BUX 43,528.08
+1.15%
BUMIX 3,814.2
+0.49%
CETOP20 1,856.7
-0.27%
OTP 9,212
+2.63%
KPACK 3,100
0.00%
+3.06%
+1.90%
+1.16%
+0.98%
ZWACK 17,250
-1.43%
0.00%
ANY 1,560
0.00%
RABA 1,125
-0.44%
-1.42%
+0.31%
0.00%
-1.42%
-1.31%
+2.89%
0.00%
0.00%
-0.06%
OTT1 149.2
0.00%
+3.21%
MOL 2,916
+1.04%
+0.39%
ALTEO 3,020
+2.37%
0.00%
+0.78%
0.00%
0.00%
+0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.74%
+1.65%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+3.42%
-0.41%
-1.96%
0.00%
+1.13%
+4.63%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
-1.40%
NAP 1,200
+0.84%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Páratlan augusztusi autópiac

Az augusztus Európa-szerte az autópiac leggyengébb hónapja szokott lenni. Most azonban a forgalom nem egy országban jelentősen meghaladta a tavalyi nyolcadik havi szintet.

Ahhoz már hozzászokhattunk, hogy hazánkban a havi értékesítési darabszám az elmúlt év azonos hónapjához képest két számjegyű zuhanást produkál. Az ellenkezőjére azonban másfél évtizede nem volt példa. Az elmúlt hónapban mégis 13,5 százalékkal több személyautó kapott rendszámot.

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke arra is rámutat, hogy a múlt havi 3400 darabos eladás 40 százalékkal haladja meg a 2009-ben elért szintet, úgyhogy a fejlődés igen markáns. Ennek köszönhetően a nyolchavi értékesítés 4,5 százalékkal haladja meg a tavalyi nyolchavi számokat.

Az MGE-elnök azt is örvendetesnek tartja, hogy a kishaszonjárművek forgalomba helyezésének száma – a júliusi enyhe visszaesést követően – jelentősen, 29,6 százalékkal nőtt, így év eleje óta a piacbővülés 20 százalékos volt.

Ezek a számok még mindig nem elegendők ahhoz, hogy biztos üzletmenetet biztosítsanak a személyutó- és kishaszonjármű-márkakereskedőknek. Emiatt a szakma továbbra is mély válságban van, amelyből a kilábalás lassú és visszaesésekkel tarkított lesz. Ezért az MGE abban bízik, hogy az augusztusi növekedés után az év hátralévő részében további javulás következik.

A motorkerékpár-kereskedőknél folytatódott a súlyos lejtmenet: a múlt hónapban gazdára talált 148 rendszámköteles motorkerékpár 19 százalékkal kevesebb a tavalyinál, a nyolchavi 1547 darab pedig jó ötödével kevesebb a bázisnál. Ami a (rendszámos) motorkerékpárokat illeti, az MGE által az év elején jósolt 3200-zal szemben legfeljebb 2100-2200 találhat gazdára az idén, hiszen az első fél évben csupán 1164 darabot adtak el, és a motorkerékpár-kereskedelem fő szezonja éppen a második negyedév. Az MGE szerint jelentősen javíthatná a motorkerékpár-piac helyzetét, ha B kategóriás személyautó-jogosítvánnyal is lehetne vezetni a 125 köbcentiméteres és maximum 15 lóerős motorkerékpárokat, valamint, ha kötelezővé tennék a robogók regisztrációját és rendszámmal való ellátását.

Örvendetes ugyanakkor, hogy a nagyhaszonjármű-piac talpra állt az idén, ez jelzi, hogy a szállítási ágazat fejlődése folyamatos. Csupán a múlt hónapban 150 százalékkal nőtt a forgalom 363 darabra, míg a nyolchavi összesítés 2569-es darabszáma 112 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.

Ami a külföldi piacokat illeti, érdekes tendencia, hogy az Egyesült Államokban csupán 2 százalékkal bővült a személykocsik forgalma, míg a nagy és drága pick-upokból és városi terepjárókból 13 százalékkal kelt el több. Mintha az USA vásárlói semmiféle válságról nem tudnának, igaz ugyanakkor, hogy odaát a benzin gallononkénti (3,78 liter) ára a májusi 4 dollárról 3,7 dollárra esett.

Augusztusban 13 hónapos süllyedés után először bővült a spanyol piac, ennek ellenére a nyolchavi összesítés 22 százalékos elmaradást mutat a bázishoz képest. Az olasz autókereskedők számára szörnyű volt az elmúlt év, de felcsillant a remény az augusztusi 1,5 százalékos élénkülés láttán. A baj csupán az, hogy augusztus folyamán csupán 70 ezer kocsit rendeltek meg a vásárlók, ez nemcsak a tavalyi nyolcadik hóhoz képest kevesebb 3 százalékkal, hanem az elmúlt 13 év augusztusi megrendelései között is a leggyengébb.

A németek viszont megint jól teljesítettek. A legnagyobb európai piac múlt havi 18 százalékos növekedési rátája éppen kétszerese a júliusinak. Így amíg július végéig az összes forgalomba helyezések száma 10,4 százalékkal haladta meg a tavalyi héthavi számokat, augusztus végéig eladott 2,12 millió kocsi 11,2 százalékos bővülést mutat.

Mindez azért számít Európa-csúcsnak, mert tavaly csupán 2,92 millió kocsit vettek a németek. A gyártók és a kereskedők akkor fizették meg a 2009 szeptemberében zárult állami roncsautóprogram árát.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek