Páratlan augusztusi autópiac
Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke arra is rámutat, hogy a múlt havi 3400 darabos eladás 40 százalékkal haladja meg a 2009-ben elért szintet, úgyhogy a fejlődés igen markáns. Ennek köszönhetően a nyolchavi értékesítés 4,5 százalékkal haladja meg a tavalyi nyolchavi számokat.
Az MGE-elnök azt is örvendetesnek tartja, hogy a kishaszonjárművek forgalomba helyezésének száma – a júliusi enyhe visszaesést követően – jelentősen, 29,6 százalékkal nőtt, így év eleje óta a piacbővülés 20 százalékos volt.
Ezek a számok még mindig nem elegendők ahhoz, hogy biztos üzletmenetet biztosítsanak a személyutó- és kishaszonjármű-márkakereskedőknek. Emiatt a szakma továbbra is mély válságban van, amelyből a kilábalás lassú és visszaesésekkel tarkított lesz. Ezért az MGE abban bízik, hogy az augusztusi növekedés után az év hátralévő részében további javulás következik.
A motorkerékpár-kereskedőknél folytatódott a súlyos lejtmenet: a múlt hónapban gazdára talált 148 rendszámköteles motorkerékpár 19 százalékkal kevesebb a tavalyinál, a nyolchavi 1547 darab pedig jó ötödével kevesebb a bázisnál. Ami a (rendszámos) motorkerékpárokat illeti, az MGE által az év elején jósolt 3200-zal szemben legfeljebb 2100-2200 találhat gazdára az idén, hiszen az első fél évben csupán 1164 darabot adtak el, és a motorkerékpár-kereskedelem fő szezonja éppen a második negyedév. Az MGE szerint jelentősen javíthatná a motorkerékpár-piac helyzetét, ha B kategóriás személyautó-jogosítvánnyal is lehetne vezetni a 125 köbcentiméteres és maximum 15 lóerős motorkerékpárokat, valamint, ha kötelezővé tennék a robogók regisztrációját és rendszámmal való ellátását.
Örvendetes ugyanakkor, hogy a nagyhaszonjármű-piac talpra állt az idén, ez jelzi, hogy a szállítási ágazat fejlődése folyamatos. Csupán a múlt hónapban 150 százalékkal nőtt a forgalom 363 darabra, míg a nyolchavi összesítés 2569-es darabszáma 112 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.
Ami a külföldi piacokat illeti, érdekes tendencia, hogy az Egyesült Államokban csupán 2 százalékkal bővült a személykocsik forgalma, míg a nagy és drága pick-upokból és városi terepjárókból 13 százalékkal kelt el több. Mintha az USA vásárlói semmiféle válságról nem tudnának, igaz ugyanakkor, hogy odaát a benzin gallononkénti (3,78 liter) ára a májusi 4 dollárról 3,7 dollárra esett.
Augusztusban 13 hónapos süllyedés után először bővült a spanyol piac, ennek ellenére a nyolchavi összesítés 22 százalékos elmaradást mutat a bázishoz képest. Az olasz autókereskedők számára szörnyű volt az elmúlt év, de felcsillant a remény az augusztusi 1,5 százalékos élénkülés láttán. A baj csupán az, hogy augusztus folyamán csupán 70 ezer kocsit rendeltek meg a vásárlók, ez nemcsak a tavalyi nyolcadik hóhoz képest kevesebb 3 százalékkal, hanem az elmúlt 13 év augusztusi megrendelései között is a leggyengébb.
A németek viszont megint jól teljesítettek. A legnagyobb európai piac múlt havi 18 százalékos növekedési rátája éppen kétszerese a júliusinak. Így amíg július végéig az összes forgalomba helyezések száma 10,4 százalékkal haladta meg a tavalyi héthavi számokat, augusztus végéig eladott 2,12 millió kocsi 11,2 százalékos bővülést mutat.
Mindez azért számít Európa-csúcsnak, mert tavaly csupán 2,92 millió kocsit vettek a németek. A gyártók és a kereskedők akkor fizették meg a 2009 szeptemberében zárult állami roncsautóprogram árát.


