2013 negyedik negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon pozitívan zárult: az értékesítési összforgalom a mért kategóriákban 31,2 százalékkal nőtt. A növekedés fő mozgatórugóját egyrészt az 40” feletti képernyőátmérő méretben jelentőset fejlődő LCD kijelzős lapos tévék, másrészt a korábbi évek forgalmának többszörösét hozó digitális beltéri egységek adták. A piacfejlődés hátterében az analóg földfelszíni televízió sugárzás 2013-ban történt leállítása állhatott, de a karácsony is szerepet játszott az eredmények alakulásában. A hagyományos audio és video termékcsoportok (otthoni audio és házimozi, DVD/BluRay lejátszó/felvevő, videokamera, hordozható MP3/MP4 lejátszók) hasonlóan a tavalyi évhez továbbra is visszaesést könyvelhettek el.
12,7 milliárdos bevételével a háztartási kisgép szektor figyelemreméltó 29,7 százalékos, növekedést ért el 2013 negyedik negyedévében az előző év azonos időszakához képest. A nagy növekedés elsősorban a konyhai szegmensnek köszönhető: az év végi promóciók miatt jelentősen megnőtt a kapszulás kávéfőzők és az étel előkészítő kisgépek – tumixgépek, botmixerek, kézimixerek, konyhai robotgépek – forgalma. Néhány kisebb kategória – olajsütő, ételpároló, kenyérsütő – kivételével minden árucsoport kétszámjegyű növekedést produkált.
A szektor egy erős, 16,7 százalékos érték alapú növekedést mutatott 2013 negyedik negyedévében az előző év azonos időszakához képest. A pozitív eredmény elérésében a legnagyobb szerepet a tabletek játszották, de erősödést mutatott a notebook-ok, billentyűzetek és e-könyv olvasók termékcsoportja is. A tabletek esetében továbbra is jellemző a kimagasló teljesítmény, amely a negyedik negyedévben még magasabb értéket mutatott, mint az év korábbi részében, a 2013. évi karácsony egyik slágerterméke ugyanis ez a termék volt. A tabletek magas eladási számait leginkább az olcsó, belépő szintű modellek generálják, amelyek egyre kedvezőbb árral csalogatják a vevőket.
Összességében a háztartási nagygép szektor 8,4 százalékos növekedést ért el a negyedik negyedévben az előző év utolsó negyedévéhez képest, ami azt jelenti, hogy nagyon jól zárult az év, és ez főleg a decembernek köszönhető. A húzókategóriák elsősorban a mikrohullámú sütők, mosogatógépek és a mosógépek voltak. Valamennyi mosógép alkategória nőtt: az elöltöltős, a felültöltős és a mosó-szárító modellek is. Mindezek ellenére a trendek azt mutatják, hogy az elöltöltős, magasabb kapacitású (6 kg+) és magasabb energiaosztályú modellek a legnépszerűbbek. A szárítógépek folytatták a szárnyalást, de mivel ez a legkisebb kategória, súlya alig befolyásolja a teljes szektor növekedését. A hűtők, sütők és a főzőlapok „csak” egyszámjegyű növekedést értek el, a fagyasztók stagnáltak, míg a páraelszívók kategóriája csökkent a negyedik negyedévben.
A telekommunikációs szektor - az elmúlt negyedévekhez hasonlóan - 2013 utolsó negyedévében is pozitív eredményt ért el, vagyis a teljes eladási érték 2 százalékkal növekedett a tavalyi év azonos időszakához képest. Ezt az adatot torzítja a hagyományos (ún. feature) telefonok forgalmának visszaesése, amely erősen rontotta az összképet. A szektor gerincét már nem ezek a termékek adják, hanem az okostelefonok, amelyek egyre inkább részévé válnak mindennapi életünknek és amelyek eladása értékben számítva közel 20 százalékkal gyarapodott 2012. negyedik negyedévéhez képest.
A fotó szektor 1 százalékkal magasabb értékesítési forgalmat jelzett 2013. negyedik negyedévben az egy évvel korábbihoz képest. Elsősorban a digitális tükörreflexes készülékszegmens (D-SLR) hajtotta a növekedést, de a kompakt cserélhető objektíves fényképezők (MILC) is hozzájárultak ehhez, mivel ez utóbbi piac egyelőre gyerekcipőben jár. A fix lencsés kompakt gépek viszont leszálló pályára kerültek: alapvetően az év második fele volt gyengébb az előző évi bázisnál.
2013 negyedik negyedévében az irodatechnikai hardverek és kellékanyagok piaca kismértékű visszaesést mutatott: az értékesítési összforgalom 1,7 százalékkal volt kevesebb az előző év azonos időszakához képest. Az egyes termékcsoportok vegyes teljesítményt nyújtottak, míg a multifunkciós berendezések és a tintasugaras berendezésekhez való tintapatronok csökkenést szenvedtek el, addig a nyomtatók és lézertonerek emelkedést tudtak elérni 2012-höz képest, az összkép azonban a csökkenés irányába mutat.
Az eredményeket összefoglalva Sztupár Andrea, a GfK Country Manager-e elmondta, hogy „a tartós fogyasztási cikkek piaca a gazdasági válság éveiben mért összforgalmat bár felülmúlta – mondhatjuk tehát, hogy a szektor kezd újra magára találni –, a 2008-as válság előtti bevételi szintet még nem érte el. A 2013. negyedik negyedév sikere a karácsonynak volt köszönhető, ami kiemelkedően magas forgalmi adatokat hozott, még a 2008-as évet is túlszárnyalta köszönhetően a IT termékek és a háztartási kisgépek iránti keresletnek.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.