BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Katari megbízás a bajai cégnek

Nagy felelősséggel együtt járó megbízást kapott egy Öböl menti országból a bajai Akusztika Kft. A 2022-es labdarúgó-világbajnokságra készülő Katar négy metróvonalat épít, ahol a cég felméri a zaj- és levegőtisztaság-védelmi problémákat

A bajai Akusztika Kft. a Közel-Kelet egyik gyorsan fejlődő országából, Katarból kapott megbízást. Az emirátus a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra készülve nagyszabású közlekedési beruházásokat indított el, melyek között szerepel egy metró építése is. Összesen négy vonalat készítenek el mintegy 285 kilométer hosszon a fővárosban, Dohában. A beruházásra bőven akad forrás, mert egyes becslések szerint Katarban a legmagasabb – 2012-ben 102 800 USD/fő – az egy főre jutó GDP. Az ország gazdasági erőforrása a hatalmas kőolaj- és földgázkészlete. Iparát a kőolaj-finomítás, vegyipar és teljes vertikumú vaskohászat alkotja. A tetemes bevételekből fejlett infrastruktúrát, szociális intézményrendszert építettek ki. Az infrastruktúra-fejlesztés egyik része a közlekedés fejlesztése. A zöld vonal építésének a munkálataiba vonta be egy nemzetközi fővállalkozó az Akusztika Kft.-t, tájékoztatta a lapunkat Tan Attila ügyvezető igazgató. A társaság feladata az lesz, hogy felmérje a zaj- és levegőtisztaság-védelmi problémákat, javaslatokat tegyen a szennyezés csökkentésére.

A munka nem ismeretlen a cég szakemberei előtt, mivel a budapesti 4-es metróvonal munkálatainál is ugyanez volt a vállalkozás feladata. A négy évig tartó referenciamunka minősége hozta a katari megbízást, mondta az üzletember. Az arab megbízás hatalmas és megtisztelő kihívás a társaság számára, ugyanis csak a zöld vonal mentén tíz metróállomást kell megépíteniük a kivitelezőknek. A következő négy évben az alagutak fúrását 35 fúrópajzs végzi. (Budapesten kettő dolgozott a 4-es metró megépítésénél.) Majd miután ezek elkészülnek, akkor alakítják ki az állomásokat. Tan Attila azt mondja, hogy a társaságnak többévnyi megbízást jelenthet a katari óriásberuházás.

Az 1996-ban alapított bajai cég több telephelyen működik 25 munkatárssal, Budapesten a vállalkozás nyolc mérnököt alkalmaz. Az ország tíz nagyobb városában működtetnek képviseleteket. A cég környezetvédelmi és munka-egészségügyi tervezéseket, illetve méréseket folytat, zaj-, rezgés-, levegőtisztaság, megvilágítás, talaj-, talajvíz-mintavételek területeken. Nagyobb beruházásoknál környezetvédelmi és egyéb építési engedélyek beszerzését végzik.

Egyik jelentős munkájukat a Foktőn létesített svájci cégtől kapták. A Glencore vállalatnak 2006-tól dolgoztak több éven át, ahol különböző engedélyeztetési eljárásokat végeztek. De zajtérképet készítettek itthon és Románia több városában, illetve Constanca kikötőjében is. Tavaly pedig Újvidék zajtérképét mérték fel. Jelenleg a teljes szerb–magyar határszakasz úthálózatainak felmérését végzik 40 településen, uniós megbízásból, zaj- és levegőtisztaság-védelmi szempontból.

A cég többnyire a városrendezési tervek elkészítése előtt végzi ezeket a munkálatokat. Felmérik a jelentősebb zajterheléssel érintett övezeteket, csomópontokat, s arra adnak válaszokat, hol és hogyan lehet a forgalom átterelésével csendesebb és tisztább levegőjű területeket kialakítani. A vállalkozás a 4-es metró építésénél is kapott feladatokat a kivitelezők egyikétől. Előbb munkavédelmi megbízásokat, később pedig környezetvédelmi megbízásokat teljesítettek.

– A katari munka teljesen eltér a korábbiaktól – mondja Tan Attila. Ott ugyanis az amerikai jogszabályok alapján kellett az alapállapotok vizsgálatát elvégezni. A megbízónak volt egy másik kérése is. Azt igényelte, hogy az európai jogszabályokat is figyelembe véve végezzük el a feladatokat. Így a zajtérképet már az európai jogszabályok szerint készítjük. A fő nehézség, hogy egy más mértékrendszerben alkalmazott mérési metodikát kell átszerkesztenie az úgynevezett európai mértékrendszerre. A másik kihívás az, hogy más a működési struktúrája Dohának, mint például Budapestnek. Évente mindössze 2–3 hónap van, amikor 30 fok alatti nappal a hőmérséklet, vannak olyan hónapok is, amikor bőven 40 fok feletti a levegő hőmérséklete, jelentős páratartalom mellett. A helyiek hatalmas, 4–5 literes űrtartalmú motorral rendelkező autókkal közlekednek, rengeteg a terepjáró, hatalmas a zajkibocsátás és a levegőszennyezés. A városi élet a meleg miatt csak este hét órától elevenedik meg, s tart éjfélig. Magyarországon vagy Európában a városok este 9 óra után többnyire elcsendesednek. A hazai vagy az európai jogszabályok többnyire este 10-től számolnak alacsonyabb zajszinttel – tette hozzá az ügyvezető igazgató. A társaság nemrég elkészítette a metróépítés helyszínein a méréseket, illetve a zajtérképeket. Most várják, hogy az arab megbízó elfogadja a munkák eredményét. A levegőtisztaság-védelmi mérések most kezdődnek, a műszereket december elején sikerült kiszállítani.

– Mivel a nagyberuházás hatalmas zajjal és levegőszennyezéssel jár, a bajai cég olyan zajvédő fal fejlesztését végzi, melyet a helyi lehetőségeket figyelembe véve, hulladék autógumi és homok elegyéből lehet elkészíttetni – tudtuk meg Tan Attiától, a bajai Akusztika Kft. ügyvezető igazgatójától.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.