Cégvilág

Mire készül a Sony?

A rendre veszteséges éveket felmutató Sony-nál továbbra is nagy a gond. A cég részvényei a tókiói tőzsdén folyamatosan veszítenek értékükből, a valamikor a fogyasztók kedvencének számító cég pedig nem hoz semmiféle újdonságot a piacra. A megoldást a cégnél a kutatás-fejlesztésre fordított összeg növelésében látják, amire már így is dollármilliárdok mentek el haszontalanul.

Japán legnagyobb szórakoztató elektronikai vállalata azt tervezi, hogy növeli kutatás-fejlesztési kiadásait. mert a terv szerint a Sony-nál a fejlesztésekkel próbálnak visszatérni a négy egymást követő veszteséges év után, amelyet a televíziós üzletág összeomlása okozott.

„A cég kutatási tevékenységét inkább a fogyasztói igényeknek megfelelően kellene végeznie, és véget kell vetni a befelé fordulásnak” – vallotta meg Shoji Nemoto, a társaság fejlesztési ügyekért felelős alelnöke. A változtatásoknak megfelelően a Sony nem fog habozni akkor, ha külső technológiák megvétele jön majd szóba, többek között az olyan megoldások jöhetnek szóba, amelyeket a mobiltechnológiai részleg hatékonyan tudna használni – fejtette ki a vezető egy mai interjúban.

A Bravia televíziók és a valamikor walkman gyártója már elindította küzdelmét a fogyasztók visszaszerzéséért: a cég többek között az Apple termékeivel úgy kívánja felvenni a harcot, hogy az „almás márkánál” kétszer többet költ fejlesztésre. Az erre fordított összeg az előző pénzügyi évben 5,5 milliárd dollárt tett ki, míg az Apple „csupán” 2,4 milliárdot költött hasonló célokra – állítja a Bloomberg jelentése.

„Az egyik probléma az, hogy a Sony a kutatás-fejlesztésre fordított kiadása nem igazán vezettek új termékek bevezetéséhez, így az értékesítést, valamint a nyereséget sem segítették” – állítja egy elemző a tokiói székhelyű SMBC Nikko Securities-nél. A történtek nem csak a Sony-t jellemzik, az elemző szerint a japán gyártók kutatás-fejlesztési tevékenysége általában nem mondható sikeresnek. A Sony eredményeit a befektetők sem ismerik el: a társaság részvényének értéke 1,7 százalékkal esett a tokiói tőzsdén, azonban ez már nem meglepő az idei évet vizsgálva. A teljes csökkenés az elmúlt közel nyolc hónapban eléri a 35 százalékot.

Bár látható haszna még a korábbi befektetéseknek sincs, a következő időszak még a korábbi költést is felülmúlja: márciusig 6 milliárd dollárt fordítanak fejlesztésre, ami 8,4 százalékkal múlja felül a korábbi értéket. „A Sony kutatás-fejlesztési központja 100 fővel indult, így a több mint 100 felmerült ötletet az év végéig 5 darabra szűkíthetjük le” – mondta a társaság alelnöke. Az elképzelések szerint a majd megvalósítandó ötleteknél használhatják a képalkotó technológiák és szenzorok terén megszerzett tapasztalatot annak érdekében, hogy valami érdekes „kütyüt” hozzanak létre a mobil eszközök terén. A felhasználási területekről szólva a vezető elmondta, hogy a terméket többek között a biztonságtechnika és az orvoslás is használhatja majd.

Az Optiarcot beáldozzák

A Sony bejelentette, hogy decemberben bezárja Blu-ray, DVD és CD meghajtókat gyártó Optiarc üzemét, miután a táblagépek és a netbookok terjedésével egyre kisebb az igény a meghajtók iránt. A Gartner elemzője, Hirojuki Simizu emlékeztet arra, hogy a Sony piacvezetőnek számított, mint a Blu-ray technológia feltalálója, de eközben az üzletág magjának számító DVD-k ára 50 dollár alá csökkent.

kutatás Bravia Sony walkman fejlesztés
Kapcsolódó cikkek