– Milyen ötlet vezérelte, hogy a létragyártásba invesztáljon?
– Gyors döntés volt egy szilveszteri mulatság után. Akkoriban már nyolc éve saját vállalkozásban dolgoztam, többféle termék magyarországi forgalmazását végeztem, köztük alumínium létrákét és állványokét. Jól ismertem ezen termékkört, már csak egy nagy múlttal rendelkező, jelentős piaci kapcsolatokkal rendelkező partnert kellett találnom hozzá. Így kezdtem tárgyalásokba a Zarges céggel, melynek nagyon megtetszett az ötlet. A német cég már régóta szerette volna meghódítani a kelet-európai részt, de az általuk kínált drága nyugat-európai termékekre nem volt kereslet. Én ezzel szemben már kiépített kapcsolatrendszert és helyi gyártóbázist ajánlottam. A közös üzlet néhány hónap alatt összejött, 1998 májusában megalakult a Mobilcoop-Zarges Kft. vegyes vállalkozás. Októberben pedig megvásároltuk a kecskeméti gyárat.
– Miért pont Kecskemét?
– Jól ismertem a kecskeméti Alumíniumipari Szövetkezetet, mely abban az időben már financiális problémákkal küzdött. A gyártóbázisára viszont építeni lehetett. A dolgozóikat átvettük, velük együtt 43-an indítottuk el októberben a Zarges Kft.-t. A folyamatos fejlődés eredményeképp a régi telephelyünket gyorsan kinőttük, így 2002-ben bővítettük a gyártórészleget, majd 2009-ben átköltöztünk mostani nagyobb helyünkre, a Szent István körútra.
– A dolgozói létszámuk megötszöröződött, a forgalmuk meghuszonnégyszereződött az elmúlt 15 évben. Milyen út vezetett idáig?
– Az első évben nagyon alacsony, mindössze 347 ezer forint forgalmunk volt, mely ezt követően folyamatosan emelkedett a válságig. 2007-ben már 5,4 milliárdos bevételt könyvelhettünk el. Ekkor történt egy visszaesés, de sikerült talpon maradnunk, és 2012-ben árbevételünk már elérte a 8,3 milliárd forintot.
– Milyen intézkedéseket eszközöltek a válság hatásainak kivédésére?
– 2009-re jelentősen, mintegy 40 százalékkal esett vissza a forgalmunk. A válság éreztette hatását a német anyacégnél is, ahol megszüntettek egy részleget, melyet hozzánk telepítettek át. Ennek köszönhetően termékpalettánk és gyártósorunk is megduplázódott, mely – pontosan a válság közepén – magával vonta forgalmunk jelentős megugrását. Hozzáteszem: a német vevők kétkedéssel fogadták, hogy ezentúl a német Zarges-termékeket Magyarországon gyártják, de egy év alatt bebizonyítottuk, hogy képesek vagyunk még magasabb minőséget még rövidebb átfutással előállítani.
– Ennyi elegendő volt a válság kilábalásából?
– Természetesen a hatékonyságunk növelése is jelentősen hozzájárult, hogy sikerült talpon maradnunk, és profitot termelnünk. Olyan módszereket vezettünk be a gyártásba, melyek sokkal hatékonyabbá, rugalmasabbá tették munkánkat, megfelelve a piaci igényeknek. Kiemelném a LEAN gyártási rendszert, melyet az autóipar is alkalmaz. Ezáltal sokkal kisebb területen, sokkal hatékonyabban, sokkal kisebb készlet mellett folyik ma már a gyártásunk. Így tudunk megfelelni a német vevők magas szintű elvárásainak. A megrendeléstől számítva három napon belül kamionra rakjuk a megrendelt árut, akár egyedi termékek esetén is. Emellett a gyártás, a termelés és a szállítás területén is számos költségcsökkentő és hatékonyságnövelő döntést hoztunk, optimalizáltuk a beszállítói struktúrát és újragondoltuk a szervezeti felépítésünket. Nem utolsósorban kiváló kollégákkal dolgozom együtt: Juhász Attila order manager a gyártás előkészítését, Marek József logisztikai vezető a készáru-raktározást és a szállítást irányítja, míg Zseli Ferenc az üzemet vezeti.
– Vannak saját fejlesztésű termékeik is?
– Több is, külön csoportunk foglalkozik az innovatív megoldásokkal, a fejlesztésekkel. Például kimondottan a magyar és a kelet-európai piacra fejlesztettük ki a Zarges márkanév alatt futó Eurostar létracsaládot, mely jó minőséget, de olcsóbb kategóriát képvisel. A másik húzótermékünk a Creaxess moduláris rendszer, mely nagy cégek igényei alapján egyedileg készül.
– Termékeik mekkora hányada készül exportra?
– Mintegy 90 százalék, melynek több mint felét Németországba szállítjuk. A második legjelentősebb piacunk Norvégia, mely kis ország, de még a háztartásokba is a legdrágább Zarges-termékeket vásárolják. Naponta 8 kamiont indítunk külföldre, ebből csak Norvégiába hetente hármat.
– Miben más egy Zarges létra vagy állvány?
– A Zarges filozófiája: piacvezető legyen a professzionális szegmensben. Nem törekszik arra, hogy az olcsóbb piacon élre törjön. A Zarges kizárólag a legmagasabb minőséget kínálja különböző felhasználási területekre. A Zarges létrákat, állványokat a háztartásokon és kisebb cégeken kívül nagy ipari vállalkozások használják. Egyre több cég keres egyedi szerkezeteket bonyolult problémák megoldására. Erre fejlesztettük ki a – már említett – felső kategóriás Creaxess moduláris rendszerű termékcsaládot, melynek nagyon sokféle változata létezik. Abban azonban megegyeznek, hogy a rendeléstől számítva Európa bármely részére 10 napon belül elkészítjük, kiszállítjuk. A Creaxess sokféle termékből állhat a lépcsőktől a korlátokon át a különböző áthidalókig.
– Hogyan látja a jövőt?
– Mindenképpen pozitívan. Az elmúlt 15 évben rengeteg változást megértünk, mindig tudtunk igazodnia a változó igényekhez, kereslethez. Jelenleg is futnak folyamatoptimalizáló projektek, melyek kereteiben gyártósoraink folyamatosan átalakulnak. Nem félek a jövőtől, a mi csapatunk, ami tőle telik, eddig is mindent megoldott. Nagy tapasztalattal dolgozunk, és az anyacégünk is jó irányba vezeti a cégcsoportot.
Zarges ládák a filmvásznon
A Zarges márkanév nagy kasszasikerekből is ismerősek lehetnek. A James Bond és a Die Hard filmekben többször feltűnnek a Zarges tárolódobozok. Emellett a NATO is alkalmazza a kiváló strapabíróságú aluminium tárolókat.
62 000 méter állvány készült az üzemben, mely összeépítve hétszer akkora, mint a Mount Everest
4000 különböző saját gyártású termékük van
10 000 darab különböző alapanyaggal dolgoznak
25 országba exportálnak
8 kamiont indítanak el naponta készáruval-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.