BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lassuló médiapiaci visszaesés

Jövőre lassabb ütemben, de folytatódhat a médiapiac évek óta tartó visszaesése, a cégek jelentős része azonban már alkalmazkodott a válság utáni helyzethez – vélik a Világgazdaság által megkérdezett piaci szereplők. Komoly kihívás számukra, hogy úgy racionalizálják a működésüket, hogy az ne vezessen a tartalomminőség érezhető romlásához.

A magyarországi médiapiac fő szereplői már alkalmazkodtak a válság utáni helyzethez, költséghatékonyabbá tették a működésüket, így a jövőre valószínűsíthető további visszaesést is felkészültebben várják. A Világgazdaság által megkérdezett cégvezetők azonban bíznak abban, hogy jövőre már elkezdődhet a piac stabilizálódása, egyesek reményei szerint a második fél évben már a kilábalás első jelei is mutatkozhatnak.

Nagyban befolyásolja a szektor teljesítményét a gazdaság általános állapota, a háztartások fogyasztásának alakulása, valamint a bankok hitelezési politikája is, ami olyan hirdetési szempontból „kulcsszektorokat” határozhat meg, mint például az autóipar.

Az amúgy is alacsony hirdetési árak tovább csökkenhetnek jövőre, a zsugorodó reklámpiac mentén pedig a vállalatok egyik legfőbb kihívása, hogy úgy folytassák működésük racionalizálását, hogy a szigorodó pénzügyi követelményeknek a tartalomminőség érezhető romlása nélkül tudjanak eleget tenni. Ez ugyanis hosszú távon ásná alá a piaci pozíciójukat.

A lapunknak nyilatkozó cégvezetők mindenesetre abban bíznak, hogy a szűkülő piac ellenére eredményesebben működnek a jövő évben.


DIRK GERKENS,

AZ RTL KLUB

VEZÉRIGAZGATÓJA

Zsúfolt televíziós piac

Azt várjuk, hogy 2012 már a stabilizálódás éve lesz a televíziós piacon, nem hiszem, hogy további nagy csökkenéssel kellene számolnunk az elmúlt három év piaci eséseit alapul véve. Ettől függetlenül a hirdetési árak kisebb visszaesésével számolni lehet. Mindezt nagyban befolyásolhatja a gazdaság teljesítménye, azon belül is a fogyasztás alakulása, és sok függ a bankok jövőbeli hitelezési politikájától is, az olyan hirdetési szektorokat határozhat meg, mint például az autóipar. Fontos szerepük lehet a jövő évi jelentős sporteseményeknek is – olimpia, foci Eb –, ezek a múltban az egész reklámiparra pozitívan hatottak. A nagy földi sugárzású csatornák nézettségének csökkenése – ez az elmúlt években megjelent egyre több tévécsatornának volt köszönhető – lassulhat jövőre, azzal együtt, hogy a digitalizáció következtében tovább nő a sokcsatornás háztartások száma. Sok új csatorna megjelenését nem várjuk, hiszen a piac már így is zsúfolt, több mint 100 magyar nyelvű adóval. A cégünk jövője szempontjából elmondhatom, hogy 2012-ben nagy hangsúlyt fektetünk az online területre is, ahol jelentős növekedési potenciált látunk, például a VOD-ben vagy az RTL Mostban.


SIMON ZSOLT,

A TV2

VEZÉRIGAZGATÓJA

Még eshetnek az árak

Előrejelzéseink szerint a televíziós piac 5 százalékkal szűkülhet tovább 2012-ben, ugyanakkor más médiatípusok esetében a visszaesés ennél sokkal szignifikánsabb lehet. Az amúgy is alacsony televíziós hirdetési árak tovább csökkennek, a televízió ezer fő elérésére vetített költsége pedig minden idők legalacsonyabb szintjét hozza. Emiatt a reklámköltések még inkább a televíziós piacra koncentrálódhatnak. Az új hirdetési formáknak köszönhetően a televízió új marketingcélokat tud kiszolgálni, ez új hirdetőket, új kampányokat vonzhat.

A legnagyobb gondot a médiapiacon működő cégek számára is a háztartások kiadásainak, az elkölthető jövedelmüknek a csökkenése jelenti, illetve az, hogy a hirdetők kis túlzással a fogyasztók villanyszámláival versenyeznek, nem a konkurens márkákkal. Ugyanakkor ami biztos, hogy a háztartások több időt fognak tévézésre fordítani, így a hirdetőknek, ha eredményesek kívánnak lenni, ha kis súllyal is, de folyamatosan jelen kell lenniük a magas elérést produkáló televíziókban. A TV2 lehetőségeit pozitívan látom, mivel az elmúlt években a csatorna nem a súlyának megfelelően részesült a reklámbevételekből. 2012-ben a piaci reszesedésünk növekedésével számolunk.


VASZILY MIKLÓS,

AZ ORIGO ZRT.

VEZÉRIGAZGATÓJA

Spórolási kényszer

A médiapiac szűkülése minden bizonnyal folytatódik 2012-ben is, azonban az egyes szektorok között korábban kialakult erős strukturális megkülönböztetések valószínűleg már nem lesznek annyira élesek. A jövő év így már nem a hatalmas volumenű átalakulások esztendeje lesz, a rádiós és a nyomtatott piac például már visszazuhant annyira, hogy ez ne folyatódjon olyan élesen. A tévés és online piacnál is visszaesés jöhet, mindkettő meg fogja érezni a következő évet. Remélem, az év második felétől már érezhetők lesznek a kilábalás első jelei, de 2012 még nem új trendek kialakulásáról szól majd, inkább a meglévők folytatódnak.

A zsugorodó hirdetési piac mentén a vállalatok legfőbb kihívása, hogy racionalizálják a kiadásaikat, költséghatékonnyá tegyék a működésüket, és hogy ezeknek a pénzügyi követelményeknek a tartalomminőség érezhető romlása nélkül tudjanak eleget tenni. Úgy gondolom, az Origo Zrt. jól felkészült a következő év kihívásaira, sikerült úgy hatékonyabbá tenni a működésünket, hogy közben még a kulcstermékeinket is megújítottuk. Mindezt tovább folytatnánk jövőre is. Bízom abban, hogy cégünk a csökkenő hirdetési piacon is képes lesz növelni a bevételeit.


PANKOTAI CSABA,

AZ EST MEDIA NYRT.

VEZÉRIGAZGATÓJA

Idomultak a cégek

A teljes médiapiacon nem hiszem, hogy lesz növekedés 2012-ben, vagy legalábbis számottevő nem. Ugyanakkor a legtöbb cég már idomult a válság utáni helyzethez, és képes lesz így is eredményesen működni. Az out-of-home piacon – amelyen a cégünk is tevékenykedik – viszont bővülést várok, mert egyrészt a tévé és az internet mellett ez az a terület, ahol legkevésbé befolyásolta a termékek hatékonyságát a válság, másrészt ezek a termékek direkt értékesítési eszközként is működnek. Márpedig ez az egyik legerősebb trend: az értékesítési helyeken megjelenő reklámok fontossága továbbra is megmarad, sőt nőni fog. Hiába szűkebbek a források, a robbanásszerű technológiai fejlődés miatt mégis egyre nagyobb verseny van a fogyasztók figyelméért. Ebben továbbra is az innováció és az erős márkanevek jelentik a segítséget. Ezért is hiszek a brandek erősítésében, gyűjtő brandek kialakításában és a speciális, minőségi saját tartalom rendületlen fejlesztésében. Az Est Media szempontjából az idén megkezdett átalakulás lezárását, látványosan megújuló termékeket várok a jövő évtől, no meg eredményes működést. És persze sok ünneplést, hiszen 2012-ben húszéves lesz mind a Pesti Est, mind a Sziget.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.