BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az EU vizsgálja az autópályaépítés pénzügyeit

Az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakasz megépítésének forrásfelhasználását kötelezően vizsgálja az unió, mint minden nagyprojektben - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) pénteken az MTI-vel.

A szaktárca Jávor Benedek, az Együtt-PM szövetség társelnökének szavaira reagált, aki azt mondta: az Európai Csalás Elleni Hivatalhoz és az Európai Számvevőszékhez fordul az autópályaszakasz építési költségei miatt, mert szerinte a kilométerenkénti 3,8 milliárd forintos költség és a 110 milliárdos összköltség indokolatlan.

Az NFM erre reagálva azt közölte az MTI-vel, hogy a projekt támogatási kérelmét elfogadta az unió és megkezdték az ilyenkor szokásos vizsgálatot, amely kiterjed egyebek mellett az adott fejlesztés indokoltságára, a kivitelezés költségeire és a környezetvédelmi szempontokra is.

Közölték továbbá, hogy a hazai autópálya-építések fajlagos kilométer költsége 2013-ban 2,3 milliárd forint volt, ez mintegy 10 százalékkal több a 2009-es szinthez képest, miközben a bitumen- és az üzemanyagárak, a bér- és rezsiköltségek átlagosan 45 százalékkal nőttek.

Az M4-es autópálya esetében a 29 kilométeren 27 műtárgy, köztük 6 új pályahíd épül, amelyek összköltsége 37 milliárd forint. A speciális talajviszonyok miatt csak a földmunkák kiadásai összesen 28 milliárd forintot tesznek ki. A 110 milliárd forintos összköltség közel 60 százaléka a helyi föld- és vízrajzi adottságokból fakadó, szükségszerű többletkiadásoknak tudható be. Jelezték továbbá, hogy a közbeszerzési eljáráson a legalacsonyabb árajánlatot adó kivitelezőkkel kötöttek szerződést.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.