BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mini a Monte Carlo Rallytól a Dakarig - fotók

A MINI a hatvanas években háromszor is megnyerte a Monte Carlo Rallyt, a 21. századi leszármazottja pedig a Dakaron győzött.

Kétszeres évfordulót ünnepelhet a finn "Rally-professzor", Rauno Aaltonen: negyvenhat éve nyerte meg a Monte Carlo Rallyt és most töltötte be a hetvenötöt. Igaz, minden évben megemlékezhetnénk valakiről, aki megnyerte a Monte Carlo Rallyt, de kevesen mondhatják, hogy a győzelmet egy guruló narancsos ládának nevezett, nem egészen három méteres kocsival érték el.

Összesen hárman voltak: 1964-ben Paddy Hopkirk, a következő évben Timo Mäkinen, 1967-ben pedig Rauno Aaltonen. Rauno egy Lancia Fulvia és egy Porsche 911S előtt hozta be az 1300 köbcentis, 101 lóerős Minit.

Nem is csoda, hogy ráragadt a Raliprofesszor név, és a professzor úr azóta is tanít. Ő és fia, Tino húsz éve létrehozták az Aaltonen Motorsportot, ahol havon-jégen alaposan megtanítják vezetni a jelentkezőket. A finnek ugyanis éppen azért annyira jók az autósportban, mert odahaza igazán nem kell a szomszédba menni egy kis hóért.
Hogy milyen egy ilyen vezetéstechnikai tréning? Gyors, kemény és – élvezetes.

"Kapcsolj rükvercet, nagy gáz, bal kézzel tizenkét óránál fogd a kormányt, aztán hirtelen három órára, majd ötre rántjuk a kereket, közben kézifékkar fel, és már orral előre megyünk tovább kettesbe váltva" – magyarázza egy finn tó jegén Aaltonen. Az éppen gyakorolt tananyag pedig: tolatásból hogyan hajtsuk végre azt 180 fokos pördülést, amit a filmekben látunk.

Azután ugyanez, csak előremenetből, de ekkor 10 óránál fogjuk a kormányt és egyig, majd hatig rántjuk. Plusz kézifék.
Nem nagy dolog, ha jó tanár, jó kocsi és jó nagy hely várja a gyakorlót.
Hely pedig van elég a befagyott tavon. A jégen kacskaringós körpályát kotortak, ahol a kocsikkal a kézifékes kanyarvételt lehet gyakorolni, vagy azt, hogyan kell a megcsúszott autót ismét ellenőrzés alá venni.

A legfontosabb – magyarázza Rauno – ha kanyarban kicsúszik az ívből a kocsi, ne rántsuk be jobban a kormányt, mert megpördülünk, hanem elég egy rövid, erős rúgás a gázpedálba, majd enyhe lassítással kijövünk.
Azután egy lezárt (nagyon hepehupás) erdei úton úgy cikázik végig. Rauno úgy hajt, mint évtizedekkel ezelőtt, a Monte-Carlo Rallye-n.
Az üvöltő gázfröccsökkel (!) kormányzott kocsiban mégsem érzi úgy magát az ember, mint a jég a shakerben. Persze a professzor tud valamit.

De tud valami mai utódja, a mai raliprofesszor, Stéphane Peterhansel is, aki  tizenegyedik alkalommal nyerte meg a világ legnehezebb tereprali-versenyét. Ez a zseni, a rali királya hatszor motorral, ötször autóval lett első. Az idei győzelmét Minivel érte el, igaz, ez az autó már minimum XXL Mini. Már nem guruló narancsosláda, hanem tüzes erőgép.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.