BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megmenekülhet a bolgár vasút

Közeleg a megoldáshoz a pénzszűkében lévő bolgár állami vasúttársaság, a BDZS helyzete. A cég vezetése e hétfőig kapott haladékot, hogy készítsen olyan válságtervet, amely alapján az ország pénzügyminisztere rábólint a 14 millió levás segély átutalására készített.

„Augusztus közepén leáll a bulgáriai vasúti személyszállítás, ha a BDZS állami vasúttársaság addig nem kap pénzt az államtól” – jelezte a napokban a BDZS állami vasúti holding vezérigazgatója. Ám Jordan Nedev maga is ultimátumot kapott: ha e hét hétfőjére nem áll elő egy olyan válságtervvel, amelyből kiderül, hogy a holding hogyan kívánja növelni a bevételeit és csökkenteni a kiadásait, akkor nincs pénz, a bulgáriai közlekedési hatóság pedig válságtestületet hoz létre a BDZS életben tartására. E testületben Ivajlo Moszkovszki szállítási miniszter és helyettesei mellett benne lenne a BDZS vezetése is. Ivajlo Moszkovszki egyébként maga is egyetértett azzal a kikötéssel, amelyet Szimeon Gyankov bolgár pénzügyminiszter szabott – az egyébként a törvény szerint járó – segély feltételéül. Ám kikötötte, hogy nem lehet szó sem elbocsátásról, sem a vonatok számának csökkentéséről.

A terv elkészült – nem szerepel benne sem elbocsátás, sem járatritkítás –, a bolgár állami vasúttársaság pedig várhatóan augusztus 13-ig megkapja a várt 14 milliós segélyt. A tétel egyébként már júliusban időszerű lett volna, de az utalást Szimeon Gyankov folyamatosan blokkolta a cég helyzetét javító intézkedéscsomag hiánya miatt.

A segély korábbi utalásának volt egy másik, még keményebb akadálya is: a BDZS késik két, együtt 150 millió eurós világbanki hitel visszafizetésével, amelynek a kamatai a pénzügyminisztériumot terhelik. Magának a BDZS-nek közel egymilliárd levás (egy leva nagyjából 142 forint) adóssága van.

A szállítási miniszter szignójával ellátott válságterv három nagy intézkedésből áll. Elsőként egy jogi korrekcióval lehetővé teszik, hogy a Közlekedési Rendőrség és a BDZS jegyvizsgálói bírságot szabhassanak ki a jegy nélkül utazókra.

Mint Moszkovszki a Novinite tudósításában hangsúlyozta, a vasút milliókkal növelheti a bevételeit, ha csökkenti a „grátisz” utasok számát. A második intézkedésnek köszönhetően a vasúttársaság az eddiginél keményebb büntetéssel sújthatja az üzemanyag- és pótalkatrész tolvajokat, a raktárkészletek megdézsmálása ugyanis a bűnözésnek eléggé elterjedt formája Bulgáriában. Harmadikként a közlekedési minisztérium megállapodott a pénzügyminisztériummal, hogy a BDZS olyan vagyonelemeit is felhasználja a világbanki hitelei garanciájaként, amelyek nem pénzeszközök, például épületeket, nyaralókat.

Moszkovszki emlékeztetett, hogy e hitelt még a Zsan Videnov vezette szocialista kormány vették fel „ és csak az isten tudja, hogy azok a kedves emberek hogyan gondolták a visszafizetést”. Szerinte a felelősség teljes hiánya jellemzi az 1995-ös ügyletet, amelynek az a jutalma, hogy a mostani vezetésnek kell a rendezéséről gondoskodnia. A bolgár kormány szakértői várhatóan ezen a héten veszik sorra, hogy az BDZS mely eszközei vethetők be a régi világbanki hitel garanciájaként.

A múlt csütörtökön egyébként Bojko Boriszov bolgár miniszterelnök már jelezte, hogy el kellene adni a BDZS áruszállítási üzletágát a német Siemens cégnek, a RBZS-nek a vasúti kocsik vásárlása kapcsán fennálló tartozása rndezéseként. Boriszov e tervét még aznap megosztotta a helyi Német Kereskedelmi és Iparkamara elnökével, Hans Heinrich Driftmannal. Az ötlet egyébként már januárban is felmerült – emlékeztetet a Novinite –, akkor a bolgár közlekedési hatóság a német KfW bankot akarta kifizetni az áruszállító üzletággal. A BDZS Holding 2003 óta 50 villamos dízel- és motorvonatot vásárolt a KfW hitelével. A bank azonban azt válaszolta, hogy inkább lefoglalja a Desirókat a 24 millió eurós kinnlevőség fejében. Ezek nélkül a bolgár vasúttársaság legfiatalabb mozdonyai is 1989-ből valók. Moszkovszki most bejelentette, hogy a BDZS egyetlen nyereséges érdekeltségét, az áruszállítást az év végéig eladják, erről már meg is állapodtak az állami privatizációs ügynökséggel.

Tegnap egyébként átlagosan nyolc százalékos mértékű vasútjegy emelést jelentettek be Bulgáriában, ám a döntés csak 2013-től hatályos, és utazási osztályonként eltérő lesz.

A pontos számokat várhatóan októberre határozzák meg, de már most is tudható, hogy a drágulás egyes esetekben eléri a 10 százalékot is, erről Vladimir Vladimirov, a BDZS igazgatósági elnöke nyilatkozott a helyi állami rádió 1-es adóján. Közlése szerint az emelésre azért van szükség, mert az infláció miatt nőttek a BDZS személyszállítási költségei. A tarifanövekményből kompenzálható a vasúttársaság más szállítási formákhoz viszonyított versenyhátránya.

GYSEV: megint túl a hárommilliomodik utason

Az idén tovább emelkedik az utasok száma a GYSEV-nél. Az első félév adatai alapján a tavaly átvett, összesen 214 kilométernyi vonallal együtt mintegy 64 százalékkal többen utaztak a társaság vonatain, de az átvett vonalak utasait leszámítva is mintegy 8 százalékkal többen választották a GYSEV járatait, mint 2011 első 6 hónapjában.

Az idén így már augusztusban köszönthette a társaság a hárommilliomodik utasát. A GYSEV magyar vonalain a társaság adatai szerint tavaly összesen 3 millió 400 ezren utaztak, ez a szám idén várhatóan meghaladja az 5 milliót.

A társaság eközben teherforgalma növelésére is összpontosít: vállalkozási szerződést kötött egyik legnagyobb teherforgalmat lebonyolító Győr – Sopron – Bécs korridor egyvágányú vasútvonal fejlesztési lehetőségének vizsgálatára, illetve a megvalósítandó projekt előkészítésére. A szerződés keretében „A vasút szerepe Sopron városában” című tanulmányterv című jelentés készül el.

Az idén így már augusztusban köszönthette a társaság a hárommilliomodik utasát. A GYSEV magyar vonalain a társaság adatai szerint tavaly összesen 3 millió 400 ezren utaztak, ez a szám idén várhatóan meghaladja az 5 milliót.

A társaság eközben teherforgalma növelésére is összpontosít: vállalkozási szerződést kötött egyik legnagyobb teherforgalmat lebonyolító Győr – Sopron – Bécs korridor egyvágányú vasútvonal fejlesztési lehetőségének vizsgálatára, illetve a megvalósítandó projekt előkészítésére. A szerződés keretében „A vasút szerepe Sopron városában” című tanulmányterv című jelentés készül el.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.