BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Citroen lesz a Peugeot Daciája?

Fennállása legnagyobb veszteségét, ötmilliárd eurót könyvelt el az elmúlt évre a PSA/Peugeot-Citroen konszern, amely a Citroenből afféle Dacia-szerű olcsó almárkát akar létrehozni.

A PSA csoport fölfelé akarja pozícionálni a Peugeot-t, hogy növelje a különbséget két márkája között. Úgy látszik tehát, hogy amíg a Fiat és a Volkswagen a Daciához hasonló olcsó almárka létrehozatalán gondolkodik, addig a PSA elintézi ezt házon belül. 

A francia konszern azért jó hírekről is beszámol, hiszen nettó adóssága egy év alatt 3,15 milliárd euróról 211 millióra esett. Ennek azonban ára volt. Az ötmilliárd eurós nettó veszteség jórész abból fakadt, hogy a konszern 14,5 milliárd eurós autóipari vagyonából 4,74 milliárd leírására kényszerült.

A Bloomberg összefoglalója szerint a cégcsoport  járműeladásból származó bevétele 12,4 százalékkal, 27,8 milliárd euróra esett, miközben az autóipari divízió vesztesége a 2011-es 92 millió euróról 1,5 milliárdra ugrott. A csoportszintű árbevétel 5,2 százalékkal 58,4 milliárd euróra szűkült, ugyanakkor a működési veszteség is jelentősen kisebb lett: a 2011-es 1,09 milliárd euróval szemben már csak 576 millió euró volt az év végére.

A PSA ugyanakkor bejelentette, hogy az átstrukturálás eredményeként 1,18 milliárd euróval csökkent a termelési költség míg a tervekben csak egymilliárdos megtakarítás szerepelt.

Philippe Varin vezérigazgató – akiről a múlt héten a Liberté azt írta, ha a kormány részvényvásárlással segíti ki a bajból a csoportot, akkor meneszteni fogják – kijelentette, hogy idén a beruházásokra fókuszálnak, valamint helyreállítják a nyereségességet Európában és learatják a fejlődő piacokon végzett beruházások hasznát. Varin egy, az iparági elemzőknek tartott konferencián arra is kitért, hogy 2015-ig 50 százalékkal növelni kívánják az Európán kívüli eladásokat. A PSA ugyanis – több más márkával ellentétben – nem hozott létre nagy gyártókapacitást Kínában, márpedig más márkák a kínai piac nyereségéből busásan tudják kompenzálni az európai eladások esését. A Volkswagen csoport például az ázsiai/csendes-óceáni térségben tavaly 23 százalékkal 3,17 millió darabra növelte eladásait és ebből 2,81 millió darabot (24,5 százalékos emelkedés) a régió legnagyobb piacán, Kínában.

A PSA közleményében ugyan akkor az is olvasható, hogy a csoport fölfelé akarja pozícionálni a Peugeot-t, hogy növelje a különbséget két márkája között. Úgy látszik tehát, hogy amíg a Fiat és a Volkswagen a Daciához hasonló olcsó almárka létrehozatalán gondolkodik, addig a PSA elintézi ezt házon belül. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.