Nem gyógyít az Energiaspirál – 12 milliós bírságot szabott ki a GVH
A vállalkozások az Energiaspirál népszerűsítése során a terméknek egészségi állapot javító és betegség megelőző hatást tulajdonítottak. A tájékoztatásokkal azon fogyasztók figyelmének felkeltése volt a vállalkozások célja, akik kifejezetten egy betegség megelőzése vagy meglévő betegségük tüneteinek enyhítése, gyógyítása miatt vagy egészségügyi állapotuk javítása miatt keresik a különböző terápiás lehetőségeket, módszereket. Fontos kiemelni, hogy az olyan fogyasztó, akinél valamilyen működési zavar, rendellenesség áll fenn a szervezetében, sérülékenyebb, egészségi állapotánál fogva kiszolgáltatottabb helyzetben van a vállalkozások tájékoztatásaival, reklámjaival szemben.
Az Energiaspirállal kapcsolatban megfogalmazott tájékoztatásokat reklámspotokban, televíziós vásárlási műsorokban, a vállalkozások saját honlapjain és egyéb termékleírásokban juttatták el a fogyasztókhoz. A hirdetésekben, termékleírásokban az eszköz pozitív hatásain túl több konkrét betegséget és azok tüneteit is felsorolták (pl. gerincproblémák, asztma, allergia, cukorbetegség, stb.), melyek azt a látszatot kelthették a fogyasztókban, hogy a készülék ezekre a problémákra is megoldást nyújt.
A Gazdasági Versenyhivatal eljárásában azt vizsgálta, hogy a tájékoztatásokban megfogalmazott állítások megfelelnek-e a valóságnak. A vizsgálat során ehhez a vállalkozásoknak olyan bizonyítékot kell bemutatniuk, amely minden kétséget kizáróan igazolja a hirdetésben szereplő állítások valódiságát. A vállalkozások állításaik igazolására természetgyógyászok véleményét, illetve fogyasztói tapasztalatokat mutattak be, azonban a GVH gyakorlata alapján nem tekinthetők tudományos bizonyítéknak a pozitív terméktapasztalatok, a betegektől, szakmai felhasználóktól származó vélemények.
A GVH megítélése szerint a vállalkozások által benyújtott bizonyítékok nem feleltek meg a tudományos ismeretekkel, megalapozottsággal szembeni elvárásoknak, így egyik cég sem tudta bizonyítani, hogy az Energiaspirállal ténylegesen elérhetőek-e a tájékoztatásokban kiemelt egészségügyi hatások.
A fentiek alapján a GVH megállapította, hogy az vállalkozások fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak, ezért a Multi Webshop Kft.-t 10 985 600 forint, a Csapó Invest Egészégjavító Termékgyártó és Forgalmazó Kft.-t pedig 1 000 000 forint bírság megfizetésére kötelezte.