Kevés a gép a reptéren
Volt azonban olyan célállomás amelynél stagnált, sőt akadt olyan is, ahol nőtt az utasok száma. Kétszer annyian indultak a bécsi reptérre, amely arra utal, hogy Bécs átveszi Budapest korábbi gyűjtő szerepét. Idén eddig öt új légitársaságot sikerült Budapestre csábítani, a skandináv SAS, az orosz UTair, a Bulgaria Air, a fehérorosz Belavia és a szlovák charter Samair választotta a magyar fővárost. Az új járatok listáján pedig kilenc város szerepel. A Transavia áprilisban indult Rotterdamba, a Norwegian áprilisban Helsinkibe, a SAS Koppenhágába és Oslóba, az Utair májusban Szentpétervárra, a Wizz Air Máltára, Bakuba és Istanbulba repül, míg a Bulgaria Air Szófiát köti össze Budapesttel. Bejelentett új járat a Belavia belgrádi és minszki repülése, a Wizz moszkvai és dubaji útvonala, valamint a Jet2.com nottinghami járata októberben száll fel először. „Júliusig a légi úton szállított cargoforgalom 6,1 százalékkal bővült tavalyhoz képest, idén januártól júliusig 36878 tonna ilyen teheráru volt” – tudatta a reptéri cég.
A repülőtér 2012-ben 41 légitársaságnak adott otthont, amelyek 8,5 millió utast szállítottak. Idén nyáron 36 légitársaság indít járatokat Budapestről. A Malév csődje óta megváltozott a piac: a reptér forgalmának 51 százalékát a fapados légitársaságok adják, a hagyományosak 40 százalékot, a charter pedig 5 százalékot ér el.
A reptéri cég hasonló utasszámmal kalkulál, mint tavaly. Maga a térkép sajnos még tele van fehér foltokkal, így hatalmas járatfejlesztési lehetőségek adódnak: Tokió, New York, Bangkok közvetlenül ugyanúgy megközelíthetetlen, mint Szarajevó. A Budapestről hiányzó, de kisebb utasforgalmú útvonalakon mostanában 50 százalékos díjkedvezményt adnak a légitársaságoknak, amelyeken elég csak heti két napon üzemeltetni a járatot.
Vitték a magyar márkákat
Óriási Sikert aratott az utasok körében a Budapest Airport és valamennyi kereskedelmi partnerének „Hungarian is trendy” – azaz „Menő a magyar” névre keresztelt közös akciója. Az augusztusra, azaz a legforgalmasabb repülőtéri hónapra időzített promóció célja az volt, hogy a hagyományos és jól ismert magyar márkáknak, nívós emléktárgyaknak és ízeknek csináljon hírverést. „Bár még nincsenek meg a végleges statisztikák, de eddig is több ezer utas vitt magával nyereményként magyar ajándéktárgyat a kézipoggyászában. A nyertesek mintegy egyharmada a magyar termékekre specializálódott repülőtéri boltokból jött, míg 25 százalékuk a repülőtéri éttermek és kávézók számlájával próbált szerencsét, vagyis nőtt a forgalmuk” – mondta Alan Bork, a Budapest Airport fogyasztói üzletágának igazgatója.


