2016-től a 125 köbcentinél nagyobb lökettérfogatú új motorok esetében kötelező lesz az ABS blokkolásgátló fékrendszer megléte – ezt írja elő az az új uniós rendelet, amelynek szövegét tegnap fogadta el az Európai Parlament plenáris ülése. A jogszabályt a tagállamok szakminiszteri tanácsának is még jóvá kell hagynia, azonban ez már csak formalitás lesz, miután a rendelet szövegében október végén már előzetesen megállapodtak az EP és a tanács képviselői. A jogszabály értelmében a 125 köbcentinél nagyobb lökettérfogatú motorok esetében lesz kötelező az ABS megléte, míg 125 köbcentinél kisebb robogóknál a gyártó választhat, hogy ABS-t vagy CBS-t (kombinált fékrendszert) alkalmaz.
Az Európai Bizottság még 2010 októberében tett javaslatot az ABS kötelező alkalmazására a motoroknál. A brüsszeli testület azzal indokolta javaslatát, hogy az ABS használata jelentősen fokozhatja a motorosok biztonságát. Az EU közútjain közlekedő motorok, mopedek, robogók, kvadok 30 milliós számukkal a forgalomnak csak 2 százalékát teszik ki, azonban a halálos balesetek 16 százalékában érintettek (2008-ban 5500 motoros halt meg az utakon). Az Európai Bizottság szerint az ABS kötelező bevezetésével 10 éves időszak alatt ötezer ember életét lehet majd megmenteni.
A szabályozás azért csak 2016-tól lép életbe, hogy a válság által amúgy is súlyosan érintett motorkerékpár-gyártóknak elég idejük legyen az új előírásnak való megfelelésre.
A gyártók természetesen most is forgalmaznak ABS-sel felszerelt modelleket, azonban jelenleg csupán az új motorok hatoda rendelkezik ilyen tartozékkal. A nagy teljesítményű, három millió forintnál is többe kerülő túramotor-kerékpárok esetében már jelenleg is szériatartozéknak számít az ABS, míg annak külön beszereléséért mintegy 150 ezres felárat kell fizetni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.