Cégvilág

Amerikai lökés a táblagéppiacnak

Világszerte 53,8 millió táblagépet adtak el a harmadik negyedévben, ez 11,5 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest – derül ki az IDC adataiból.

A piackutató elemzése szerint a fejlődésben meghatározó szerepet játszik az amerikai piac, amely nem csak a legnagyobb, de a növekedés szempontjából is kulcsfontosságú. A július-szeptemberi időszakban az Egyesült Államokban 18,5 százalékkal tudott bővülni a tabletek forgalma éves összehasonlításban. A globális átlagot jelentős mértékben meghaladó fejlődés több tényezőre vezethető vissza az IDC szakértői szerint.

Egyrészt a szeptemberi iskolakezdési akciók jelentősen megdobták a forgalmat, másrészt az egyik legnagyobb amerikai távközlési cég, a Verizon intenzív táblagép-értékesítési stratégiája is kedvezően hatott az értékesítésre. Emellett a karácsonyi vásárlási szezonra készülve a kereskedők már a negyedév vége felé megkezdték feltölteni készleteiket.

Az Apple őrzi vezető helyét a piacon, ám folyamatosan csökken részesedése, és további figyelmeztető jel a társaság számára, hogy a harmadik negyedévben kevesebb iPad-et adott el, mint egy évvel korábban. A 12,3 millió értékesített táblagép 12,8 százalékkal maradt el 2013 hasonló időszakának eredményétől. A gyengébb adatokhoz hozzájárulhatott, hogy az amerikai fogyasztók jelentős része kivárt vásárlásaival, a szeptemberben piacra kerülő új iPhone-okra költöttek inkább.

Emellett az a globális trend is érinti az Apple iPad-eladásait, hogy a tabletek életciklusa megnőtt, az első, rendkívül dinamikus növekedési szakasz után a második-harmadik készüléküket beszerző felhasználók már igyekeznek jobb minőségű, magasabb kategóriát képviselő eszközöket vásárolni, azokat pedig ritkábban cserélik. Kérdés, hogy képes lesz-e megfordítani a trendet az új portfólió, a társaság ugyanis október közepén két új modellt is bemutatott, az iPad Air 2-t és a Mini 3-at. Bár a karácsonyi időszakban várhatóan igen népszerűek lesznek ezek az eszközök, az IDC elemzése szerint az idei év inkább az iPhone-okról szól majd.

Veszített lendületéből a szegmens második legnagyobb gyártója, a Samsung, a dél-koreai cég csak 5,6 százalékkal tudta növelni tablet forgalmát, 9,9 millió készüléket adott el. A társaság figyelme a piackutató szakértői szerint egyre inkább Észak-Amerika, a Közel-Kelet és Afrika felé fordul, ahol az olcsó, belépőszintű készülékekkel hódító ázsiai gyártók még nem jelentek meg.

Az ASUS volt a harmadik legnagyobb táblagépgyártó a harmadik negyedévben az eladási adatok alapján, a 3,5 millió értékesített tablet minimális visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A vállalat ugyanakkor egyre erősebb a hibrid – billentyűzettel ellátott, táblagépként és laptopként egyaránt használható – eszközök piacán.

A Lenovo az élmezőnyben a második legdinamikusabb növekedést felmutató vállalat volt a július-szeptemberi időszakban, 3 millió táblagépet tudtak eladni, ezzel a kínai cég 30,6 százalékkal növelte forgalmát az egy évvel korábbihoz képest. A legnagyobb fejlődést azonban az RCA (Radio Corporation of America) produkálta, a társaság annak köszönhette ötödik helyét a gyártói rangsorban, hogy 2013 harmadik negyedévéhez képest 194 százalékkal növelte forgalmát, 2,6 millió eszközt adott el. A vállalat elsősorban olcsó készülékeinek köszönhette a dinamikus fejlődést.

Apple Lenovo táblagép
Kapcsolódó cikkek