BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Utazó magyarok

Főleg anyagi okok miatt a magyar háztartások többsége idén nyáron sem utazik sehova. A SZÉP kártyából sem profitál eleget a turizmus

Egyelőre a vártnál visszafogottabban élénkíti a belföldi turizmust a SZÉP kártya. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) legfrissebb adatai szerint idén eddig 34 milliárd forintot töltöttek fel a kártyára, ellenben csak 3,3 milliárd forintot költöttek el a szálláshely zsebből, míg 16 milliárd forintot a vendéglátás alszámláról. Az új cafeteria elem tavalyi bevezetése óta a 21400 munkáltató 106 milliárd forintot töltött fel a plasztikra, ebből a munkavállalók 66,7 milliárd forintot költöttek el: 45 milliárd forintot vendéglátásban, 13,5 milliárd forintot szálláshelyeken és 8,2 szabadidős tevékenység közben. További 40 milliárd forint pedig még a 840 ezer kártyabirtokos számláján pihen. Tudni kell, hogy a szállás zseb felé nyitott a rendszer, tehát bármelyik alszámláról lehetett a szállásért fizetni, de az átjárásból másfél év alatt mindössze 20 milliárd forint haszna volt a turizmusnak. Rossz hír a szállodásoknak, hogy július 1-től már a fürdőkben és a strandokon is mindhárom zsebből lehet fizetni. Ezért a Fürdőszövetség legalább egy évet lobbizott a kormánynál.

A nyári szezon biztosan javít majd a mutatókon, hiszen a Magyar Turizmus (MT) Zrt. felmérése szerint a háztartások közel 40 százaléka tervez utazást a főszezonban. Mintegy kétharmaduk belföldi nyaralást választ, főleg a budapestieknek van pénzük a pihenésre. Azok közül, akik már biztosan utaznak, csak 12 százaléka engedheti meg magának, hogy külföldön és belföldön egyaránt költsenek. „A belföldi utazások átlagos időtartama 5 éjszaka, minden harmadik ember a Balaton partjára vágyik. A háztartások 87 ezer forintot szánnak az utazásra” – fogalmazott Horváth Gergely. Az MT Zrt. vezérigazgató-helyettese hozzátette: a külföldi utazások legnépszerűbb úti célja változatlanul Horvátország maradt.

Még nincsenek pontos számok, de nagyságrendileg a 2014-2020-as uniós költségvetésből 300 milliárd forint jut majd hazai turizmusfejlesztésre. Ez megegyezik a 2007-2013-as uniós források mértékével. „A hiányzó téglákat kell betenni, vagyis mennyiségi fejlesztések helyett már minőségiekre van szükség” – válaszolta lapunk kérdésre Horváth Viktória, az NGM turizmusért felelős helyettes államtitkára.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.