BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olimpiai rekord a 3D tévék piacán

Újabb lökést adott a hazai 3D tv-értékesítésnek az olimpia, jelenleg már minden harmadik eladott készülékben van ilyen funkció. Az áttörésre azonban még várni kell, ehhez ugyanis folyamatos közvetítésre, és a szemüveg nélküli technológia elterjedésére lenne szükség.

Érezhetően növekszik hazánkban is a nagy képernyős háromdimenziós (3D) televíziók iránti kereslet. Míg egy évvel ezelőtt még csak minden tizedik eladott készülék volt ilyen, az idén júniusban a 3D tévék aránya a teljes hazai értékesítésen belül már a 30 százalékot is elérte, az internetes webáruházakban pedig ennél is nagyobb volt a részesedésük. Az eladások ráadásul szakértők szerint az olimpia közeledésével tovább emelkedhetnek, hiszen a MTV 3D-ben is közvetíti az ötkarikás játékok bizonyos eseményeit, ez pedig számos fogyasztót arra késztethet, hogy a sportesemény előtti hetekre, napokra időzítse vásárlását.

A hazai tévépiacot egyébként már a labdarúgó-Európa-bajnokság is felpörgette: júniusban éves összevetésben darabszámban 30, értékben 50 százalékkal nőtt a forgalom. Utóbbi két adat azt jelzi, hogy a vevők már az Eb idején is a drágább tévéket keresték, ekkor azonban még nem a 3D volt a legkeresettebb funkció, hiszen a kontinensviadalon csak a döntőt közvetítette m3D csatornáján az MTV Zrt. Bár az m3D 50 napos kísérleti adása az Eb-finálé óta is elérhető, piaci szereplők úgy számolnak, hogy a televíziók értékesítésére elsősorban az ideiglenes csatorna olimpiai közvetítései lehetnek nagy hatással, így a háromdimenziós televíziók eladásai a játékok kezdetének környékén tetőzhetnek.

A háromdimenziós piac fejlődése ugyan igen impozáns, az igazsághoz azonban hozzá tartozik, hogy a 3D tévék teljes értékesítésen belüli arányának növekedésében komoly szerepet játszott, hogy a gyártók ma már lényegében minden felső-közép kategóriás készülékükbe beépítik ezt a funkciót – hívta fel a figyelmet Várkonyi Balázs, az Ext­reme Digital ügyvezető igazgatója. A szakember a Világgazdaságnak elmondta: ez egyébként némileg a tv-piacot is átalakította, tavaly óta ugyanis lényegében eltűntek a korábbi értelemben vett középkategóriás tévék. Ennek eredményeként a korábban ilyen készüléket választó vevők – egyébként igen széles – köre kettéoszlott, és a vásárlók vagy az olcsóbb termékek mellett döntenek, vagy olyan felső-közép kategóriás tévét vesznek, amelyen már háromdimenziós adást is nézhetnek.

Bár az olimpia újabb egyszeri lökést adhat az eladásoknak, a 3D piacon a robbanásszerű növekedéshez, illetve ahhoz, hogy a tévéválasztásnál ez a funkció legyen az elsődleges szempont, ennél több kell – jelezte lapunknak Dreiszker Péter, a Samsung fogyasztási elektronikai divíziójának marketingvezetője. A szakember szerint a területen az hozhatná meg az áttörést, ha elterjedne a szemüveg nélküli technológia, illetve folyamatossá válnának a háromdimenziós adások. Utóbbival egyébként itthon nem állunk rosszul, hazánkon kívül ugyanis világszerte mindössze 11 országban közvetítik 3D-ben az olimpiát, s még az sem kizárt, hogy az m3D hamarosan állandó, 3D tartalommal jelentkező tévécsatornaként üzemelhet.

Dreiszker Péter hozzátette: habár ugrásszerű növekedés egyelőre nem is várható, a piac dinamikus bővülése minden bizonnyal így is folytatódik. A 3D tévéket eddig elsősorban a technológiai újdonságok iránt fogékony vásárlók vették, az árak csökkenésével azonban a fogyasztói kör folyamatosan bővül. A Samsungnál ennek megfelelően úgy számolnak, hogy az értékesítés az év hátralevő részében és jövőre is érezhetően emelkedni fog.

Megugró globális értékesítés

A legfrissebb előrejelzések szerint az idén 90 százalékkal több 3D tévét értékesíthetnek világszerte, mint egy évvel ezelőtt. Tavaly globálisan valamivel több mint 24 millió ilyen készülék talált gazdára, 2012-ben azonban a prognózis 46 millió eladott televíziót valószínűsít. Érdekes módon a piac növekedése Észak-Amerikában kissé később indult meg, mint más régiókban: miközben a penetráció Nyugat-Európában és Kínában az idén már a 25 százalékot közelítheti, s térségünkben is elérheti a 20 százalékot, addig a tengerentúlon ez az arány év végére mindössze 19 százalék lesz. A következő években azonban Észak-Amerikában is megugorhat az értékesítés, s 2014-re már ez a régió lesz a legfontosabb piaca a gyártóknak.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.