BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még 450 milliárd a kasszában

A folyó költségvetési ciklusban felhasználható 2175 milliárd forint uniós támogatásból még 450 milliárdot el kell költenünk infrastruktúra-fejlesztésre, ha nem akarjuk elveszíteni a pénzt. Az összegből még 28 milliárdra nem írtak ki pályázatot

A 2007-2014-es uniós költségvetési ciklusban a Közlekedés Operatív Program 2175 milliárd forintos támogatásából 450 milliárd költhető még el az év végéig, jelentette be tegnapi tájékoztatóján Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára.
Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője elmondta, hogy a 450 milliárdból már 55 milliárdot szerződéssel lekötöttek, 367 milliárdnyi beruházásra éppen folyik a közbeszerzés, 28 milliárdra viszont még nem írták ki a pályázatot.

A folyó ciklus során 340 kilométernyi autópályára, 540 kilométernyi vasútvonalra és 1100 kilométernyi közútra költöttünk a 2175 milliárd forintos, uniós forrás terhére. Mindazonáltal a 340 kilométernyi autópályából még csak 111,9 kilométer épült meg, 73,4 kilométernyi még épül, és meglehetősen nagy autópályahosszra, összesen 154,7 kilométernek még folyik a közbeszerzése, illetve az előkészítése.

Jobbak az arányok a vasútépítésben. Itt az említett 540 kilométernek több mint a fele, 236 kilométer már készen van. 217 kilométernyi pálya még épül, vagy megújul, és 87 kilométernyi van tervezés alatt.

A teljes összegnek közel a felével a NIF gazdálkodott, hatodából a főváros és más önkormányzatok, de jutott pénz a MÁV-nak és a GYSEV-nek és más beruházóknak is.

Az egyik legutóbb lezárt projektről június végén számolt be a NIF: akkor indult meg a forgalom az M0 új szakaszán. Az M0 útgyűrű déli szektorán, a régió második legforgalmasabb autópályáján forgalmi sávonként mintegy 25 ezer jármű halad át naponta, vagyis az út bővítésével a szakaszon gyorsabbá, biztonságosabbá kívánták tenni a közlekedést, és mgelőzni azt, hogy forgalmi akadályok vagy balesetek miatti torlódások alakuljanak ki.

A beruházás érdekessége, hogy az M0 déli szektorának betonburkolata olyan, Magyarországon korábban még nem alkalmazott technológiával épül, amely nagyobb teherbírása miatt a legalkalmasabb a jelentős kamionforgalom viselésére is. Speciális a felületképzése is: a rajta haladó járművek a szokásosnál kisebb zajt keltenek.

A kivitelező nemcsak a sávokat szélesítette ki, hanem 25 kilométernyi zajvédő falat is telepített. A pályaszakaszhoz két új Duna híd is tartozik, a hárosi Deák Ferenc- és a soroksári Dunaág híd. Jelenleg a szektor további részét bővítik, az 51. számú főút - M5 autópálya közötti rész átadása augusztus végén várható. Szeptembertől az autóút az M7 és M5 autópályák között mindkét irányban 3 forgalmi sávossá válik, egy-egy leállósávval.

A következő, 2020-ig tartó uniós költségvetési ciklusban a Közop támogatás várhatóan 1200 milliárd forint lesz, és az EU a vasútfejlesztést helyezi előtérbe Völner Pál tájékoztatása szerint.

Negyven helyett három perc alatt

Szijjártó Péter a miniszterelnökség államtitkára, valamint Zdenko Trebuža, a Kassa Megyei Önkormányzat elnöke kedden adta át a Zemplénagárd és Nagytárkány közötti, 2,1 kilométeres útszakaszt. A két települést eddig egy közel 30 kilométeres kerülőút választotta el, ám a beruházásnak nyomán már csupán 3 perces utazás választja el a lakosokat. A kivitelező a Ke-Víz 21 Zrt. konzorcium volt, a projekt nettó összege 1,67 milliárd forint volt. Megvalósítására a Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program kínált lehetőséget.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.