni tőkekonverziója. Ez egyszerűbben fogalmazva azt jelenti, hogy az Est Media a cégcsoport tartozásainak egy részét saját részvényekkel törleszti a beszállítói felé. A fennmaradó rész – körülbelül 900 millió forint értékben – apport formájában történik, ez nagyrészt a romániai piacvezető Sapte Seri és a bolgár piacvezető Programata lapcsalád akvizícióját, és az Exit magazin fennmaradó tulajdonrészének felvásárlását takarja, amelyet szintén részvényekkel fizetünk ki. Részvényben fizetnénk ki azt az összeget is, amely ahhoz szükséges, hogy megmaradjon az 51 százalékos tulajdonrészünk a Sziget Kft.-ben.


– Mindez hogyan alakítaná át a tulajdonosi szerkezetet?

B. Cs.: – Jelenleg csak a Magyar Államnak van alig valamivel 5 százalék feletti tulajdoni hányada a cégben a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap által, a papírok maradék közel 95 százaléka közkézen forog. Az átalakítás kapcsán azonban a közkézhányad 40-50 százalékra csökkenhet, a fennmaradó 50-60 százalék pedig néhány meghatározó, nevesíthető tulajdonoshoz kerül. Ezen belül nagyobb részesedése lesz a felvásárolt román, bolgár és magyar programkalauz-tevékenységek eladóinak, az intézményi befektetőknek, a szállítóknak, illetve a Sziget Kft. tulajdonosi körének.


Pankotai Csaba, a társaság igazgatóságának új tagja, az EMG Médiacsoport Kft. új ügyvezető igazgatója


– A semmiből hozták létre és tették alig tíz év alatt piacvezetővé Romániában a Sapte Seri, Bulgáriában a Programata ingyenes programkalauzokat, miért döntöttek úgy, hogy az „életművüket” beolvasztják az Est Mediába?

P. Cs.: – Akkora perspektívát láttunk Kovács Andrással – aki a román és bolgár cégek társtulajdonosa és az előbbi vezetője – az Est Mediában, és abban, hogy a programkalauzokra, illetve a fesztiválokra fókuszálva megkerülhetetlen régiós szereplővé válhat ezeken a piacokon, hogy úgy döntöttünk, beszállunk a cégbe és beletesszük azt, amit eddig felépítettünk. Nem pénzért, hanem tulajdonrészért cserébe. A cégcsoport folyamatban lévő átszervezése jó lehetőségnek mutatkozott arra, hogy azt a tudást, amelyet az ottani piacokon szereztünk, itthon is hasznosíthassuk. A válság kapcsán például mindkét termékcsoportunknál jelentős átalakítás, profiltisztítás volt az elmúlt két évben, ennek tapasztalatai a magyarországi portfólió eredményessé tételében is sokat segíthetnek. A megállapodásunk másik fontos eleme az volt, hogy a két cégért cserébe felkínált jelentős tulajdonrész mellett a médiaüzletág szakmai irányítását is mi végezhetjük majd.


– Az Est Mediánál korábban is előfordult, hogy részvénykibocsátással fedeztek egyes tranzakciókat, akvizíciókat, az árfolyamesés miatt azonban voltak olyan érintettek, akik sokat buktak az ilyen ügyeleteken. Nem tart attól, hogy ez most is bekövetkezhet?

P. Cs.: – Kockázat mindig van, de hiszünk abban, hogy a mi, illetve az event üzletágnál a szigetesek szakmai vezetésével, valamint a kidolgozott átalakítási program végrehajtásával eredményesen tud majd működni a cég, egy-két éven belül pedig a részvények árfolyama is összhangban lesz ezzel. Jelenleg ugyanis nagyon alulértékeltek a papírok. Mi mindenképpen hosszú távon gondolkodunk a cégben.


– A reorganizációs terv szerint az event üzletágban a Sziget 51 százalékos tulajdonrészének a megtartása a cél; melyek a médiaüzletág átszervezésével kapcsolatos tervek?

P. Cs.: – A közelmúltban jelentős átalakulások voltak a nyomtatott kiadványoknál, egységes sales house jött létre a Pesti Est, az Exit Magazin és az Est Lapok értékesítő csapatának integrációjával, valamint azonos irányítás alá került a cégcsoport hazai programmagazinjainak a gyártása is. A továbbiakban az eredményesen működő román és a bolgár programmagazinok átvétele mellett a magyar piacon befejeznénk az Exit Magazin akvizícióját – a fennmaradó 80 százalékos tulajdonrész apportként kerülne a cégbe. Az Exitet ezután kicsit átpozicionálnánk az Est Lapokhoz képest, fiatalabb korosztályt szólítanánk meg vele, ami lehetővé tenné, hogy még nagyobb tömeget érjünk el a hazai piacon, szegmentáltabb tartalommal. Az átalakítások eredményeképpen az EMG Médiacsoport Kft. nemzetközi kiadóvá válna, amely három országban mintegy 40 milliós piacot érhet el a programkalauzaival.


– Milyen területeken mutatkozhatnak ezek a szinergiák nemzetközi szinten?

P. Cs.: – A földrajzi távolság miatt a nyomtatott formátumban, az ahhoz kapcsolódó gyártásban, terjesztésben vagy a logisztikában korlátozottak az ilyen lehetőségek, azonban például a minden platformra kiterjedő fejlesztés, tervezés, értékesítés területén már komoly potenciált látok benne. Ez többek között annak köszönhető, hogy a globalizációnak betudhatóan nagyon hasonlók a célcsoportok az egyes országokban, egy huszonéves fiatal nagyjából ugyanolyan fogyasztói szokásokkal, preferenciákkal rendelkezik Romániában, Bulgáriában vagy Magyarországon. Emiatt viszont a különböző modellek, újítások, fejlesztések nagyon könnyen átültethetők lehetnek az egyik piacról a másikba.


– Terveznek-e további terjeszkedést a régióban?

P. Cs.: – Az idén és jövőre még mindenképpen arra koncentrálunk, hogy megerősítsük a helyzetünket ezen a három piacon, hogy kiaknázzuk a szinergiákat, hogy stabil eredménytermelő pályára álljanak a programkalauzok. Néhány éven belül azonban újabb országokban is meg szeretnénk jelenni ezzel a terméktípussal, e munkánkat segítheti és erősítheti, hogy a Sziget Kft. is regionális terjeszkedésben gondolkodik, a hazai tapasztalatok ugyanis azt mutatják, rengeteg együttműködési lehetőség van egy óriásrendezvény és a különböző programmagazinok között. Emellett technológiai fejlesztéseket is folytatunk, a programkalauzok tartalmaira, adatbázisaira alapozva az eddigi nyomtatott és online forma mellett új platformként különböző mobilapplikációkkal is szeretnénk megjelenni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.