Csúcsra járatja magyarországi kapacitásait az idén, és várhatóan a következő években is a svájci Stadler Bussnang AG. Itteni leányvállalatára ugyanis jelentős feladat hárul majd az anyacég által a MÁV Zrt.-től és a GYSEV Zrt.-től elnyert motorvonat-szállítási megbízás teljesítésében, folyamatosan nőnek az alumínium kocsiszekrény gyártására kapott megbízásai, új tevékenységbe is fog, az előbbiek miatt pedig bővíti gyártókapacitását és dolgozói létszámát.
„Várakozásaink szerint a közelmúltban 48 elővárosi villamos motorvonatra adott, 267 millió eurós MÁV-GYSEV megbízásból legalább 30 százaléknyi a Stadler Trains Magyarország Kft. szolnoki gyárában teljesül” – válaszolt lapunknak a magyarországi csoport ügyvezető igazgatója. Dunai Zoltán tájékoztatása szerint a szolnoki üzemre jutó teljesítés arányát tovább növeli, hogy itt szerelik majd össze a vonatok egy egyelőre még nem látható hányadát. A bő 30 százalékos szolnoki beszállítói arányon felül számítandó a más magyarországi alkatrész- és berendezésgyártóktól vásárolt termékek értéke is. Ilyenek lesznek például a Knorr-Bremsétől származó fékrendszerek, a kiskunhalasi Ganz Air által küldendő kompresszorok, továbbá bajai GTKB-nál gyártandó, saját fejlesztésű áramszedők. Utóbbiak érdekessége, hogy kedvező tapasztalatok esetén ezeket használják majd fel az anyavállalat által a MÁV-nak korábban szállított 60 FLIRT motorvonat áramszedőtöréseinek cseréjekor is. Évente átlagosan 25 áramszedő törik el. (A 60 FLIRT áramszedőjét ma is a GTKB tartja karban, ahogyan várhatóan megkapja a most megrendelt, 48 vonat áramszedőjére vonatkozó megbízást is.) A magyarországi beszállítással svájci import váltható ki.
A MÁV által rendelt 42 vonatból az első két járművet nagyon hamar, 2014 márciusában, illetve áprilisában kell leszállítani. További határidők is szorítják a Stadlert: a GYSEV által tavaly áprilisban rendelt négy vonatból az elsőnek az idei, decemberi menetrendváltásra, az utolsónak jövő februárig kell megérkeznie, a most rendelt 6 vonatból pedig az elsőnek 2014 októberére kell elkészülnie, a másodiknak a 2014. decemberi menetrendváltásra.
Bár a közelmúltban aláírt szerződéshez kapcsolódóan a megrendelők heteken belül átutalják a megbízási összeg 30 százalékát előlegként, ezt a Stadler a rövid szállítási idő miatt nem várhatta ki. Rögtön a februári eredményhirdetést követően leadott néhány millió svájci franknyi anyagrendelést olyan tételekre (például öntészeti termékekre), amelyet a beszállítók csak 12–16 havi határidőre tudnak vállalni. Nemsokára megrendeli az alumínium kocsiszekrényekhez szükség anyagot is a kanadai Alcan svájci leányvállalatától.
A Stadler 2008-ben beindított szolnoki bázisán tavaly 225 kocsiszekrény készült az anyacég által a világ számos országába szállított vonatokhoz. Az idén már 370 darab a terv, a 2014-es mennyiség pedig az 500-at közelíti. A termékösszetétel változatos, abban a fehéroroszországi és az észtországi megrendeléseknek köszönhetően viszonylag magas a széles nyomtávú kocsitestek aránya. A megszaporodott megbízások miatt a mostani 16 ezer négyzetméteresről 27 ezer négyzetméteresre növelik a szolnoki üzem hasznos területét. A bővítést nemrég fel is gyorsították azért, mert ott a fenti 48 FLIRT kocsiszekrényét is gyorsított ütemben kell előállítani. A beruházás nem egyszerűen területnövelés, hanem egy olyan fejlesztés, amely révén ezentúl rugalmasan, az adott feladathoz igazítva állítható át az üzem tevékenysége a kocsiszekrénygyártásról motorvonatot összeszerelésre. A beruházás a végéhez közeledik, a csarnok átadása április 18-ra várható. Ekkortól nagyjából a 2014 végéig csak kocsitest készül az üzemben, ahol ezután részben átállnak a magyarországi vonatok végösszeszerelésére. A hegesztőket egy szolnoki szakközépiskola bevonásával képezi magának a Stadler, a vonat-összeszerelőket talán majd ki kell küldenie az anyacég valamelyik svájci, lengyelországi, esetleg berlini gyárába.
A bővítés révén a szolnoki gyártásban részt vevők ma mintegy 400 fős létszáma elérheti a 750 főt.
Április 18-án avatják a társaság vasúti forgóvázjavító műhelyét is, szintén Szolnokon. A két éven belül további 30-35 munkahelyet teremtő egységet eredetileg a Stadler-csoporton belüli kompetenciaközpontként akarták létrehozni, de már látszik, hogy ennél több feladata lesz: sok, harmadik feles megbízásra van kilátás. A műhely egyébként nem a gyártóbázishoz, hanem a Stadler Trains pusztaszabolcsi járműjavítójához tartozik. Utóbbiban folyik a MÁV sínjein futó, 60 FLIRT karbantartása, és a cég örömmel venné, ha a most megrendelt 48 motorvonaté is ide kerülne. A GYSEV-vel már tárgyal a Stadler egy karbantartási keretszerződésről a tavaly rendelt négy, és a mostani 6 motorvonat bizonyos szintű karbantartására.
A szolnoki bővítés a kft-nek körülbelül négymilliárd forintjába került. Ezzel 13 milliárd forintra nő az az összeg, amit magyarországi megtelepedése során elköltött. A beruházás első üteméhez 160 millió forint munkahely-teremtési támogatást kapott, a mostani, második kapcsán még folynak az egyeztetések. A 2012-ben még 11,4 milliárd forintos árbevételt elért csoport jövőre, és 2015-ben 15-16 milliárdos forgalmat tervez, és szerény nyereséget is vár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.