BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tokió és Washington is vizsgálja a Dreamlinert

LÉGIKÖZLEKEDÉS Vizsgálatot indított a japán közlekedési minisztérium a Japan Airlines (JAL) Boeing 787-es Dreamliner repülőgépén két alkalommal is bekövetkezett üzemanyag-szivárgás okának kiderítésére tegnap, három nappal azután, hogy az amerikai kormányzat is hasonló intézkedést rendelt el a múlt hét folyamán az utasszállító típus műszaki meghibásodásai miatt. A japán vizsgálatot azután rendelték el, hogy a JAL egyik 787-eséből, amelynél a múlt kedden üzemanyag-szivárgást észleltek Bostonban, a hiba kijavítását és a repülő Japánba visszatérését követően elvégzett tesztek során ismét elfolyt a kerozin. Japán a Boeing legújabb modelljének fő piaca, a JAL és az All Nippon Airways (ANA) az eddig világszerte leszállított 50 darab 787-esből 24-et üzemeltet. A JAL-gép bostoni üzemanyag-szivárgása mellett a múlt héten ugyanott, ugyanannak a légitársaságnak egy másik Boeing 787-esén elektromos tűz ütött ki, míg az ANA egyik ilyen típusú repülőjének egyik generátoránál olajszivárgást vettek észre, egy másiknál pedig a pilótafülke szélvédője repedt meg (az öt üvegréteg közül egy sérült meg).

Repülőműszaki szakemberek szerint közvetlenül a forgalomba állítás után a legtöbb géptípusnál fordulnak elő ilyen hibák, amelyeket a gyártó megpróbál a lehető leggyorsabban kiküszöbölni. Amerikai illetékesek pénteken közölték, hogy a gép biztonságos, de átfogó vizsgálatra van szükség annak megállapítására, hogy nincs súlyos, javítandó tervezési hiba a 787-eseken. A Boeinghez eddig 800 megrendelés érkezett a 207 millió dollárba kerülő, döntően szénszálas műanyagból készült gépre, amely alacsony tömege és innovatív megoldásai miatt a cég szerint ötödére csökkentheti a légitársaságok üzemanyag-költségeit.

Európában elsőként a lengyel LOT légitársaság fogja az álomgéppel szállítani az utasokat. Holnaptól a Dreamlinerek a Varsó-Chicago járaton, február elsejétől a torontói, harmadikától a New York-i, márciustól pedig a pekingi vonalon is repülni fognak. A gépek érkezésével a lengyel társaság fokozatosan kivonja Boeing 767-eseit a flottából, amelyből jelenleg négy teljesít szolgálatot. A gépen konfigurációtól függően 242-280-an utazhatnak, utazósebessége 913 kilométer óránként. Hatótávolsága 15700 kilométer, elődjéének csaknem másfélszerese.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.