Az ellátási lánc folyamatai egyes elemeinek optimalizálásával külön-külön kell foglalkozniuk mind a gyártóknak, mind a logisztikai szolgáltatóknak annak érdekében, hogy eredményeket érhessenek el a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése terén – hangsúlyozta lapunknak Pál Attila. Logisztikai szolgáltatóként alapvetően öt területen látják az ellátási lánc károsanyag-kibocsátásának mérséklési lehetőségeit: a hálózat optimális kialakításában, a szállítási módozat és a szállítási csatornák megválasztásában, a létesítmények megfelelő kialakításában és a céggel kapcsolatban álló beszállítókkal, alvállalkozókkal a fenntartható fejlődést szolgáló folyamatok kialakításában.
A szakember szerint akár kisebb változtatásokkal is jelentős megtakarítás érhető el. Például egy raktár működtetésénél a felhasznált energia 80 százalékát a világítás teszi ki, a LED-világításra történő átállással azonban akár 60 százalékkal is csökkenthető a létesítmény szén-dioxid-kibocsátása.
Pál Attila fontosnak nevezte, hogy e téma jelentőségére és a jó nemzetközi megoldásokra felhívják a logisztikai szakma figyelmét. A DHL maga is elkötelezett e téren. Arra a kérdésre, hogy a vállalatok mennyire foglalkoznak a károsanyag-kibocsátás optimalizálásával, Pál Attila elmondta, nemzetközi szinten a DHL számos ügyfele kiemelt figyelemmel kezeli az ellátási lánc környezetkárosító hatásainak minimalizálását. Az említett öt terület mentén számos fejlesztést indítottak el ügyfeleikkel közösen: a meglévő vasúti sínpályához való hozzákapcsolódástól (Bosch–Siemens) a telephelyek elrendezésének optimalizálásán át (Hewlett-Packard) a szállítási módok megfelelő kombinációjáig (Sanofi-Aventis). Magyarországon még nem ilyen rózsás a helyzet. A cégek arányaiban számottevően kevesebbet költenek fejlesztésekre, és a környezettudatosság is elsősorban azoknál a cégeknél figyelhető meg, ahol az összekapcsolható a brand- vagy marketingaktivitással. n M. K.
Becslések
A világ logisztikai iparága a becslések szerint 5,4 milliárd eurós nagyságú, ez a világ GDP-jének a 13,8 százalékát jelenti. A globális üvegházhatású gázkibocsátás 14 százalékát teszi ki az áru- és személyszállítás, amelynek a becsült off-setting (hatástalanítási) költsége 60 milliárd euró.
a helyzet. A cégek arányaiban számottevően kevesebbet költenek
fejlesztésekre. Pál Attila. Kisebb változtatásokkal is jelentős megtaka--->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.