Egy szerencsés véletlennek köszönhető, hogy bútorgyár települt Recskre, de, ha már így történt, a belga tulajdonú vállalat egy évtized alatt 16 fős kisvállalatból a nagyközség legnagyobb foglalkoztatójává vált, 150 embernek munkát adva.
– A bútorgyártás 2002-ben indult az egykori ércbánya egyik csarnokában. A Sitech Kft. belga tulajdonban volt, de 2010-ben kivonult az országból, azonban megrendelőként továbbra is kapcsolatban vagyunk velük. Hét éve, 2006-ban kezdte működését a Medál Hungary Kft. a volt Volán telepen. Szövet-, bőr- és műbőr-ülőgarnitúrát gyártottunk, amelyet azóta egy másik cég, a 2011-ben alapított Wolmat Kft. vett át, míg a Medál most már főként prémium minőségű ágyakat és éjjeli szekrényeket készít a nyugati piacra – ismerteti Kis Tamás ügyvezető.
Jelenleg háromezer négyzetméteren működnek, ami már igencsak szűkös számukra, pedig új, 1500 négyzetméteres csarnokuk csupán másfél éves. A megrendelés felfutása azonban növekedést diktál.
– Új csarnokot szeretnénk felhúzni, gépeket vásárolnánk és tűzi víztározót alakítanánk ki 340 millió forintból. Örülnénk, ha sikerülne elnyernünk a támogatást, hiszen sok a megrendelésünk – magyarázza a bővülési terveket Kis Tamás. A tavalyi 700 millió forint után idén már az 1,2 milliárd forintot is elérheti az árbevételük.
A cég francia, belga, holland, német és svájci piacra szállít egyedi franciaágyakat. A megrendelők több száz típusból, méretből és mintából választhatnak. Számos hazai alvállalkozóval dolgoznak együtt, akikkel évek óta gyümölcsöző a kapcsolat. Így itthon készül a bútorok faváza, a szivacs és egyéb kiegészítők, Belgiumból érkeznek a szövetek, Olaszországból a bőrök, míg Kínából a kerti bútorok.
– A Medál Hungary naponta 45 komplett ágyat készít el, hetente 4-5 kamionnal visszük az árut Belgiumba. Tervünk az, hogy a napi mennyiséget előbb 75-re emeljük, majd egy év múlva elérjük a száz darabot. Mindezt indokolja a nyugati piaci környezet, hiszen ott van kereslet a prémium kategóriás cikkekre. Van saját, másfél évtizedes rutinnal rendelkező fejlesztő csapatunk is, tavaly 121 új termék terveit és prototípusait készítettük el, amelyeknek kétharmada gyártásba is került – teszi hozzá Kis Tamás. A válságot nem érezték meg, csupán 4-5 százalékos kilengést észleltek, de ekkora hullámzás előfordul. A hazai kereslet viszont roppant szűkös, a kisebb hazai gyárak megsínylették a visszaesést, sokan tönkre mentek, főként a külföldi tulajdonú üzemek maradtak talpon. A hazai piac 4-5 év alatt 80 százalékkal zsugorodott.
– Mi optimisták vagyunk, és szeretnénk itthon is ismertté válni. Tervezzük, hogy boltot nyitunk, s közvetlenül a gyárból értékesítenénk a termékeinket. Egy extra minőségű bútorért érdemes utazni, hiszen azt ki is kell próbálni. Azt reméljük, a következő öt évben töretlenül fejlődhetünk.
– Megtanultunk belga fejjel is gondolkodni. Két héten belül kell teljesítenünk a megrendelést, s vannak alapanyagok, amelyeket 6-7 munkanap alatt kapunk meg. A maradék időben kell elkészítenünk és leszállítanunk a kívánt franciaágyat, hibátlanul. Nem egyszerű megfelelni az elvárásoknak, de eddig a belgák is elégedettek velünk, ezért is vásárolt tulajdonrészt a cégben az egyik legnagyobb megrendelő – fejti ki Kis Tamás, aki szerint a külföldiek nemcsak a gyár munkáit szeretik, hanem a vidéket is. Éppen ezért előszeretettel járnak Recskre, ahol festői környezetben készülnek a bútorok.
A külföldiek a tudást keresik Magyarországon
Kis Tamás szerint a külföldi befektetők jó része az olcsó, de jó tudással rendelkező munkaerő miatt keresi leginkább az országot. Szerinte elsősorban ebbe, s nem utakba kell fektetni. Nekik is jó szakemberek kellenek, így ha a beruházás megvalósul, akkor 40-50 embert vennének föl. A dolgozók fele férfi, ők bútorasztalosok, kárpitosok, a másik fele nő, ők főként szabók, varrónők. Utóbbiakat most is keresik, s képezni is szeretnék őket. Nem csak környékbeliek, sokan járnak át Nógrádból is. Az igazgató szerint néhány önkormányzat nem informálja kellőképpen a külföldi befektetőket és saját, eladható ingatlannal sem rendelkezik, ez azért hiba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.