Mini a Monte Carlo Rallytól a Dakarig - fotók
Kétszeres évfordulót ünnepelhet a finn "Rally-professzor", Rauno Aaltonen: negyvenhat éve nyerte meg a Monte Carlo Rallyt és most töltötte be a hetvenötöt. Igaz, minden évben megemlékezhetnénk valakiről, aki megnyerte a Monte Carlo Rallyt, de kevesen mondhatják, hogy a győzelmet egy guruló narancsos ládának nevezett, nem egészen három méteres kocsival érték el.
Összesen hárman voltak: 1964-ben Paddy Hopkirk, a következő évben Timo Mäkinen, 1967-ben pedig Rauno Aaltonen. Rauno egy Lancia Fulvia és egy Porsche 911S előtt hozta be az 1300 köbcentis, 101 lóerős Minit.
Nem is csoda, hogy ráragadt a Raliprofesszor név, és a professzor úr azóta is tanít. Ő és fia, Tino húsz éve létrehozták az Aaltonen Motorsportot, ahol havon-jégen alaposan megtanítják vezetni a jelentkezőket. A finnek ugyanis éppen azért annyira jók az autósportban, mert odahaza igazán nem kell a szomszédba menni egy kis hóért.
Hogy milyen egy ilyen vezetéstechnikai tréning? Gyors, kemény és – élvezetes.
"Kapcsolj rükvercet, nagy gáz, bal kézzel tizenkét óránál fogd a kormányt, aztán hirtelen három órára, majd ötre rántjuk a kereket, közben kézifékkar fel, és már orral előre megyünk tovább kettesbe váltva" – magyarázza egy finn tó jegén Aaltonen. Az éppen gyakorolt tananyag pedig: tolatásból hogyan hajtsuk végre azt 180 fokos pördülést, amit a filmekben látunk.
Azután ugyanez, csak előremenetből, de ekkor 10 óránál fogjuk a kormányt és egyig, majd hatig rántjuk. Plusz kézifék.
Nem nagy dolog, ha jó tanár, jó kocsi és jó nagy hely várja a gyakorlót.
Hely pedig van elég a befagyott tavon. A jégen kacskaringós körpályát kotortak, ahol a kocsikkal a kézifékes kanyarvételt lehet gyakorolni, vagy azt, hogyan kell a megcsúszott autót ismét ellenőrzés alá venni.
A legfontosabb – magyarázza Rauno – ha kanyarban kicsúszik az ívből a kocsi, ne rántsuk be jobban a kormányt, mert megpördülünk, hanem elég egy rövid, erős rúgás a gázpedálba, majd enyhe lassítással kijövünk.
Azután egy lezárt (nagyon hepehupás) erdei úton úgy cikázik végig. Rauno úgy hajt, mint évtizedekkel ezelőtt, a Monte-Carlo Rallye-n.
Az üvöltő gázfröccsökkel (!) kormányzott kocsiban mégsem érzi úgy magát az ember, mint a jég a shakerben. Persze a professzor tud valamit.
De tud valami mai utódja, a mai raliprofesszor, Stéphane Peterhansel is, aki tizenegyedik alkalommal nyerte meg a világ legnehezebb tereprali-versenyét. Ez a zseni, a rali királya hatszor motorral, ötször autóval lett első. Az idei győzelmét Minivel érte el, igaz, ez az autó már minimum XXL Mini. Már nem guruló narancsosláda, hanem tüzes erőgép.

