BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Van lehetőség fejlődni Magyarországon is

A magyar gazdaság versenyképessége érdekében az üzleti szférának és a kormánynak együtt kell működnie, egyebek közt ez hangzott el a Világgazdaságnak a versenyképességről tartott kerekasztal beszélgetésén. A vállalatvezetők ezen kívül arra a kérdésre válaszoltak, merre tart a a világ, mi a teendő az érintett cégnél a versenylépessége javításához, és ehhez minek kell változnia az országban.

Speciális a helyzetünk, mert egyszerre vagyunk gyártók és beszállítónk - mondta Dunai Zoltán, a hazai Stadler csoport vezérigazgatója. A szolnoki gyárukban az ottani versenylépesség fennmaradása fő, a MÁV és a GYSEV beszállítójaként pedig az a fontos nekünk, hogy nőjön a ránk elkölthető közpénz. Szeretnénk azt is, ha a szállításaink hozzájárulhatnának a hazai vasút versenyképességéhez.

Könnyebb eljutni egy kedvező szituációba, annál nehezebb a jó helyzetet megtartani - fogalmazott. Ami a terméket illeti, kérdés, hogy lesz-e több év múlva olyan termék, akire akkor is lesz kereslet. Kiemelten fontos a költségszint alacsonyan tartása is, ebben ők jól álluka, az anyagköltség nem nagy, és ott nagyok – az értékes munkaerővel – amiben az ország is versenyképes. Igaz, e dolgozókat meg is kell tartani. Kockázatot jelentenek a mostani, egyre szigorodó feltételeket tartalmazó szerződések teljesítése. Végül kiemelt szempont a tőke: nem szerencsés, hogy a járműipari szektorban jelen van állami társaság is, amely könnyebben ad alacsonyabb ajánlatot, hiszen a tönkremenetelének is kisebb az esélye.

Tőkekoncentráció, piactisztulás, a kkv szektoron belüli kiválogatóság várható európai is hazai szinten is. Így az érintett vállalatoknak egy átrendeződő piacon kell helyt állniuk - tette hozzá.

Az irányítási rendszer és a vállalati döntéshozatal rugalmassága gyors reagálásokat tesz lehetővé. Egyik versenyelőnyüket a kicsiségük adja, nálunk még ismertek a konkrét döntéshozók, még le lehet rövidíteni a döntéshozatalt. Versenytársaik kizárólag nagy vállalatok, nagy szervezetekkel. Náluk ezért éppen a saját növekedésük kezelése a fő kihívás. Ehhez széles látókörű vezetőkre, valóságos kollektív vezetésre van szükség.

Erősíteni kell az európai szemléletmódot, azt a belső üzenetet, hogy Európa rész van, és főként uniós piacra termelünk. Az ipari termelés költségszerkezetében azokra az irányokra kell ráerősíteni, amelyek az ország vagy a régió komparatív előnyei fellelhetők. Nem a szakképzetlen munkaerő terén kell versenyeznünk más régiókkal. Együttgondolkodásra van szükség az ország mindenkori vezetésével a közös cél érdekében - mondta. 

Rábai Dániel, a Continental csoport magyarországi országkoordinátora arról beszélt: a csoport hazánkban működő gyárai főként exportra termelnek, tehát nekik például kedvez a gyenge forint, mégis fontosabb a kiszámíthatóság, vagyis, hogy lássák, hosszabb távon mi fog történni az országban. Az oktatás, a támogatások és sok más dolog is meghatározza, hogy a Continental milyen irányokban és volumenben kíván Magyarországon bővíteni, újabb beruházásokat eszközölni.

Az a fontos, hogy megkülönböztessék magukat a versenytársaiktól, vagyis nagyon sok múlik a munkatársaikon - mondta. K+F-fel is foglalkoznak, világszerte több mint 15 ezer mérnököt foglalkoztatnak. Az autózás abban az irányba fejlődik, amiben nő az infokommunikáció szerepe. Az országban meg kell tehát tartani és kamatoztatni kell az ehhez kapcsolódó tudást. 20-25 éve a térség volt érdekes befektetői szempontból, most Ázsia. Kérdés, melyik régió lesz feltörekvő 20 év múlva.

Mindig van lehetőség fejlődni, és kell is. A versenyhelyzet múló állapot, folyamatosan meg kell tudni újulni, a versenyelőnyt növelni. A piac meghatározó szereplőjeként úttörőként és nem követőként kell fellépni, a sikernek az a titka, hogy figyeljük a környezet változásait, igazodnunk kell a vevők folyamatosan változó igényeihez. Mivel például az EU-ban szabadon áramlanak a gumiabroncsok, egyre nagyobb hangsúlyt kell hogy kapjon a regionális koordináció, az országhatárokon túlnyúló szervezeti struktúra.

Látnunk kell, hogy valójában miben állnak az ország erősségei, és ezekre kell összpontosítanunk - emelte ki. Ilyen a tudástőke fejlesztése és annak megakadályozása, hogy a mérnökeink külföldre menjenek. Romániában például bizonyos kulcsfontosságú szakmák számára rendkívül kedvező érdekeltségi rendszert (pl  járulékteher mentesség) alakítottak ki.

Ingo Fröchlich, a Mercedes-Benz Hungária Kft. ügyvezető igazgatója azt emelte ki: a Mercedes itt a magyar piacon van versenyre, fontos tehát a vásárlóerő itteni alakulása. Minél versenyképesebb az ország, annál jobb az ott működő cégeknek is. Az itteni beruházási klíma egyértelműen javul, cégünk nagyon jól érzi magát a mostani környezetben.

Először is vízió, stratégia cél kell a versenyképesség javítására. Náluk ez egyszerű, a szegmensükben a legjobbak akarnak lenni. Erre nagyon sokat költenek, például fejlesztenek, megjelennek új szegmensekben.  A termék, a szolgáltatás másolható, ezért folyamatos innovációra van szükség, ehhez jó csapatra van szükség - mondta. 

Én csak autóeladó vagyok, de azt látom, hogy Magyarország gyorsan és jó irányba halad - fogalmazott. A gépjárműiparban van néhány globális trend – a nagyobb mobilitás és a rugalmasság iránti igény – amihez igazodni kell. Itt is van már példa a járműmegosztásra. Az itteni emberek jól képzettek, kreatívak, jól tudnak dolgoznak - folytatta.

Wáberer György, a Waberers’s International elnök-vezérigazgatója azt mondta: Magyarország versenyképessége nélkül az ő cége sem lehetne versenyképes. A hazai exportáló cégek versenyképességi rangsora nyilván jobb, mint az átlag. A válság után talán most értünk el a termelékenységben egy európai szintet. Nagyon fontos az oktatás fejlesztése és a hosszú távú gazdaságstratégia megléte is.

Általában a termelékenység növelésére van ahhoz szükség, hogy egy vállalat versenyképesebb legyen, ez igaz ránk is. Ők jelentős árcsökkentéssel és optimalizálással válaszoltunk a válság hatásaira, de eredményesen. Mindig van egy következő lehetőség - mondta.

"Hiszek benne, hogy jó irányba megy a világ, bár abban a korábbi reményekben csalódtam, hogy utol fogjuk érni Ausztriát" - fogalmazott. Ráadásul lemaradtunk a lengyelektől és a szlovákoktól is. Kérdés, hogy a hatékonyság javítása után mit fog ez a sok ember csinálni. Talán a szakszervezeteknek fel kellene lépniük a rövidebb munkaidő érdekében.

Ahhoz, hogy a több mint ötezer fő a topon maradjon, nem igazán nagyvállalati irányítást alkalmaznak, mert annál rugalmasabb a cég. Ügyfélre alkalmazott rendszereket használnak, épp informatikai fejlesztés folyik most is. Egy olyan rendszert vettek meg, amit máris továbbfejlesztenek, és csak ez után vezetünek be másfél év múlva. Egy cégnek tőkeerősnek is kell lennie, de ez is megvan nálunk. A hazai iparűzési adó jelentős tétel egy olyan szakmában, ahol nagyon kicsi a marzs. Ilyen adó nincs a szomszédos országokban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.