BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új pályán a Bombardier MÁV

Beszállna a Szolnokon indítandó IC Plusz kocsik gyártásába, de más közös projekteket is indítana a MÁV-val a Dunakeszin működő járműjavító, amely külföldi rendelésállománya felfuttatásán is dolgozik.

„Becsvágyó terveink vannak erre az évre: rendelésállományunkat nagy sorozatú gyártással szeretnénk feltölteni” – nyilatkozott a Világgazdaságnak Orbán Péter, a Bombardier MÁV Kft. új ügyvezető igazgatója. A megvalósítás érdekében három területen kell az eddiginél nagyobb aktivitást mutatnia a Dunakeszin működő járműjavítónak. Egyrészt új alapokra kell helyeznie fő megrendelőjével és kisebbségi tulajdonosával, a MÁV Zrt.-vel való kapcsolatát, amelyből például a MÁV Gépészet által indítandó IC Plusz személykocsik gyártásában való együttműködés is kibontakozhat. „Arra fogunk törekedni a MÁV-val, hogy az eddigi merev tevékenységmegosztás helyett kölcsönösen bevonjuk egymást projektjeinkbe” – mondta az igazgató. Orbán Péter az uniós vasúti iparban már általános gyakorlatot tekinti követendőnek, a német vasút például sok projektet közösen valósít meg a Siemensszel és a Bombardier-vel.

Az igazgató nem tart attól, hogy az esetleges IC-kocsi-gyártási együttműködésben cége rosszabb pozícióban lenne, mint a MÁV Gépészettel azonos településen, Szolnokon működő, és modern kocsiszekrénygyártást beindított, svájci hátterű, Stadler Trains Magyarország Kft.-vel. Szerinte a Stadler előnye abban valóban megmutatkozik, hogy egy szolnoki tárgyalásra hamarabb odaér, a vasúti járműgyártó szakmában azonban nem tétel a Szolnok és Dunakeszi közötti távolság. A Bombardier MÁV a Szolnokon tervezettel hasonló kooperációban dolgozik norvég, belga és olasz partnerekkel is.

Éppen a kocsiszekrénygyártás az, ami a társaság számára a második új irányt jelenti: szorosabb összefogásra van szükség kanadai többségi tulajdonosával is. E terméket az anyacég Európában elsősorban csehországi leányvállalatánál gyártatja, de Orbán Péter azt mondja, hogy a Dunakeszin előállított kocsiszekrények bőven felveszik a versenyt a csehországiakkal, még jobbak is azoknál. A Ceská Lípában lévő kompetencia-központi cím elhódítása ugyan nem cél, az viszont igen, hogy a magyarországi társaságnak az eddiginél sokkal nagyobb szelet jusson e termék csoporton belüli előállításából.

„Nem hiszem, hogy a MÁV majdani elővárosimotorvonat-tenderén azért szorulnánk a Stadler mögé, mert az helyi gyártást, beszállítást, munkahelyet kínál. Ugyanezt tesszük mi már 85 éve, azt pedig kifejezett előnynek tartom, hogy magyar állami vállalat a résztulajdonosunk. Többségi tulajdonosunk, a világ vezető vasúti termékeket gyártó Bombardier Transportation már több mint 10 éve jelen van Magyarországon, több mint ezer alkalmazottat foglalkoztat az országban található két telephelyén. Az egyik, a Dunakeszin működő vegyes vállalatunk, a másik a kizárólagos tulajdonában levő mátranováki forgóvázkeret-gyártó üzem. Mindkét telephely nagy múltra visszatekintő ipari hagyományokkal rendelkezik, amit folytatni kívánunk. Terveink és lehetőségeink egybecsengnek a hazai cégek azon stratégiájával, hogy minél több munkát tartsunk Magyarországon, illetve, hogy új munkahelyeket teremtsünk” – válaszolt felvetésünkre Orbán Péter.

A fejlődés harmadik útja a külföldi rendelésállomány felfuttatása. A társaság szűkebb térségünk mellett Délkelet-Európában is terjeszkedne. A mostaninál nagyobb sorozatokra remélt megbízások új munkahelyeket is ígérnek a járműjavító társaságnak.

Mindezekre alapozva az idei fő cél az ügyvezető igazgató által nagyon jónak ítélt, több mint félmilliárd forintos 2011-es adózott eredmény és 8,8 milliárdos árbevétel megismétlése vagy növelése. Stabilan szeretnék tartani a 630 fős létszámot is, amely magasabb a 2011 elejinél.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.