A jövőt tekintve pesszimistának, vagy inkább realistának tűnnek a válaszadók. Hiszen kétharmaduk úgy véli, hogy nőni fog – ezen belül is egytizedük szerint jelentős mértékben – a logisztikai költségek összkiadásokhoz viszonyított aránya 2014 és 2020 között.
A válaszadók negyede számít változatlanságra, és csak nagyon kis részük csökkenésre.
A felmérés szerint az államnak leginkább a kedvező gazdasági feltételek kialakításában kell szerepet vállalnia. Közel azonos fontosságúnak bizonyult a foglalkoztatást ösztönző programok, adókedvezmények biztosítása; a piaci verseny feltételeinek megteremtése és az innovációt; a K+F-et ösztönző programok, adókedvezmények. A válaszadók jelentős állami szerepet várnak a támogató pénzügyi és hitelrendszer megteremtésében; valamint a hazai és nemzetközi pályázati, együttműködési lehetőségek ösztönzésében is. Fontosnak tartják az állami részvételt a logisztikai szereplők számára támogató intézményrendszer működtetésében, illetve a logisztikai szereplők, kutatóhelyek és kormányzati szervek együttműködésének összefogásában is.
Az adatokból kiderült, hogy a kutatás-fejlesztési tevékenység fejlesztése még rejt magában tartalékokat – mondta Bárdos Krisztina. Ezt segítésheti a pályázati rendszer „felhasználó barátabbá” tétele. A pályázatok kiírásakor leginkább az IT-, a raktár- és a géppark-fejlesztést igényelnék a válaszadó cégek. K+F tematikájú pályázatokat elsősorban azok a vállalkozások szeretnének, amelyeknél a logisztikához kapcsolódó tevékenységet folytatók aránya meghaladja a 76 százalékot, illetve amelyek 50 főnél kisebb a létszáma.
A válaszadók az általuk ismert hazai logisztikai központok szolgáltatásaival, és azok rendelkezésre állásával összességében a közepesnél nagyobb mértékben elégedettek. A leginkább elégedettek a szolgáltatások elérhetőségével voltak. Közel azonos mutatóval következett a megbízhatóságuk és minőségük. A legkevésbé elégedettek a szolgáltatások ár-érték arányával voltak.
A magyarországi logisztika jövőbeni versenyképességének fokozása érdekében a legfontosabbnak a közlekedési infrastruktúra fejlesztését tartják. Jelentős fontosságú még az innovatív logisztikai megoldások alkalmazása; a már meglévő, jól működő fejlesztések átvétele; a logisztikai szolgáltatásokra és rendelkezésre állására igényt teremtő gazdasági tevékenység előmozdítása.
A válaszadó cégek összességében közepes körülire értékelték munkavállalóik tudását. A diplomások és a középfokú végzettségűek tudásával a közepesnél jobban elégedettek, míg az alapfokúakéval inkább elégedetlenek. A cégek több mint felénél lenne lehetőség, hogy logisztikai gyakornoki helyeket alakítsanak ki, oktatási intézményekkel együttműködésben.
A logisztikához kapcsolódó kutatást-fejlesztést a válaszadó cégek kétötöde jelzett. Ezek kétharmada árulta el logisztikai kiadásaik összköltségükön belüli arányát. Két cégnél ez teszi ki minden költségüket, de a többinél maximum hat százalék.
A K+F fő irányát a logisztikai rendszerszervezési és a technológiai, informatikai megoldások fejlesztése jelenti. Kismértékben van jelen a folyamat-optimalizáláshoz kapcsolódó és az anyagmozgatási, tárolási rendszerek fejlesztése. Hozzáadott értékű logisztikai szolgáltatásokban vennének részt a középvállalatok; a 10 százaléknál magasabb arányban logisztikai szakembereket foglalkoztatók. A cégek döntő többsége lát valamilyen mértékű fejlődési lehetőséget a belső logisztikai rendszerében.
A vállalkozások fele fuvarozással és szállítással; közel egyharmaduk szállítmányozással is foglalkozik.
A felmérés témablokkjai a következők voltak:
– környezet, állami szerepvállalás, pályázatok
– üzleti környezet, versenyképesség,
– oktatás, képzés,
– logisztikai költségek,
– K+F tevékenység.
A vállalkozások fele fuvarozással és szállítással; közel egyharmaduk szállítmányozással is foglalkozik.
A felmérés témablokkjai a következők voltak:
– környezet, állami szerepvállalás, pályázatok
– üzleti környezet, versenyképesség,
– oktatás, képzés,
– logisztikai költségek,
– K+F tevékenység.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.