BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tesztelik a 4-es metró kocsijait

Jövő februárra a metró 2-es vonalára rendelt, utolsó Metropolis szerelvénynek is meg kell kapnia az üzembe helyezéshez szükséges engedélyt, közben már tesztelik Franciaországban a 4-es vonalra szánt járműveket is. A gyártó Alstom itteni cége ambiciózus növekedési terveket dédelget

A főváros által a 2-es metró vonalára rendelt, 22 ötkocsis szerelvényből 11 már Budapesten van, ebből mostanáig hat kapta meg az üzembe helyezési engedélyét, amihez jövő februárra várhatóan az utolsó szerelvény is hozzájut. Közben futja próbaköreit a 4-es vonalra rendelt 14 négykocsis szerelvény a gyártó Alstom franciaországi, valencienne-i tesztpályáján. A járművek ellenőrző műszaki mérései december elején indulnak Budapesten, jövő február 13-ig pedig már a forgalomba helyezésükhöz szükséges típusengedélyt is meg kell szerezniük. 2013 áprilisa és szeptembere között a tervek szerint az összes új szerelvény beérkezik.

Minderről a franciaországi társaság magyarországi érdekeltségének vezetői tájékoztatták tegnap a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkárát, Schwáb Zoltánt, a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a BKV Zrt. illetékeseit. A találkozóval – immár másodszor – az Alstom Orbán Viktor korábbi kérésének tett eleget, a miniszterelnök ugyanis jelezte, érdemes lenne a hazai illetékesekkel jobban megismertetni a társaság (elsősorban itteni) terveit.

A tegnap elhangzottak alapján e tervek pozícióerősítésről, új tevékenységek meghonosításáról, a belföldi értékesítés növeléséről szólnak. 2020-ig a társaság a biztonsági berendezések piacának egyik vezető itteni szállítójává kíván válni, s ugyanezen a területen a BKV partnere is szeretne lenni. Helyet kíván szerezni magának a vonatbefolyásoló rendszerek szegmensében, és továbbfejlesztené metróüzletét is. Szintén 2020-ig a társaság be kíván lépni a MÁV piacára, és megteremtené egy új vasúti beszállító piacra lépésének feltételeit is.

A ma mintegy másfél száz fős Alstom Zrt. létszáma – Deák László vezérigazgató várakozásai szerint – jövőre 220 főre nő. részben a hazai erőmű-karbantartási megbízások bővülésének és az anyacég Magyarországon működő, közlekedésiszoftver-tesztelő központja további feladatainak köszönhetően, de beindul a BKV-nak szállított metrószerelvények 3 éves, kötelező, garanciális karbantartása is. (A társaság később kész beszállni a paksi atomerőmű bővítésébe is akár a francia Areva, akár az orosz Roszatom oldalán.)

A társaság folyamatosan bővíti hazai beszállítói körét. A tucatnyi magyarországi társaságtól vásárolt berendezések és eszközök az Alstom a termékeibe beépítve jutnak el a világ számos részére. Beszállítóinak tavaly összesen 39 millió eurót fizetett, harmadával többet, mint három évvel korábban.

Francia anyacégének négy fő üzletága van, ezek a vasúti infrastruktúrához, az energiatermeléshez, a villamosenergia- átvitelhez és a megújulóenergia-termeléshez kapcsolódnak.

Villamostól a mozdonyig

Az anyacég élénken figyeli a magyarországi járműeladási lehetőségeket. Villamosának a BKV 1-es és 3-as vonalán lát lehetőséget, vonat-villamosának a HÉV-nél, s az esztergomi és a Szeged környéki szállításban, villamos motorvonata kapcsán pedig „gondolkodik a MÁV-Start által kedden kiírt tenderen”. Dízel motorvonatára olyan vonalakon lehetne szükség, amelyeket később sem villamosítanak, de Schváb Zoltán azt mondta lapunknak, hogy nincs ilyen beszerzési terv. A cég mozdonyai arra várnak, hogy a MÁV le akarja cserélni a V43-asait.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.