BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevés a gép a reptéren

Idén eddig 48 ezer érkező és induló járattal 4,7 millió utas fordult meg a budapesti reptéren. Bővült a cargo forgalom.

A Liszt Ferenc-reptéren az első félévben 4,7 millió utas fordult meg, ez ugyan megegyezik a tavalyi féléves adatokkal, a Malév-hatás ugyanakkor jól kivehető az adatokból. A Világgazdaság által a Budapest Airporttól kapott adatok szerint a gépmozgás visszaesett a reptéren: a 48 443 induló és érkező járat mintegy 4 százalékos csökkenést jelent. A nemzeti légitársaság tavaly februárban jelentett csődöt, akkor 424 ezer utas járt a reptéren, ez a fapadosoknak köszönhetően áprilisra 712 ezerre nőtt. Idén februárban 491 ezer utas fordult meg a reptéren, ez 15,7 százalékos növekedés, de áprilisban már csak 702 ezer, ami viszont 1,4 százalékos csökkenést. Ha pedig csak a júliusi adatokat nézzük, akkor már 2,2 százalékos mínusz mutatható ki (892 ezer helyett 872 ezer), és vélhetőleg ez a trend augusztusban is folytatódik. Idén áprilistól stabilan 3–5 százalékkal csökkent az induló és érkező gépek száma tavalyhoz képest. A tavaly júliusi 8417 gép például idén júliusra 7997-re mérséklődött. Ebben nagy szerepet játszik a Ryanir mintegy 40 százalékosnak mondott járatcsökkentése. A legsűrűbben London, Párizs és Brüsszel szerepel a menetrendben. A KSH tavaly április végén még azt írta, hogy a Malév február 3-i leállásával a budapesti repülőtéren februárban több mint negyedével csökkent a járatok száma, az utaslétszám pedig 13 százalékkal esett vissza.

Volt azonban olyan célállomás amelynél stagnált, sőt akadt olyan is, ahol nőtt az utasok száma. Kétszer annyian indultak a bécsi reptérre, amely arra utal, hogy Bécs átveszi Budapest korábbi gyűjtő szerepét. Idén eddig öt új légitársaságot sikerült Budapestre csábítani, a skandináv SAS, az orosz UTair, a Bulgaria Air, a fehérorosz Belavia és a szlovák charter Samair választotta a magyar fővárost. Az új járatok listáján pedig kilenc város szerepel. A Transavia áprilisban indult Rotterdamba, a Norwegian áprilisban Helsinkibe, a SAS Koppenhágába és Oslóba, az Utair májusban Szentpétervárra, a Wizz Air Máltára, Bakuba és Istanbulba repül, míg a Bulgaria Air Szófiát köti össze Budapesttel. Bejelentett új járat a Belavia belgrádi és minszki repülése, a Wizz moszkvai és dubaji útvonala, valamint a Jet2.com nottinghami járata októberben száll fel először. „Júliusig a légi úton szállított cargoforgalom 6,1 százalékkal bővült tavalyhoz képest, idén januártól júliusig 36878 tonna ilyen teheráru volt” – tudatta a reptéri cég.

A repülőtér 2012-ben 41 légitársaságnak adott otthont, amelyek 8,5 millió utast szállítottak. Idén nyáron 36 légitársaság indít járatokat Budapestről. A Malév csődje óta megváltozott a piac: a reptér forgalmának 51 százalékát a fapados légitársaságok adják, a hagyományosak 40 százalékot, a charter pedig 5 százalékot ér el.

A reptéri cég hasonló utasszámmal kalkulál, mint tavaly. Maga a térkép sajnos még tele van fehér foltokkal, így hatalmas járatfejlesztési lehetőségek adódnak: Tokió, New York, Bangkok közvetlenül ugyanúgy megközelíthetetlen, mint Szarajevó. A Budapestről hiányzó, de kisebb utasforgalmú útvonalakon mostanában 50 százalékos díjkedvezményt adnak a légitársaságoknak, amelyeken elég csak heti két napon üzemeltetni a járatot.

Vitték a magyar márkákat

Óriási Sikert aratott az utasok körében a Budapest Airport és valamennyi kereskedelmi partnerének „Hungarian is trendy” – azaz „Menő a magyar” névre keresztelt közös akciója. Az augusztusra, azaz a legforgalmasabb repülőtéri hónapra időzített promóció célja az volt, hogy a hagyományos és jól ismert magyar márkáknak, nívós emléktárgyaknak és ízeknek csináljon hírverést. „Bár még nincsenek meg a végleges statisztikák, de eddig is több ezer utas vitt magával nyereményként magyar ajándéktárgyat a kézipoggyászában. A nyertesek mintegy egyharmada a magyar termékekre specializálódott repülőtéri boltokból jött, míg 25 százalékuk a repülőtéri éttermek és kávézók számlájával próbált szerencsét, vagyis nőtt a forgalmuk” – mondta Alan Bork, a Budapest Airport fogyasztói üzletágának igazgatója.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.