A Mi-8 típusú (NATO-kódja: Hip) helikopter a Szovjetunióban a Mihail Mil vezetése alatt álló OKB–329 tervezőirodában kifejlesztett többcélú, polgári és katonai feladatokra szánt helikopter. Az első prototípus 1961-ben emelkedett levegőbe, a sorozatgyártás pedig – ötlapátos forgószárnnyal és két hajtóművel – 1967-ben kezdődött meg. Azóta több mint 7000 darab készült, és a kelet-európai országok mellett ez a típus teljesít szolgálatot Afganisztán, Banglades, Egyiptom, Etiópia, Finnország, Irak, Észak-Korea, Pakisztán, Peru, Szomália, Jemen, Szíria és Vietnam légi haderőiben. A nullszériás modelleket is beszámítva legalább hat különböző változat ismert, ám mindegyikük felfegyverezhető. A típusnak a többcélú felhasználhatóság mellett nagy előnye egyébként, hogy nem ismeretlen Magyarországon, jelenleg is több ilyen gép teljesít nálunk szolgálatot.
A mostani beszerzés vélhetően véget vethet a magyar helikopterflotta röpképességéről szóló találgatásoknak, amelyek azért láthattak napvilágot, mert a géppark nagy része valóban üzemideje végéhez közeledik. A már a légierőnél lévő Mi–8-asok üzemideje hamarosan lejár, már csak idén teljesíthetnek szolgálatot, ezután kivonják őket a hadrendből, mert a további üzemidő-hosszabbításuk már nem lehetséges. A szintén hadrendben lévő Mi–17-esek felújítása elvben még lehetséges lenne, ám számos hátránnyal – például több tízmilliárd forintos – kiadással is járna.
A három gép beszerzése nyomán viszont a tender kiírásának időpontjáról tényleg csak találgatni lehet, hiszen így egy időre megoldódni látszanak a hazai helikopterflotta gondjai. Hosszabb – akár több éves – csúszásról ugyanakkor valószínűleg nem lehet szó, mert a Mi-8-asok flottába érkezése csak tűzoltásra lehet elég: a légierőnek ugyanis nagyjából másfél tucat röpképes gépre lehet szüksége.
A most rendelkezésre álló információk alapján valószínűleg a mentőszolgálattal közös honvédségi beszerzésről dönt majd a kabinet. Ennek komoly előnye, hogy a több – közel két tucat – helikopter beszerzése nyomán kedvezőbb ár alakulhat ki. Ennél a megoldásnál viszont csak olyan gyártók jöhetnek szóba, amelyek több funkció – szállító, mentő és harci feladatok – ellátására képes gépek leszállítására is képesek.
Jelentkezőkből nincs hiány
A kiírandó tenderen az egyik esélyes jelölt az olasz Agusta Westland AW 139-es gépe lehet, amely elvben több feladatra használható: azzal kapcsolatban viszont komoly hátrányt jelenthet, hogy a harcra alkalmas változatból még nem adtak el a piacon, ráadásul a gyártóval kapcsolatban korrupciós vádak is felmerültek az elmúlt időszakban. Szintén komoly esélyekkel indulhat az amerikai Sikorsky és a Bell, amelyeknek gépei mellett leginkább a gazdag típusválaszték és a komoly múlt szólhat. Szintén komoly jelentkezőnek számít az Airbus Helicopters – korábbi nevén Eurocopter –, amely múlt év végén már jelezte is: versenyképes ajánlatot tud adni, ha a kormány elindítja a beszerzést. A német gyártó gépei mellett a komoly bevetési tapasztalatok, a széles típusválaszték, illetve a versenyképes ár szólnak. Az Airbus Helicopters gépei vannak rendszerben az Országos Mentőszolgálatnál is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.