BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közlekedési projektek veszélyben

A kohéziós források esetleges jövő évi befagyasztása a még brüsszeli jóváhagyásra váró közlekedési nagyprojektek megvalósítását veszélyeztetheti. Ezzel tovább csökkenhet az ágazatban tervezett újabb nagyberuházások esélye, miután a kormányzat az uniós források tavaly őszi átcsoportosításakor amúgy is több közlekedési nagyprojekt jegeléséről döntött.

Több Brüsszel által még jóvá nem hagyott közlekedési nagyprojekt megvalósítása kerülhet veszélybe, ha az Európai Bizottság múlt heti javaslatának megfelelően jövőre befagyasztják a Kohéziós Alap hazánk számára 2013-ra elkülönített forrásainak közel harmadát, vagyis mintegy 140 milliárd forintot. Az alap ugyanis alapvetően a nagy állami közlekedési és környezetvédelmi nagyberuházásokat finanszírozza. Ezen úgynevezett nagyprojektek közé közlekedési beruházások esetében az 50 millió eurónál (15 milliárd forint), míg a környezetvédelmi projekteknél a 25 millió eurónál (7,5 milliárd forint) nagyobb értékű beruházások tartoznak, amelyek megvalósításához a kormány támogató döntésén kívül az Európai Bizottság jóváhagyása is szükséges.

A kohéziós források felfüggesztése a Brüsszel által már jóváhagyott közlekedési nagyprojekteket, így a négyes metró vagy az M43-as autópálya építésének finanszírozását nem érinti, azonban a bizottság áldására váró beruházások sorsát befolyásolhatja. „Utóbbiak közé többek között a budapesti 1-es és 3-as villamos vonalának rekonstrukciója és meghosszabbítása, a Budapest–Esztergom és a Szajol–Püspökladány vasútvonal fejlesztése, illetve a váci vasútállomás átépítése tartozik” – mondta el lapunknak Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. A fővárosi villamosprojekt tervezett 37,7 milliárd forintos büdzséjéből mintegy 33 milliárd érkezne a Kohéziós Alapból, míg a vasúti projektek közül a Szajol–Püspökladány vonal közel 162, a Budapest–Esztergom vonal 60, Vác állomás átépítésének 21,3 milliárdos beruházásából 85 százalékot biztosítana a kohéziós forrás.

Utóbbi projektek veszélybe kerülését abból a szempontból tartja különösen aggasztónak Dorner Lajos, hogy tavaly ősszel a kormány már így is több közlekedési beruházási terv jegeléséről döntött a megvalósításra váró nagyprojektek listájának módosításakor. A lépésre az uniós pénzek kifizetésének gyorsítását célzó – még az Európai Bizottság végső jóváhagyására váró – forrásátcsoportosítás keretében került sor, amelyben a kormány 163 milliárdot helyezett át a közlekedésfejlesztési projekteket gondozó operatív programból (KÖZOP) a Környezet és energia operatív programba (KEOP). A kormány azzal indokolta az átcsoportosítást, hogy a jellemzően nagy infrastrukturális beruházásokat jelentő KÖZOP-projektek hosszú átfutású idejűek, így igen magas a kockázata annak, hogy a programra elkülönített forrást az ország nem tudja lekötni a jelenlegi hétéves uniós költségvetési időszak végéig, 2013-ig.

A VEKE elnöke szerint a projektlista módosításával olyan, amúgy azonnal indítható, már előkészített közlekedési beruházások megvalósítása került veszélybe, mint az elővárosi P+R parkolók projektje, a Nyugati pályaudvar vágánycsoport-rekonstrukciója vagy a Nyugati pályaudvar–Veresegyház–Vác elővárosi vasútvonal fejlesztése, amelyeknél könnyedén fel lehetne használni az uniós forrásokat az előírt határidőig.

Az esetleges jövő évi forrásbefagyasztás miatt a Margit híd már befejezett felújításánál is felmerülhet a pénzügyi veszteség lehetősége, ugyanis a 24 milliárdos projekt finanszírozását még nem hagyta teljes mértékben jóvá Brüsszel, miután bizonyos elemek kifizetését, amely mintegy hatmilliárdos tételt jelent, korábban a 2013-as keret terhére irányozták elő – mondta el lapunknak Kőrösi Koppány, a Körics Euroconsulting fejlesztési tanácsadó cég ügyvezető igazgatója.

A közlekedési projektekkel szemben a Kohéziós Alap által finanszírozott másik nagy területet, a környezetvédelmi beruházásokat a támogatások felfüggesztése nem érintené. „Ennek az az oka, hogy a 2013-ban várható, a környezetvédelmet érintő fejlesztésekre az Európai Regionális Fejlesztési Alap biztosítja a forrásokat, a Kohéziós Alapban már nem különítettek el támogatási összeget erre a területre” – emelte ki Kőrösi Koppány.

A fejlesztési szakértő egyben arra is felhívta a figyelmet, az esetleges zárolás alapvetően nem érintené a kkv-kat, ugyanis a számukra kiírt gazdaságfejlesztési pályázatokat nem a Kohéziós Alapból finanszírozzák. A források felfüggesztése közvetett módon azonban kihathat a kkv-kra, miután a közlekedési nagyprojektek megvalósításában akár közvetlenül, akár alvállalkozóként részt vehetnek, így ezen vállalkozásokat komoly bevételkiesés fenyegeti, ha a beruházások elmaradnának a forrásbefagyasztás miatt.

A hétéves keret öt százalékát érintené a zárolás

„Bár a Brüsszel által felfüggesztésre javasolt 140 milliárd forint önmagában igen nagy összegnek számít, azonban a jelenlegi, 2007–13 közötti uniós költségvetési időszak egészét tekintve csupán közel öt százalékát teszi ki annak a 2800 milliárdos keretnek, amely hazánk rendelkezésére áll a hétéves periódusban a Kohéziós Alapból” – mondta el lapunknak Essősy Zsombor. A MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. vezérigazgatója kiemelte: a javasolt ötszázalékos megvonás csak akkor válna reális veszteséggé az ország számára, ha a befogadott pályázatokkal elérnénk a keret 95 százalékos lekötését, ami uniós szinten is ritkaságszámba megy. A BNP Paribas elemzőinek számításai szerint ha Magyarország valóban elesne a 140 milliárdos forrástól, az 2013–14-ben, kumulatív alapon 0,85 százalékpontnyi GDP-növekedési mínuszt jelentene, a befagyasztás elkerüléséhez szükséges pótlólagos költségvetési kiigazítások ugyanakkor a 2012–14 közötti időszakban is legfeljebb 0,25 százalékpontnyi növekedési veszteséggel járnának.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.