Időnyerés helikopter-ügyben
A Mi-8 típusú (NATO-kódja: Hip) helikopter a Szovjetunióban a Mihail Mil vezetése alatt álló OKB–329 tervezőirodában kifejlesztett többcélú, polgári és katonai feladatokra szánt helikopter. Az első prototípus 1961-ben emelkedett levegőbe, a sorozatgyártás pedig – ötlapátos forgószárnnyal és két hajtóművel – 1967-ben kezdődött meg. Azóta több mint 7000 darab készült, és a kelet-európai országok mellett ez a típus teljesít szolgálatot Afganisztán, Banglades, Egyiptom, Etiópia, Finnország, Irak, Észak-Korea, Pakisztán, Peru, Szomália, Jemen, Szíria és Vietnam légi haderőiben. A nullszériás modelleket is beszámítva legalább hat különböző változat ismert, ám mindegyikük felfegyverezhető. A típusnak a többcélú felhasználhatóság mellett nagy előnye egyébként, hogy nem ismeretlen Magyarországon, jelenleg is több ilyen gép teljesít nálunk szolgálatot.
A mostani beszerzés vélhetően véget vethet a magyar helikopterflotta röpképességéről szóló találgatásoknak, amelyek azért láthattak napvilágot, mert a géppark nagy része valóban üzemideje végéhez közeledik. A már a légierőnél lévő Mi–8-asok üzemideje hamarosan lejár, már csak idén teljesíthetnek szolgálatot, ezután kivonják őket a hadrendből, mert a további üzemidő-hosszabbításuk már nem lehetséges. A szintén hadrendben lévő Mi–17-esek felújítása elvben még lehetséges lenne, ám számos hátránnyal – például több tízmilliárd forintos – kiadással is járna.
A három gép beszerzése nyomán viszont a tender kiírásának időpontjáról tényleg csak találgatni lehet, hiszen így egy időre megoldódni látszanak a hazai helikopterflotta gondjai. Hosszabb – akár több éves – csúszásról ugyanakkor valószínűleg nem lehet szó, mert a Mi-8-asok flottába érkezése csak tűzoltásra lehet elég: a légierőnek ugyanis nagyjából másfél tucat röpképes gépre lehet szüksége.
A most rendelkezésre álló információk alapján valószínűleg a mentőszolgálattal közös honvédségi beszerzésről dönt majd a kabinet. Ennek komoly előnye, hogy a több – közel két tucat – helikopter beszerzése nyomán kedvezőbb ár alakulhat ki. Ennél a megoldásnál viszont csak olyan gyártók jöhetnek szóba, amelyek több funkció – szállító, mentő és harci feladatok – ellátására képes gépek leszállítására is képesek.
Jelentkezőkből nincs hiány
A kiírandó tenderen az egyik esélyes jelölt az olasz Agusta Westland AW 139-es gépe lehet, amely elvben több feladatra használható: azzal kapcsolatban viszont komoly hátrányt jelenthet, hogy a harcra alkalmas változatból még nem adtak el a piacon, ráadásul a gyártóval kapcsolatban korrupciós vádak is felmerültek az elmúlt időszakban. Szintén komoly esélyekkel indulhat az amerikai Sikorsky és a Bell, amelyeknek gépei mellett leginkább a gazdag típusválaszték és a komoly múlt szólhat. Szintén komoly jelentkezőnek számít az Airbus Helicopters – korábbi nevén Eurocopter –, amely múlt év végén már jelezte is: versenyképes ajánlatot tud adni, ha a kormány elindítja a beszerzést. A német gyártó gépei mellett a komoly bevetési tapasztalatok, a széles típusválaszték, illetve a versenyképes ár szólnak. Az Airbus Helicopters gépei vannak rendszerben az Országos Mentőszolgálatnál is.


