– Milyen a Sport TV idei költségvetése? Csökkent vagy nőtt a sportjogokra fordítható öszszeg?
– A sporttévék esetében a költségvetés elég bizonytalan dolog, mert nem lehet kiszámítani, mely jogokhoz jut hozzá év közben egy társaság. Sok tárgyalás zajlik folyamatosan. Nálunk van a spanyol bajnokság 12 éve, három év megszakítással a magyar labdarúgó-bajnokság is, kiemelten kezeljük ezeket. Épp kedden tartunk sajtótájékoztatót, ahol nagy bejelentésre készülünk.
– Hogyan jut hozzá egy magyar cég külföldi sportjogokhoz?
– A mi esetünkben nem csak Magyarországról beszélünk, közép-európai érdekeltségünk is van, mivel a Chello Central Europe működtet egy román adót és két sportcsatornát Csehországban és Szlovákiában. Különféle módokon lehet jogokhoz jutni: van olyan, amelyet tárgyalások útján lehet megszerezni, más esetekben tendert írnak ki a jogtulajdonosok, amely lehet egy országra vagy akár egy régióra kiterjedő. A Bajnokok Ligája esetében például az UEFA bocsátja ki ezt a dokumentumot.
– A Bajnokok Ligájáért indulnak?
– Figyelembe kell venni, mi mennyibe kerül, mely régióra mire van szükségünk. Szakmailag természetesen érdeklik ezek a jogok a Sport TV-t, de ez gazdasági döntés, ésszerűnek kell lennie, hogy üzletileg jól tudjon működni a vállalat. Most is zajlik egy tudatos és tematikus tervezőmunka, ennek része, hogy megpróbáljuk kidolgozni, mi passzol leginkább a stratégiánkba.
– A rivális sporttévékkel milyen a viszony?
– Teljesen hétköznapi piaci versenyről beszélünk. Nem arra megy ki a dolog, hogy a másikat bárki besározza, ellehetetlenítse, mindenki saját dolgaival foglalkozik. Együttműködés létezik, ha szükség van a hírjogra, képre, napi szinten egyeztetünk, cserélünk jogokat a Digi Sporttal, a Sport Klubbal. Az Eurosport kicsit más kávéház, páneurópai cég, kevesebbszer kerül kapcsolatba egy-két országból származó társaságokkal. De a hírcsere, képcsere velük is kiválóan működik.
– A Digi piacra belépésével nem gyengült a Sport TV?
– Megerősödtek, így többet kell tennünk, hogy megmutassuk saját értékeinket, tudniuk kell a nézőknek, mit kapnak, ha ránk kapcsolnak. Senki nem állíthatja, hogy gyenge lenne a Digi Sport ajánlata, az pedig, hogy a Digi kábelszolgáltató nem vette ki csomagjaiból a Sport 1-et és a Sport 2-t, azt mutatja, hogy bármilyen erős az ő két sporttévéjük, a Sport 1-re és 2-re is szüksége van.
– A Chellónak három, a Diginek kettő, összesen nyolc tematikus sportcsatorna fogható magyar nyelven. Nem sok ez ilyen kis piacra?
– Ezt a piac eldönti majd: én nem tudom, melyek hoznak profitot, melyek nem. Én a tartalomért felelek, így nem látom a mi cégünk összes eredményét, mert a társaság számos csatornát üzemeltet itthon és a régióban egyaránt. Ezt a hatalmas piaci versenyt mi indítottuk be 2000. október 2-án, ami után az Eurosportnak is változtatnia kellett, ott a kettesen adnak lokális tartalmat. Mi 12 éve működünk, folyamatosan bővülünk, nyugodtak vagyunk.
– A földi sugárzású tévék reklámbevételei 2011-ben tíz százalékkal csökkentek. A Sport TV-nél nincs megszorítás?
– Ésszerűsítés nyilván történik, ám közben tudunk bővülni is. Tavaly elindítottuk a 3. félidőt, most jön az új műsor, a Fieszta. Ez egy kifejezetten spanyolos műsor, mert ami ott történik a Barcelona és a Real Madrid körül, az több mint futball. A meccsek a legkomolyabb körítést kapják, a legnagyobb játékosok és edzők vannak a kluboknál, nem véletlenül közvetítjük 12 éve a spanyol bajnokikat. Szerintünk erre a futball-lázra nagyon kíváncsiak a magyar nézők is, így csinálunk egy háttérműsort, amelyen átjön az ottani életérzés, temperamentum. Nem csak Messi és C. Ronaldo létezik: Spanyolország vb- és Eb-győztes. Kinn forgattunk több hetet, autentikus, helyi dolgokat hoztunk haza. Madridban például jártunk egy Barcelona-drukker cukrásznál, aki épp a realos Pepével reklámozta a süteményét, itthon pedig kapcsolatban vagyunk a Cervantes Intézettel is.
– Mi lesz a Sport TV-n az olimpia és a futball Eb alatt?
– Az olimpia alatt saját dolgainkkal törődünk főképp, de a Sport M csatornánkon lesz olimpiai hírműsor. Az Eb esetében más a helyzet, ott a Magyar Televízió stratégiai partnereként a csoportmeccsek utolsó körében négy találkozót adunk élőben, az összes többi pedig felvételről kerül képernyőre nálunk.
Névjegy
Máté Pál (42) 1991 és 1999 között a Magyar Rádiónál volt szerkesztő, műsorvezető, ezzel párhuzamosan 1993 és 1999 között a Duna Televíziónál szerkesztő, műsorvezető. 1999-ben és 2000-ben az MTV Telesport főszerkesztő-helyettese volt, 2000 óta a Sport Televízió főszerkesztője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.