BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyolc új fogaskerekű szerelvény kellene

A budapesti 60-as villamos, azaz a fogaskerekű vasút megújítását célzó projekt egy része a VEKE szerint már ebben az uniós finanszírozási ciklusban megvalósulhat. A BKK a következő, 2014–2020 ciklusra tervezi a rekonstrukciót

Kiforrott és részletes szaktervezői műszaki dokumentációval is ellátott tervek állnak rendelkezésre a fogaskerekű vasút felújításához, az uniós projektté váláshoz szükséges papírmunkát pedig egy-két hónap alatt el lehet készíteni, és az engedélyes tervek elkészítése is legfeljebb fél év. Ma ez a fővárosban a legjobban kidolgozott, leginkább előrehaladott állapotban levő fejlesztési elképzelés a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke, Dorner Lajos szerint. A fogas megmentésén dolgozó VEKE már 2004-2005-ben előállt a terveivel, amelyeket 2007-ben az érintett XII. kerület kérésére részletes tanulmánnyá bővítette. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tavaly nyáron rendelt a beruházáshoz kiegészítő műszaki tanulmányokat a Főmtervtől.

A projekt tartalmazza a fogas pályájának teljes átépítését, – beleértve a vonal által érintett, kis hidak cseréjét és megemelését is –, az áramellátási rendszer és a biztosítóberendezés megújítását, a vonal meghosszabbítását a Széll Kálmán térig, illetve a Normafáig, valamint nyolc új szerelvény vásárlását és a megállók környezetének rehabilitációját. Ám mivel a Normafa környékén az időközben Natura 2000 védettséget kapott terület érintése miatt a környezetvédelmi engedély megszerzése időigényes lehet, elképzelhető a két ütemű megvalósítás is. Az elsőbe a folyó uniós finanszírozási ciklusban még éppen beleférne a fogasléces pályaszakasz, az áramellátás, a biztosítóberendezés rekonstrukciója, és öt jármű vásárlása. A fogas már az első ütemben is a Széll Kálmán térre járna, mert alsó végállomása a budai fonódó projekt részeként hamarosan kiépül, a Szilágyi Erzsébet fasorban pedig már felújították a vágányokat. A projekt az úgynevezett uniós kisprojekt kategóriába tartozhatna, amelynek indításához nincs szükség brüsszeli jóváhagyásra. A második ütemben kellene elvezetni a pályát a Széchenyi-hegytől a Normafáig, és megvásárolni a többi járművet. A fogassal ki lehetne váltani környezetet károsító, dízelüzemű buszokat.

„Mai állapotában szinte nem is érdemes fenntartani a fogast. A szerelvények és a pálya rossz állapota miatt csak 15-20 kilométeres óránkénti sebességgel lehet haladni és a legsűrűbb, hétvégi menetrend is csak 12 perces követést enged. Hét közben 3-4 kétkocsis szerelvény jár, hétvégeken öt is kellene, de a meglévő hétből ritkán üzemképes ennyi egyszerre. A fogast 1973-ban építették ki mai állapotára, azóta nagyobb karbantartás, fejlesztés nem volt” – mondta Dorner Lajos.

Az egyesület által készített terv szerint a megújítandó vonalra új, kettős üzemmódú szerelvényeket, tulajdonképpen olyan alacsonypadlós villamosokat kellene venni, amelyek kocsijainak a két vége emeltpadlós, hogy elférjen a fogaskerekű hajtás. Egy ilyen jármű értelemszerűen rá tud menni a villamossínekre. (Nem véletlenül szerepel a nyilvántartásban 60-as villamosként.)

A rekonstrukció után akár 7 és fél perces követéssel is haladhatnának az új járművek, óránként 40 kilométeres sebességgel. Ekkor rá lehetne terelni a hétköznapi hivatásforgalmat is a hasonló útvonalon közlekedő buszról.

„A BKK szándéka szerint a következő, 2014-2020 európai uniós pénzügyi ciklusban kerülne sor a fogaskerekű fejlesztésére. Uniós forrásból már készülnek a megalapozó vizsgálatok és a további tervek, válaszolt a Világgazdaságnak a BKK sajtókommunikációs irodája. Februárban már elkészült a tanulmányterv és a döntés-előkészítő tanulmány is. Mivel a főváros és a BKK célja is az, hogy nőjön a fogaskerekűt a hivatásforgalomban és a kirándulóforgalomban is használók köre, a terv szerint sor kerül a jelenlegi pálya rekonstrukciójára, a vonal meghosszabbítására a Széll Kálmán térig, illetve a Normafáig, és vásárolnak majd új, fogaskerekű és közúti vasúti üzemben is közlekedni képes új járműveket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.