– Előttünk a karácsonyi időszak. Ez a pulyka szempontjából mennyire számít főszezonnak Magyarországon?
– Sajnos annyira még nem, mint Angliában, ahol az anyavállalatunk élvezi ennek az előnyeit. De a hústermékeknek erőteljes felfutása tapasztalható. Főleg, ha idevesszük a Szilvesztert is: az csúcsot hoz a virslinél, amelyben mi vagyunk a legerősebbek itthon. Általában elmondható, hogy ilyenkor az emberek könnyebben költekeznek, így a magasabb árú, minőségi termékek felé fordul el a fogyasztás.
– Mennyivel nő a minőségi termékek forgalma az év végén?
– A karácsonyi szezonban a virslinél a Füstli aránya a Falni Jó! termékekhez képest akár tíz százalékkal is megemelkedik az értékesítésünkben.
– Az év egészét nézve milyennek látja a helyzetet?
– Nagyon nagy a kitettsége a húsiparnak a növénytermesztés és az állattenyésztés irányába is, és egyik ágazatból sem hallani jó híreket, sem Magyarországról, sem a világpiacról. Sajnos vannak, akik ezt nem ismerték fel idejében, emiatt több húsipari vállalat került komoly bajba. A Sága esetében a nemrég bejelentett reorganizáció éppen azt a célt szolgálja, hogy elébe menjünk az eseményeknek: leválasztjuk azokat a veszteséget termelő üzletágainkat, amelyek a belföldi értékesítésünk profitábilis eredményét lerontották. Ez főleg erre az évre volt igaz, amikor a takarmányárak januártól folyamatosan emelkedő trendet mutattak.
– A belföldi értékeítés hogyan alakult ebben az évben?
– Az árak terén szeptemberben egy minimális korrekciót hajtottunk végre a késztermékeknél, de ez korántsem akkora áremelés, mint amit a sertéságazat esetében tapasztalunk. Ez rövid távon akár árelőnyt is jelenthet a számunkra. Emellett a stagnáló, vagy csökkenő fogyasztás ellenére a kereslet nem tolódott el annyira a B-márkáink irányába, mint amennyire vártuk. Ez azzal is magyarázható, hogy sokan még mindig nem tudják, hogy a Falni Jó! márkát a Sága gyártja. Ezen terveink szerint változtatunk is a jövőben. Ugyanakkor partnereink igényének eleget téve, elkezdtünk részükre saját márkás termékeket gyártani, ezzel is alternatívát kínálni az árérzékeny fogyasztóknak. Márkatermékeink hagyományosan jól teljesítenek, így profitvárakozásaink a belföldi kereskedelmet illetően többé-kevésbé elérik terveinket. Büszkék vagyunk rá, hogy Füstli termékünknek és ízvariánsainak köszönhetően 2012-ben is megtartottuk piacvezető pozíciónkat a virsli kategórián belül, 25,8 százalékos értékbeni és 16,3 százalékos volumenrészesedéssel.
– Meddig tartható a baromfi viszonylagos alacsonyabb ára? Mi várható egyéves időtávban?
– Szakértők úgy látják, még legalább fél évig kitart a sertéshús esetében a drágulás. Mivel a magyar fogyasztás jellemzően sertésorientált – a fogyasztás 70 százalékát teszi ki ez a húsfajta –, ez rányomja a bélyegét az egész iparágra. Ezt a vevőink is kezdik felismerni, mi pedig bízunk abban, hogy a közeljövőben nagyobb szerepet szánnak a stratégiájukban a szárnyasnak.
– A feldolgozott termékeknél mennyire erős az árnyomás?
– Más a tőkehús, más a késztermék: előbbinél szinte heti szintű árváltozások vannak, az emelkedések drasztikusabban jelentek meg. A feldolgozott termékeknek a húson kívül egyéb összetevői is vannak, mi pedig ezeknél próbáljuk javítani a hatékonyságot, minimalizálva a begyűrűző áremelési kényszert.
– Mivel lehet akkor még csökkenteni a költségeket?
– Egy ponton túl már nem lehet, mert az a minőség rovására menne. Általában minden hatékonyságnövelő, racionalizálási projektünk úgy zajlik, hogy abból a vevő semmit ne vegyen észre, nem romolhat a termék megítélése. De például egy csomagoláson, a logisztikán, a gyártás különböző elemein lehet hatékonyságot javítani – persze ott sem a végtelenségig.
– Az elmúlt időszakban viszonylag stabilizálódott a forint árfolyama. Az előállítási költségekre ez mennyiben hatott?
– Az egyéb költségeink együtt mozognak a piaccal – legyen szó a bérköltségről, az energiáról, a csomagolóanyagról, tehát itt annyira nem markáns az árfolyam szerepe. Minket leginkább a takarmány érint, ezen a téren szeptemberig volt egy nagyon nagy áremelkedés, amit az árfolyam se tudott elég kedvezően ellensúlyozni. Azzal, hogy a tenyésztési iparágat leépíti a Sága, megszűnik az a kitettség, amelyet a takarmányárak növekedése jelentett. A jövőben ugyanis vevőként lépünk fel a nyershús piacain: mindig csak azt és akkor vesszük, amire szükségünk van, ezáltal majd sokkal rugalmasabban tudjuk követni a vevői, fogyasztói igények alakulását is.
– Lesz elég alapanyag a gyártáshoz?
– Szerintünk igen. Belföldön és külföldön is elkezdtük a források felkutatását és kihasználjuk a cégcsoportunk más leányvállalataival meglévő kapcsolatainkat. Nem a nulláról indulunk: most is az alapanyag harmadát külső forrásból szerezzük be.
– Azt említette, hogy ez a változás lehetőséget ad a profitábilis ágazatok fejlesztésére. Vannak már erre nézve konkrét tervek?
– Sok tervünk van: egyrészt folyamatosan törekszünk a meglévő termékeink minőségének javítására, másrészt ezen termékkörök megújítására, kiszélesítésére. Ugyanakkor már dolgozunk olyan termékkategóriák fejlesztésén is, amelyekben a Sága jelenleg nincsen jelen.
– Azzal, hogy a tenyésztési üzletág leépítésével megszűnik a nyershúsexport, a Sága feladja az exportot?
– Nem, sőt, éppen most bővítettük az exportosztályunkat, mivel itt is sokkal inkább a feldolgozott termékeket szeretnénk majd értékesíteni. Korábban ugyanis jellemzően disztribútoroknak adtunk el húst, akik feldolgozták, és úgy adták azt el, a jövőben azonban mi szeretnénk lenni a közvetlen eladók például külföldi üzletláncok felé.
– Mennyiben különbözik a belföldre és a külföldi piacokra szánt termékkör? Mi az, ami nálunk még nincs, de külföldön már sikeres?
– Általában Angliából indulnak el a trendek, és végiggyűrűzve Nyugat-Európán jutnak el azok hozzánk. A nyugati fogyasztói, vevői igények tehát egy pár évvel a hazai piac előtt járnak, ezért sok olyan megkeresés érkezik, amelynek Magyarországon még nincs piaca. Jellemzően kényelmi, a prémium minőséget képviselő termékekről van szó, például különböző feltétekkel, töltelékekkel gyártott friss, vagy fagyasztott ételek.
– Nálunk ezek mikor jelenhetnek meg?
– Bízunk abban, hogy az ilyen fogyasztói igények hamarosan eljutnak ide is, amihez nyilvánvalóan nagyobb fizetőképes kereslet is kell, ugyanis természetszerűleg egy magasabb szinten feldolgozott, előkészített, kényelmi termék lényegesen drágább.
– Már meglévő kényelmi termék a grillkolbász. Ez mennyire vált be?
– Hosszú kihagyás után idén próbáltuk ki magunkat ismét a grillpiacon, ahol egyedüli gyártóként, pulykahúsból készült kolbászt vezettünk be. A termékek meglepően jó fogadtatásra találtak nem csak a fogyasztók, de az üzletláncok körében is, olyannyira, hogy néhány helyen a szezon végétől függetlenül, továbbra is elérhetőek a polcokon. Ezt a termékkört szeretnénk erősíteni majd a jövő nyáron.
– Milyen innováció várható még?
– Egyes meglévő termékkategóriáink bővítése és új termékcsoportok kifejlesztésén túl nagyobb hangsúlyt helyezünk a készítményeink összetételére.
A Sága eddig is célul tűzte ki, hogy a termékeit a különböző élelmiszerekre érzékenyebbek is fogyaszthassák. A legújabb receptúráinkba nem kerülnek allergének (pl. tojás), és a meglévőket is tovább fogjuk fejleszteni. Ahol ez technológiailag megoldható, minden egyéb allergént (pl. tej) kiiktatunk. Az allergén kezelésének szigorú metódusát tovább szigorítjuk; olyan eszközöket szereztünk be, amelyekkel az ellenőrzéseket saját akkreditált laboratóriumunkban szeretnénk elvégezni. Ezzel is igazolva, hogy fogyasztóink biztonságos és minőségi termékeket vásárolhatnak a Ságától.
Virsliben vezető pozícióban
A Füstli, illetve ízvariánsai Magyarország piacvezető virsli termékei. Az ACNielsen Piackutató Kft. adatai szerint a Sága a virsli szegmens piacvezető gyártója: 25,8 százalékos értékbeni és 16,3 százalékos volumen részesedésével megelőzi versenytársait. A Füstli család a teljes virslieladások 20 százalékát teszi ki értékben és 12 százalékát mennyiségben. Az ACNielsen adatai szerint az utóbbi egy évet tekintve a Sága a második legnagyobb gyártó a sonka szegmensben, 7,3 százalékos értékbeni piacrésszel. Az idei évet szemlélve a párizsi szegmens második legnagyobb gyártója a Sága 17,3 százalékos értékbeni és 10,2 százalékos volumenrészesedéssel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.