Felkészültek az új kihívásokra
Immár huszonhárom esztendeje a megye meghatározó szállítmányozó vállalkozásának számít az egri Flott Trans Kft. A céget 1990-ben alapította három magyar magánszemély, akik most is aktívan részt vesznek a napi operatív munkában. Kezdetben két lízingelt Liaz szerelvénnyel álltak a megrendelőik szolgálatára, a csúcsévekben pedig közel száz autóval fuvaroztak, de a körülményekhez alkalmazkodva ma 58 saját tulajdonú, minden követelménynek megfelelő kamionnal dolgoznak.
– Az éves árbevételünk jelenleg három milliárd forint körül alakul, ennek körülbelül a 40 százaléka a szállítmányozásból származik, de négy tevékenységi körünk van. Nevezetesen a belföldi és a nemzetközi árutovábbítás, a szerviz szolgáltatás és a raktározás. Az átlagos állományi létszámunk évek óta kétszáz körül alakul, őket két telephelyen alkalmazzuk, az egri központban, illetve a saját építésű gyáli raktárközpontban. Az utóbbiban még üzemanyag vételezésre is van lehetőség saját járműveink, illetve újdonságként idegenek számára is – mondta el lapunknak Gál András ügyvezető. A 2006-ban épült gyáli bázisra nagyon büszkék, hiszen itt cross dockingra, árugyűjtő és -terítő tevékenységre van lehetőség.
A közeljövőben jócskán átformálódhat a hazai szállítmányozási piac. Ennek elsődleges oka ezúttal az e-útdíj bevezetése, ami a tervek szerint júliustól indul Magyarországon, az érintettek szerint sajnos a fokozatosságot mellőzve. Az e-útdíj egyértelműen dráguláshoz, az infláció meglódulásához, rövid távon pedig több cég csődjéhez vezethet majd. A díjat végső soron mindenki, legfőképpen a fogyasztó fizeti majd, hiszen az alapanyagoknak, a késztermékeknek el kell jutniuk a gyárakba, üzletekbe. Gál András szerint a költségeket növelő e-útdíj miatt az eddiginél is nagyobb szerephez jut a szakmában a tervezés. Az árutovábbító járművek kihasználtságát mindenképpen növelni kell. A leggazdaságosabban akkor lehet az elkövetkezőkben árucikkeket továbbítani, ha az adott típusú jármű teherbírását, vagy űrtartalmát a lehető legnagyobb mértékig kihasználják minden pillanatban. Minimálisra kell csökkenteni az üresfutást, s rendelkezni kell elegendő forgóeszközzel, hiszen az e-útdíjat előre kell megfizetni. A Flott Trans Kft. – mint azt megtudtuk – rendelkezik azzal a szakmai feltételrendszerrel, azokkal az eszközökkel, amelyek segítenek, hogy megoldják a feladatot. A hosszú idő óta alkalmazott, kiforrott technológia, disztribúciós rendszer kétségkívül komoly sikereket hozhat a jövőben is a vállalkozásnak.
A gazdasági társaság kamion szervize a fuvarozási üzletághoz hasonló elismertséget szerzett megrendelői körében az elmúlt évek során. Az eredetileg szimpla javító szolgálatként működő részleget a Volvo cég megkeresésére éppen tizenöt esztendeje fejlesztették föl Volvo Márkaszervizzé. A kitüntető megbízás nemcsak azzal járt 1998-ban, hogy a cégvezetőség beszerezte a legkorszerűbb műszereket, amelyek ehhez az idényes tevékenységhez szükségesek, hanem azzal is, hogy a hajdani Mátyás király úti műhely helyett egy minden tekintetben maximálisan megfelelő modern telephelyet építettek a Kistályai úton.
Pap Tamás, a szerviz vezetője továbbá elmondta, nagyon sokat segített, hogy a Volvo Hungária értékesítő irodát nyitott a telephelyen, így egyre többen fordultak a szervizhez. Fölfutott a megrendelések száma, végre ki lehetett használni a műszereket.
A jogszabályok és a piaci feltételek változása miatt azonban nemrégiben új fejezet indult a cég életében. Szélesre tárták a kapukat, s a Volvo járművein túl immár hat másik kamion márka karosszéria-javítását (alvázak, felépítmények, elektronika) szerelését is vállalják Egerben a tachográfok hitelesítése, a műszaki vizsgáztatás, a gumiszerelés és értékesítés feladatain túl.
Nem volt hiábavaló tehát a munkatársak továbbképzése, illetve a műszerek szintén folyamatos korszerűsítése. A négy felsőfokú végzettségű vezető irányításával zökkenőmentes volt az átállás, törzsügyfeleik az észak-magyarországi régió mindhárom megyéjéből fölkeresik őket.
A kisebb súlyadó nem kompenzálja a több költséget
A megtett kilométerrel arányos útdíj – amelyet júliustól terveznek bevezetni – többszörösen haladja meg az eddigi úthasználati befizetéseket, s lényegében 60-70 százalékos üzemanyag-drágulással egyenértékű. Ez persze a fuvarozási díjakban is 20-40 százalékos növekedést jelenthet. Az ezzel párhuzamosan adott kedvezményeket, például a súlyadó csökkentését már régóta kérik a szakmai érdekképviseletek. A versenyképességet ugyan kicsit növelni fogja, hogy egy-egy kamionon százezer forintot spórolnak a cégek, de útdíjban ennek 30-40-szeresét fizetik be. Azt sem árt tudni, hogy az e-útdíjat azoknak is kell fizetniük, akik saját autóval viszik ki árujukat.


