BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gépeink a világpiacon

Szinte az összes kontinensen lehet kapni Magyarországon tervezett és gyártott repülőgépeket. Noha több mint harminc cég fő tevékenysége az alapító okirat szerint „légi, űrjármű gyártása”, csupán kettő él kizárólag a repülőtechnikából

A háború utáni magyar repülőgyártás első fecskéje az egri Halley Kft. tulajdonos-ügyvezetője, Molnár Zoltán, aki 1980 óta a „levegőből” élő vállalkozó. Előbb sikló sárkányokat épített, majd harminc éve kezdte a motoros sárkányrepülők tizennégy éve a motoros repülőgépek gyártását és egy éve jött az autogiro, a szárnyak nélküli, rotoron „függeszkedő” tolólégcsavaros jármű.

Molnár Zoltán az első autogirót 1975-ben építette egy barátjával és egy szlovák pilóta repülte be. Mivel a giro repülőgépnek számított és a segédmotoros sárkányrepülővel szemben magántulajdonban nem lehetett abban az időben, a giro gyártása nem indult el. Mostanában viszont azért tervezték meg a nyitott és a kabinos girót, mert divatba jött Európában. Az egymás mögött két üléssel ellátott Apollo Gyro száz lóerős motorral – áfa nélkül – 33 ezer euróba kerül, a cég kétszemélyes ultrakönnyű repülőgépe, az Apollo Fox pedig mintegy 35 ezerbe. A Halley ultrakönnyű gépei egy sor államban kaphatók Floridától Tajvanig. Egyiptomban például három kereskedőpartnere is van a cégnek. Egy hónapja Friedrichshafenben, ahol hat éve állít ki Molnár Zoltán, újabb megrendeléseket kaptak. A tulajdonos szerint azért veszik a gépeiket, mert azonos minőség mellett alacsonyabb árakkal jelentkezik az Apollo sorozat.

Máig meghaladta az ezret a cég által készített motoros sárkányok és az ötvenet az Apollo Fox kétszemélyes ultrakönnyű repülőgépek száma. A tavalyi félszáz gép után idén is hasonló mennyiség leszállítását tervezi Molnár Zoltán, aki szerint ez „nehéz szakma. Ennyi energiával más területen könnyebb lenne az élet. Azért küzdök, hogy a cég – amely a motort és a légcsavart leszámítva mindent maga állít elő – egyenesben maradjon.”

Négy éve mutatkozott be Kanadában Besenyei Péter világbajnokunk Corvus Racer 540 típusú nagyteljesítményű versenygépe, amit a Red Bull Air Race követelményei szerint a Zrínyi Nemzetvédelmi Egyetem valamint a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem támogatásával fejlesztettek ki a magyar mérnökök. A versenygép az Egyesült Államokban és Németországban is sikeresen vett részt a Red Bull Air Race versenyeken 2010 nyarán, nem kis meglepetést keltve szakmai körökben, mert a húsztagú mezőnyből 19 pilóta amerikai gépekkel versenyzett és Besenyei Péter a 9. helyen végzett a magyar fejlesztésű és gyártású sportgéppel.

„A Racer egyedi versenygép a profi műrepüléshez. Az új modellünk a műrepülésre is alkalmas Fusion, amelyből hat darab készült el, de jövőre már 70 gép legyártása a terv” – mondta el a ballószögi Corvus Hungary Kft. részéről Fábián Gábor, logisztikai vezető, hozzátéve: a terv teljesüléséhez ugyanakkor be kell vonni egy külföldi kompozitgyártót is. A Fusion sárkánya, a géptest, üvegszálas és szénszálas (kompozit) műanyagból készült, így üres tömege nem éri el a 300 kilogrammot. A 100 lóerős Fusion 75-100 ezer euróba kerül.

Értékersítési hálózat világszerte

A Corvus Hungary egy világhálózat létrehozására törekszik a Fusion forgalmazására. Igaz, van már kereskedő partner az USA mellett Dél-Afrikában, Latin-Amerikában, Ausztráliában és Oroszországban, és megállapodások születtek kisebb viszonteladókkal Romániában, Olasz- és Franciaországban is. A tengerentúlon ugyanakkor folyamatban van olyan összeszerelő üzemek alapítása, amelyek a helyi piac számára összeszerelnék a csomagban szállított gépeket. Jövőre már szeretnék ha megkezdődne a munka az Egyesült Államokban, Dél-Afrikában és Latin-Amerikában


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.