A Land Rover presztízsmárkája sokáig egyet jelentett az 1970 óta luxusterepjáróvá nemesedett Range Rover modellel, mígnem 2005-ben a Sport típussal bővült a kínálat: a nyilvánvaló hasonlóság ellenére ez műszakilag nem a harmadik generációs nagytestvérre, hanem a Land Rover Discovery 3-asra épül. 2009 nyarán ráncfelvarráson esett át, s annak ellenére, hogy csak finom módosításokat végeztek rajta, manapság is impozáns jelenség, formaterve időtálló. Ekkor új motorokat is kapott, majd két évvel később a dízelekhez nyolcfokozatú ZF automata sebességváltót társítottak – itt érkeztünk el tesztautónkhoz.
Bár a nagytestvérnél minden dimenzióban kisebb, a Range Rover Sport méretei így is tekintélyt parancsolók. Az egyszerű formák és vonalak ellenére szörnyen látványos darab, egyszerre testesíti meg a terepjárók masszív robusztusságát, a dinamizmust és a brit eleganciát.
Egyébként a magas vezetőülésbe felkapaszkodva nem csak a forgalomra, hanem az autó sarkaira is remekül rálátunk, ami terepjáráskor kimondottan előnyös. A szépen varrott bőrkárpit, az amerikai selyemfényű diófagyökér és fémberakások ellenére az utastérben is tetten érhető, hogy ez nem egy puhány „telekjáró". Egyes műanyagok, gombok és kapcsolók a keményvonalas Discoveryből származnak, ami a kocsi képességeire is utal. Ugyanakkor a HSE kivitel már tényleg bőkezűen felszerelt: elektromosan állítható, memóriafunkciós, fűthető bőrülések és kormány, 11 hangszórós,380 W teljesítményű Harman-Kardon hifi, érintőképernyős navigáció, hangvezérlés és tolatókamera is jár hozzá.
A helykínálat elöl-hátul nagyvonalú, az alumínium csomagtérajtót pedig gombnyomásra villanymotor lendíti magasba, jókora rakodónyílást feltárva, a holmikat azonban magas küszöbön kell átemelni. A csomagtér igényesen kárpitozott és jó alakú, de a meredeken csapott hátfal korlátozza a befogadóképességet. Persze a 65:35 arányban osztott ülőlapok felhajtásával, illetve támlák ledöntésével 2 köbméterig bővíthető.
A start-gomb megnyomására életre kel a 3,0 literes, V6-os dízelmotor és a Jaguarokból, illetve a Range Rover Evoque-ból ismert módon kiemelkedik a váltó forgókapcsolója. Élénken reagál a gázadásra és energikusan pörög fel a gázolajos, arról pedig két turbófeltöltő (egy változó geometriájú kisebb és egy fix geometriájú nagyobb) gondoskodik, hogy minden tartományban lehengerlően húzzon. 256 lóerejével és 600 Nm-es nyomatékával erélyesen lódítja meg és intenzíven gyorsítja a 2,6 tonnás nagyvasat. Határozott gázadásra velősen gurgulázik az egyébként csendes V6-os, a nyolcfokozatú automata pedig gyorsan, jó ritmusban és finoman kapcsolgat. Úgyhogy hosszú távú utazóautóként is remekel a Range Rover Sport, ésszerű használat mellett fogyasztása 10,0 liter környékén tartható, ami korrekt hatótávolságot eredményez.
Magas építésmódja és súlypontja dacára kanyargós úton sem jön zavarba, bár ehhez kissé indirekt kormányzást (az élesebb fordulókban sokat kell tekerni) és feszesre hangolt légrugós felfüggesztéseket használtak. A 20 colos alufelniken feszülő 275/40-es abroncsok is segítik a talajfogást, a rugózást viszont annál kevésbé, a nagyobb úthibáktól származó ütéseket érezni. Lendületesen vezethető, de menetdinamikai szempontból elmarad az Audi Q7-estől vagy a BMW X5-östől. A műútról letérve azonban fordul a kocka! A Terrain Response terepválasztó-kapcsolóval ötféle program közül (aszfalt, hó, földút, homok, sziklás terep) választhatjuk ki a megfelelőt, a rendszer pedig a terepviszonyokhoz igazítja a gázpedál érzékenységét, az osztott differenciálzárakat és a hasmagasságot. A légrugós futómű gombnyomásra külön is szabályozható, a normál 172 mm-es szabadmagasság 5 centivel emelhető vagy süllyeszthető. Ezen kívül visszagurulás gátló, lejtmenetvezérlés és terepfokozat is segít az akadályok leküzdésében. Képességeinek elsősorban a peres aszfaltgumik szabnak határt, de íme néhány impozáns adat: első terepszög 34,6 fok, hátsó terepszög 29 fok, rámpaszög 25 fok, gázlómélység 70 cm.
Persze a tulajdonosok többsége úgysem kőkemény terepviszonyok között használja a Range Rover Sportot, de a lószállítót a sáros, felázott földúton is magabiztosan elvontatják a vidéki kúriához, vagy a motorcsónakot lehúzzák a tengerhez – a vontatóképesség fékezett utánfutóval 3500 kiló.
A tekintélyes méretnövekedés ellenére a Range Rover átlagosan 420 kilót fogyott, első SUV-ként ugyanis teljes egészében alumíniumból készül.
A brit főnemeshez kétféle dízel és kétféle benzinmotor választható, mindegyik nyolcfokozatú automatikus sebességváltóval házasítva. Hazánkban máris kapható az új Range Rover, az alapár 28 775 230 forint.
A tekintélyes méretnövekedés ellenére a Range Rover átlagosan 420 kilót fogyott, első SUV-ként ugyanis teljes egészében alumíniumból készül.
A brit főnemeshez kétféle dízel és kétféle benzinmotor választható, mindegyik nyolcfokozatú automatikus sebességváltóval házasítva. Hazánkban máris kapható az új Range Rover, az alapár 28 775 230 forint. Tetszett... egyszerű, de hatásos stílus
igényes hajtáslánc
terepjáró-képesség
exkluzív belső
Nem tetszett
néhány egyszerű műanyag
rugózási komfort rossz úton
Összegzés
Természetesen a luxust és az univerzális képességeket drágán mérik, a Range Rover Sport azonban így is tízmillió forinttal jutányosabb vétel nagytestvérénél.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.