BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

1,6 literes dízelmotorral és összkerékhajtással próbáltuk a Suzuki szabadidőautóját

Az SX4 S-Cross dízelmotoros verziója ugyan takarékos darab, a benzineshez viszonyított felára azonban szinte lehetetlen helyzetbe hozza.

Az esztergomi gyártású crossover első tesztje (Autó-Motor 2013/18.) nyilvánvalóvá tette, hogy a fogyasztásra nem lehet panasz. Az 1,6-os, benzines, összkerékhajtású verzió 6,8 litert gurított le a torkán, ami az alacsony tömegnek, a crossoverek között remek aerodinamikai együtthatónak és a hosszú ötödik fokozatnak köszönhető. Nos, ezek után az elején lelövöm a poént: a Fiattól származó, 120 lóerős, 1,6-os dízellel 5,9 literes fogyasztást regisztráltunk, ami az autó méretét és az összkerékhajtást figyelembe véve korrekt érték, ám a gázolajos 800 000 forinttal drágább a benzinesnél, ami az 1,0 liter körüli fogyasztáselőny miatt csak nagyon magas futásteljesítmény mellett térül meg. Persze nem csak a felár sok, a fronthajtású dízel 6 100 000, míg a 4x4-es 6 700 000 forintos alapára sem csekély. Még akkor sem ha az alapfelszereltségbe tartozik a tempomat, a hat légzsák, vagy az abroncsnyomást ellenőrző rendszer.

Nehéz megmondani, hol van a „fájdalomhatár” a dízelmotorok felárát illetően, de szerintem félmillió forint felett már nehéz helyzetbe kerülhetnek az azonos teljesítményű benzinesekkel szemben. A Suzuki esetében pedig az a helyzet, hogy a meglepően nyomatékos atmoszferikus benzines kellemesebb társ a dízelnél: bár utóbbi erőtartaléka egészen jó, a kelepelős hang és a turbólyuk jelensége sem teszi vonzóvá, a start-stop rendszer pedig csak a legmagasabb Elegance Plus felszereltséghez jár.

A váltásra figyelmeztető jel túl optimista, ugyanis sokszor már 1600-as fordulaton jelzi a feljebb kapcsolást, ám hogy ne a „halott” zónából kelljen gyorsítanunk, érdemes 2000 fölé pörgetni a motort. Kicsit az az érzésem, hogy a Fiat motorja felett mintha eljárt volna az idő, a konkurens egységek többségétől, főleg a frissektől (például Honda) a kulturáltság és az erőleadás tekintetében is elmarad. Így az egyetlen nyomós ok a dízel mellett a nagyobb hatótáv. Mivel az SX4 S-Crossnak kisautókéhoz hasonló méretű az üzemanyagtartálya (47 liter), jól jön, hogy körülbelül 100 kilométerrel többet tudunk megtenni. Egyébként a 320 Nm-es nyomaték révén megvan az erő az autóban, ha ugyanis nem engedjük leesni a fordulatot, szépen húz a Suzuki és nem érezni vérszegénynek – ezért is bosszantó, hogy a motorkarakterisztika finomhangolásra szorulna. A váltó igen hosszú áttételezésű, ami kifejezetten jól jön hosszú utakon, és a kapcsolhatóság sem rossz. Ám a hátrameneti fokozatot a hatos mellett jobb hátul találjuk (a váltógyűrűt fel kell húzni), ami szerintem a legrosszabb helye a rükvercnek, mert egyáltalán nem esik kézre. A dízel SX-4-eshez nincs automata váltó, az a benzines kivitel (CVT) privilégiuma.

A kissé feszes futómű miatt nyoma sincs határozott karosszériadőlésnek, az S-Cross gyakorlatilag ugyanolyan jól fogja az utat, mint az alacsonyabb építésű modellek, viszont az úthibák kifognak rajta. Ebből és a 16,5 centis szabad hasmagasságból is látszik, hogy az opciós AllGrip összkerékhajtás ellenére nem a keményvonalas szabadidő-autók közé tartozik. Az sem mellékes, hogy a kormányzás meglepően közvetlen, sőt olyannyira, hogy autópályán az egyenesfutás nem tökéletes.

Az SX4 S-Cross kabinjában minden letisztult és a kezelhetőségben sincsenek logikai bukfencek. Egy-két kapcsoló kifejezetten múltidéző, de az anyagminőség korrekt és az illesztések sokkal drágább modelleket idéznek. Modern vezetéstámogató rendszereket vagy gyári navigációs rendszert azonban ne keresgéljünk az extralistán; a fix felszereltségi szintek nem engednek túl sok lehetőséget a személyre szabásra.

Családi autó lévén azonban a helykínálat az egyik legfontosabb tényező, s e tekintetben jól áll a modell. Kényelmes ülések fogadják az utasokat elöl és hátul egyaránt, egészen nagyvonalú lábtérrel, illetve a Suzuki a tárolórekeszekről sem feledkezett meg (mind a négy ajtót úgy alakították ki, hogy mindegyik oldalzsebében elfér egy-egy 1,5 literes palack). Az sem elhanyagolható, hogy a 430 literes raktér tisztességes méretű és a dupla padló révén különösen jól használható.

Magyar Termék Nagydíj, az elismerés jeléül

Az SX4 S-Cross elnyerte a Magyar Termék Nagydíj címet és a MÚOSZ Gazdasági Sajtó Díját. Az autó – a Splash és a harmadik generációs Swift nyomdokain – a Magyar Suzukinak immár a harmadik nagydíjas modellje. A Magyar Termék Nagydíj civil kezdeményezés, amely a minőségtudatos szemlélet elterjesztését tűzte ki legfőbb feladataként, ezzel is segítve a minőségi követelményekre fogékony fogyasztói magatartás kialakulását. A díjakat a Magyar Suzuki Zrt. nevében Ryoichi Oura vezérigazgató és Urbán László vezérigazgató-helyettes vette át a Parlament felsőházi termében.




Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.