Kényszerházasság? - A VW-nek árthat, ha szakít a Suzukival
A VW jelenlegi A3 besorolása a negyedik legmagasabb a Moody''s osztályozása szerint. A hitelminősítő jelentése mindenesetre megállapítja, hogy a VW valószínűleg már fejleszti az ázsiai piacra való "belépő modelljét", vagyis a legolcsóbbak közt versenyző kisautót. Más csak az a kérdés, a Volkswagen megoldja-e, hogy Ázsiában is olcsónak számító kiskocsit nyereségesen gyártson.
A Suzukinak a Marutival piacvezető vegyesvállalata van Indiában – teszi hozzá a Hindu Business Line. A Maruti Suzuki szeptemberi értékesítése 20 százalékkal 85 500-ra esett Indiában, ahol a Volkswagen csoport márkái ugyan kevéssé ismertek, de értékesítésük ugrásszerűen emelkedik. Így például az idén szeptember végéig az Audi 90 százalékos emelkedéssel 4200 kocsit adott el, a Skoda közel 50 százalékkal 21 ezer fölé növelte eladásait, a VW 56 ezer darabos eladása mögött 250 százalékos forgalomnövekedés áll.
A két autógyártó azóta van haragban, hogy a VW konszern márciusban kiadott éves jelentésében azt írta, hogy a német csoport jelentős hatással lehet a "társult" státusú Suzuki pénzügyi és stratégiai döntéseire. Mondani sem kell, hogy ezt Szuzuki Oszamu rendkívül barátságtalan kijelentésnek tartotta, és azóta a szakítással való fenyegetőzés folyik a két világcég között. A Volkswagen japán partnerét az együttműködési megállapodás megsértésével vádolja, miután az a Fiattól vásárol dízelmotorokat az Esztergomban az olasz márka számára is készülő Suzuki SX4/Fiat Sedici autók számára.
A Volkswagen AG 2009 januárjában a Suzuki 19,9 százalékáért 2,5 milliárd dollár fizetett, amelyből a japánok rögtön 2,5 százalékos VW tulajdonrészt vettek 1,13 milliárd dollárért. Szeptember 12-én a Suzuki azzal fenyegetett, hogy kiszáll a szövetségből, ám a Bloomberg jelentése szerint a németek nem óhajtják csökkenteni Suzuki részvényeik számát.