BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Készülnek az új FLIRT-ök a magyarországi pályákra

Csúcsra járatja magyarországi kapacitásait az idén, és várhatóan a következő években is a svájci Stadler Bussnang AG. Itteni leányvállalatára ugyanis jelentős feladat hárul majd az anyacég által a MÁV Zrt.-től és a GYSEV Zrt.-től elnyert motorvonat-szállítási megbízás teljesítésében, folyamatosan nőnek az alumínium kocsiszekrény gyártására kapott megbízásai, új tevékenységbe is fog, az előbbiek miatt pedig bővíti gyártókapacitását és dolgozói létszámát.

„Várakozásaink szerint a közelmúltban 48 elővárosi villamos motorvonatra adott, 267 millió eurós MÁV-GYSEV megbízásból legalább 30 százaléknyi a Stadler Trains Magyarország Kft. szolnoki gyárában teljesül” – válaszolt lapunknak a magyarországi csoport ügyvezető igazgatója. Dunai Zoltán tájékoztatása szerint a szolnoki üzemre jutó teljesítés arányát tovább növeli, hogy itt szerelik majd össze a vonatok egy egyelőre még nem látható hányadát. A bő 30 százalékos szolnoki beszállítói arányon felül számítandó a más magyarországi alkatrész- és berendezésgyártóktól vásárolt termékek értéke is. Ilyenek lesznek például a Knorr-Bremsétől származó fékrendszerek, a kiskunhalasi Ganz Air által küldendő kompresszorok, továbbá bajai GTKB-nál gyártandó, saját fejlesztésű áramszedők. Utóbbiak érdekessége, hogy kedvező tapasztalatok esetén ezeket használják majd fel az anyavállalat által a MÁV-nak korábban szállított 60 FLIRT motorvonat áramszedőtöréseinek cseréjekor is. Évente átlagosan 25 áramszedő törik el. (A 60 FLIRT áramszedőjét ma is a GTKB tartja karban, ahogyan várhatóan megkapja a most megrendelt, 48 vonat áramszedőjére vonatkozó megbízást is.) A magyarországi beszállítással svájci import váltható ki.

A MÁV által rendelt 42 vonatból az első két járművet nagyon hamar, 2014 márciusában, illetve áprilisában kell leszállítani. További határidők is szorítják a Stadlert: a GYSEV által tavaly áprilisban rendelt négy vonatból az elsőnek az idei, decemberi menetrendváltásra, az utolsónak jövő februárig kell megérkeznie, a most rendelt 6 vonatból pedig az elsőnek 2014 októberére kell elkészülnie, a másodiknak a 2014. decemberi menetrendváltásra.

Bár a közelmúltban aláírt szerződéshez kapcsolódóan a megrendelők heteken belül átutalják a megbízási összeg 30 százalékát előlegként, ezt a Stadler a rövid szállítási idő miatt nem várhatta ki. Rögtön a februári eredményhirdetést követően leadott néhány millió svájci franknyi anyagrendelést olyan tételekre (például öntészeti termékekre), amelyet a beszállítók csak 12–16 havi határidőre tudnak vállalni. Nemsokára megrendeli az alumínium kocsiszekrényekhez szükség anyagot is a kanadai Alcan svájci leányvállalatától.

A Stadler 2008-ben beindított szolnoki bázisán tavaly 225 kocsiszekrény készült az anyacég által a világ számos országába szállított vonatokhoz. Az idén már 370 darab a terv, a 2014-es mennyiség pedig az 500-at közelíti. A termékösszetétel változatos, abban a fehéroroszországi és az észtországi megrendeléseknek köszönhetően viszonylag magas a széles nyomtávú kocsitestek aránya. A megszaporodott megbízások miatt a mostani 16 ezer négyzetméteresről 27 ezer négyzetméteresre növelik a szolnoki üzem hasznos területét. A bővítést nemrég fel is gyorsították azért, mert ott a fenti 48 FLIRT kocsiszekrényét is gyorsított ütemben kell előállítani. A beruházás nem egyszerűen területnövelés, hanem egy olyan fejlesztés, amely révén ezentúl rugalmasan, az adott feladathoz igazítva állítható át az üzem tevékenysége a kocsiszekrénygyártásról motorvonatot összeszerelésre. A beruházás a végéhez közeledik, a csarnok átadása április 18-ra várható. Ekkortól nagyjából a 2014 végéig csak kocsitest készül az üzemben, ahol ezután részben átállnak a magyarországi vonatok végösszeszerelésére. A hegesztőket egy szolnoki szakközépiskola bevonásával képezi magának a Stadler, a vonat-összeszerelőket talán majd ki kell küldenie az anyacég valamelyik svájci, lengyelországi, esetleg berlini gyárába.

A bővítés révén a szolnoki gyártásban részt vevők ma mintegy 400 fős létszáma elérheti a 750 főt.

Április 18-án avatják a társaság vasúti forgóvázjavító műhelyét is, szintén Szolnokon. A két éven belül további 30-35 munkahelyet teremtő egységet eredetileg a Stadler-csoporton belüli kompetenciaközpontként akarták létrehozni, de már látszik, hogy ennél több feladata lesz: sok, harmadik feles megbízásra van kilátás. A műhely egyébként nem a gyártóbázishoz, hanem a Stadler Trains pusztaszabolcsi járműjavítójához tartozik. Utóbbiban folyik a MÁV sínjein futó, 60 FLIRT karbantartása, és a cég örömmel venné, ha a most megrendelt 48 motorvonaté is ide kerülne. A GYSEV-vel már tárgyal a Stadler egy karbantartási keretszerződésről a tavaly rendelt négy, és a mostani 6 motorvonat bizonyos szintű karbantartására.

A szolnoki bővítés a kft-nek körülbelül négymilliárd forintjába került. Ezzel 13 milliárd forintra nő az az összeg, amit magyarországi megtelepedése során elköltött. A beruházás első üteméhez 160 millió forint munkahely-teremtési támogatást kapott, a mostani, második kapcsán még folynak az egyeztetések. A 2012-ben még 11,4 milliárd forintos árbevételt elért csoport jövőre, és 2015-ben 15-16 milliárdos forgalmat tervez, és szerény nyereséget is vár.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.