Az integráció nyújt segítséget a tejipari ágazatnak
Együttműködés A nagyobb
integráció segítséget nyújt az élelmiszeriparnak, így a tejágazatnak is – véli Mélykuti Tibor, a Coop Rally állandó résztvevőjének számító Alföldi Tej Kft. ügyvezető igazgatója. A 2003-ban alakult tejipari cég alapja is éppen ez: az ország több mint száz termelőjének összefogásával, termelői csoportként működik.
Az Alföldi Tej különlegessége, hogy a termelők a tulajdonosai, ez nagyobb stabilitást jelent a saját nyersanyagbázisnak köszönhetően. Ez a stabilitás azonban függ az ágazat helyzetétől, ami – elsősorban a magyar kiskereskedelembe beáramló, olcsó importtermékek és a költségek elmúlt időszakban tapasztalt növekedése miatt – nem túl rózsás. Ezért a hazai termelői viszonyok rendezésére lenne szükség, különben az ágazat legnagyobb része külföldi kézbe kerülhet – emelte ki Mélykuti Tibor. Pozitív fejleményként említette ugyanakkor, hogy jelenleg 85-86 forint körüli a nyers tej kilónkénti felvásárlási ára – két évvel ezelőtt ez hatvan forint körüli szintre süllyedt.
A bizonytalan helyzetben nagy segítséget jelenthet egy olyan vertikális integráció, amelynek nemcsak a termelés és a feldolgozás a része, de
a kereskedelem is. Ebbe az irányba mutat a Cooppal való együttműködés is. Ennek részeként saját márkás tejtermékeket is előállítanak az Alföldi Tej székesfehérvári üzemében. „Az üzletlánc sajátossága, hogy jelen van a vidéki kistelepüléseken. Mivel ma a rosszabb vásárlóerővel rendelkezők a nagyobb üzletek helyett ezeket részesítik előnyben, ez komoly előnyt jelent és fontos a beszállítóknak, így nekünk is” – hangsúlyozta az ügyvezető igazgató.


