Katari megbízás a bajai cégnek
A bajai Akusztika Kft. a Közel-Kelet egyik gyorsan fejlődő országából, Katarból kapott megbízást. Az emirátus a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra készülve nagyszabású közlekedési beruházásokat indított el, melyek között szerepel egy metró építése is. Összesen négy vonalat készítenek el mintegy 285 kilométer hosszon a fővárosban, Dohában. A beruházásra bőven akad forrás, mert egyes becslések szerint Katarban a legmagasabb – 2012-ben 102 800 USD/fő – az egy főre jutó GDP. Az ország gazdasági erőforrása a hatalmas kőolaj- és földgázkészlete. Iparát a kőolaj-finomítás, vegyipar és teljes vertikumú vaskohászat alkotja. A tetemes bevételekből fejlett infrastruktúrát, szociális intézményrendszert építettek ki. Az infrastruktúra-fejlesztés egyik része a közlekedés fejlesztése. A zöld vonal építésének a munkálataiba vonta be egy nemzetközi fővállalkozó az Akusztika Kft.-t, tájékoztatta a lapunkat Tan Attila ügyvezető igazgató. A társaság feladata az lesz, hogy felmérje a zaj- és levegőtisztaság-védelmi problémákat, javaslatokat tegyen a szennyezés csökkentésére.
A munka nem ismeretlen a cég szakemberei előtt, mivel a budapesti 4-es metróvonal munkálatainál is ugyanez volt a vállalkozás feladata. A négy évig tartó referenciamunka minősége hozta a katari megbízást, mondta az üzletember. Az arab megbízás hatalmas és megtisztelő kihívás a társaság számára, ugyanis csak a zöld vonal mentén tíz metróállomást kell megépíteniük a kivitelezőknek. A következő négy évben az alagutak fúrását 35 fúrópajzs végzi. (Budapesten kettő dolgozott a 4-es metró megépítésénél.) Majd miután ezek elkészülnek, akkor alakítják ki az állomásokat. Tan Attila azt mondja, hogy a társaságnak többévnyi megbízást jelenthet a katari óriásberuházás.
Az 1996-ban alapított bajai cég több telephelyen működik 25 munkatárssal, Budapesten a vállalkozás nyolc mérnököt alkalmaz. Az ország tíz nagyobb városában működtetnek képviseleteket. A cég környezetvédelmi és munka-egészségügyi tervezéseket, illetve méréseket folytat, zaj-, rezgés-, levegőtisztaság, megvilágítás, talaj-, talajvíz-mintavételek területeken. Nagyobb beruházásoknál környezetvédelmi és egyéb építési engedélyek beszerzését végzik.
Egyik jelentős munkájukat a Foktőn létesített svájci cégtől kapták. A Glencore vállalatnak 2006-tól dolgoztak több éven át, ahol különböző engedélyeztetési eljárásokat végeztek. De zajtérképet készítettek itthon és Románia több városában, illetve Constanca kikötőjében is. Tavaly pedig Újvidék zajtérképét mérték fel. Jelenleg a teljes szerb–magyar határszakasz úthálózatainak felmérését végzik 40 településen, uniós megbízásból, zaj- és levegőtisztaság-védelmi szempontból.
A cég többnyire a városrendezési tervek elkészítése előtt végzi ezeket a munkálatokat. Felmérik a jelentősebb zajterheléssel érintett övezeteket, csomópontokat, s arra adnak válaszokat, hol és hogyan lehet a forgalom átterelésével csendesebb és tisztább levegőjű területeket kialakítani. A vállalkozás a 4-es metró építésénél is kapott feladatokat a kivitelezők egyikétől. Előbb munkavédelmi megbízásokat, később pedig környezetvédelmi megbízásokat teljesítettek.
– A katari munka teljesen eltér a korábbiaktól – mondja Tan Attila. Ott ugyanis az amerikai jogszabályok alapján kellett az alapállapotok vizsgálatát elvégezni. A megbízónak volt egy másik kérése is. Azt igényelte, hogy az európai jogszabályokat is figyelembe véve végezzük el a feladatokat. Így a zajtérképet már az európai jogszabályok szerint készítjük. A fő nehézség, hogy egy más mértékrendszerben alkalmazott mérési metodikát kell átszerkesztenie az úgynevezett európai mértékrendszerre. A másik kihívás az, hogy más a működési struktúrája Dohának, mint például Budapestnek. Évente mindössze 2–3 hónap van, amikor 30 fok alatti nappal a hőmérséklet, vannak olyan hónapok is, amikor bőven 40 fok feletti a levegő hőmérséklete, jelentős páratartalom mellett. A helyiek hatalmas, 4–5 literes űrtartalmú motorral rendelkező autókkal közlekednek, rengeteg a terepjáró, hatalmas a zajkibocsátás és a levegőszennyezés. A városi élet a meleg miatt csak este hét órától elevenedik meg, s tart éjfélig. Magyarországon vagy Európában a városok este 9 óra után többnyire elcsendesednek. A hazai vagy az európai jogszabályok többnyire este 10-től számolnak alacsonyabb zajszinttel – tette hozzá az ügyvezető igazgató. A társaság nemrég elkészítette a metróépítés helyszínein a méréseket, illetve a zajtérképeket. Most várják, hogy az arab megbízó elfogadja a munkák eredményét. A levegőtisztaság-védelmi mérések most kezdődnek, a műszereket december elején sikerült kiszállítani.
– Mivel a nagyberuházás hatalmas zajjal és levegőszennyezéssel jár, a bajai cég olyan zajvédő fal fejlesztését végzi, melyet a helyi lehetőségeket figyelembe véve, hulladék autógumi és homok elegyéből lehet elkészíttetni – tudtuk meg Tan Attiától, a bajai Akusztika Kft. ügyvezető igazgatójától.


