Csak az elmúlt évben 2600 új munkahelyet teremtett a négy autógyártó, az Audi, a Mercedes, az Opel és a Suzuki, amelyek együttesen 17 400 embernek adnak munkát – mondta a külügyi és külgazdasági államtitkár hozzátéve, hogy a négy márka 229 magyarországi beszállítótól vásárol és hat felső- valamint hét középfokú oktatási intézménnyel vannak szoros kapcsolatban. Az elmúlt évben több mint 313 ezer autót és 2,27 millió motor gyártottak és az autók kilencven, a motorok nyolcvan százalékát exportálták.
A járműgyártás a magyar gazdaság zászlóshajója, amely tavaly 17,8 milliárd eurós termelési értéket állított elő, ez pedig a feldolgozóipari teljesítményt közel 20 százaléka. Az ágazat árbevételének 93 százaléka exportból származik: az összesített export árbevétel 16,6 milliárd euróra rúgott, ami a teljes magyar termékexport 18 százalékát jelenti – sorolta az adatokat Szíjjártó Péter.
A csaknem 116 ezer embernek munkát adó 712 járműipari cég rendelésállománya az elmúlt év második félében jelentősen megugrott: szeptemberben 80 százalékkal, októberben 20 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál és ez jó kilátást jelent 2014-re – mutatott rá az államtitkár, kiemelve, hogy a kormány által 2012 óta kötött 38 stratégiai partnerségi megállapodás közül 12 járműipari céggel született. A 13. megállapodást a Knorr-Bremse képviselőivel írják alá, és további autóipari cégekkel tárgyalnak. A stratégiai együttműködési megállapodások azért is fontosak, mert ezek a magyar kkv-k beszállítási arányának növekedését is biztosítják.
Szíjjártó Péter azt is elmondta, hogy a világ húsz legnagyobb, az autógyáraknak közvetlenül beszállító úgynevezett első körös alkatrészgyártója közül 15 Magyarországon is létesített telephelyet. Közülük az öt legnagyobb gyártó 5700 magyar kis-és közepes vállalattal áll alvállalkozói beszállítói kapcsolatban. Helyes kormányzati döntésnek bizonyult a kiemelt járműipari központok létrehozása, a duális szakképzés kialakítása, illetve a felsőoktatási rendszer átalakítása, hogy minél több mérnököt lehessen képezni – mondta az államtitkár, hozzá téve, hogy a duális szakképzés erősítésére a 2014-2020-as uniós fejlesztési időszakban a kormány 50 milliárd forintot szán tanműhelyek építésére. Ebből az összegből 7 ezer tanműhely épülhet fel Magyarországon.
A kkv-szektor támogatása
A kormány célja, hogy Magyarország Európa termelési központjává váljon, ezért a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) is stratégiai területként kezeli az autóipari befektetések ösztönzését, a hazai beszállítói lánc fejlesztését – jelentette ki Berényi János, a HITA elnöke, a rendezvény házigazdája hozzátéve, hogy a kormány és a vezető iparági szeplők között megkötött stratégiai együttműködési megállapodások, a járműipari fejlesztési térségek meghatározása, a duális képzés és a mérnökképzés támogatása, a K+F és az új pályázati konstrukciók kialakítása, valamint a HITA minősített beszállítói adatbázisának létrehozása ugyancsak ezt a célt szolgálják. A külgazdasági hivatal elő kívánja segíteni, hogy a magyar kis- és középvállalkozások a nagy autógyártó cégek beszállítóivá váljanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.