A brüsszeli BRAFA a legrégebbi művészeti vásár Európában, múltja, folyamatossága önmagában teljesítmény (innen vált ki például a TEFAF Maastricht, amely még csak a huszas éveinek végén jár), de a rendezvény igazgatója visszatekintés helyett a jelenre és a jövőre fókuszál. Harold t’Kint de Roodenbeke szerint az évforduló leginkább a BRAFA szilárd alapjait mutatja, és annak az értékét, hogy folyamatosan tudott alkalmazkodni a változásokhoz, egyben a a felelősségére emlékezteti. Megőrzik a vásár erősségeit, a sokszínűséget, a tág időhatárokat, az antiktól a kortársig terjedő kínálatot, amit az elősorban Belgiumból érkező gyűjtők értékelnek.
Minden évben egy tematika köré szerveződik a vásár. Ennek reprezentálására meghívnak egy múzeumot, illetve múzeumi anyagokból állítanak össze egy kiállítást. Idén a belga művészet előtt hódolnak, a belga kulturális örökséget gondozó King Baudouin Alapítvány szervezésében. Számos olyan művet gyűjtöttek össze, amelyet a nagyközönség eddig nem láthatott, mert zárt magángyűjtemény darabja. Ezzel kívánják hangsúlyozni, hogy a jelentős múzeumi kollekciók nem jöhettek volna létre elkötelezett gyűjtők nélkül.
Nem véletlen, hogy az ünnepi kiadás a belgák előtt tiszteleg, hiszen jobbára a hazai közönség vásárol itt, a látogatószám pedig dinamikusan növekedett az elmúlt években. Tavaly 70 ezren váltottak belépőjegyet a 12 napig nyitva tartó vásárra, a megelőző évben pedig 48 ezren. A belga vásárók kifinomult ízlésűek, szeretik a hosszú távon stabil befektetéseket, nem fordultak el az antik piactól a kortárs felé, mint a globálisabb piacokon, és elég konzervatívok. A gyűjtés itt stabil középosztálybeli családokon alapul és generációkon átível.
A művészeti piac jelentős átalakuláson ment keresztül az elmúlt néhány évtizedben. A galériák művészeti vásárokon hozzák össze a forgalmukat, illetve egyre inkább az interneten. A közösségi oldalak felgyorsítják az információáramlást, de az online felületek használata nem kockázatmentes. Létfontosságú maradt a szakértelem, a bizalom fenntartásához szükséges a személyes jelenlét. Ezt és a tárgyakkal való közvetlen kapcsolatot biztosítják az ilyen jellegű rendezvények. A BRAFA vezetése a szakmaiság hangsúlyozását tartja a legfontosabbnak a vásár pozícióinak megőrzéséhez. Jelentkező galériákban nincs hiány, a hosszú várólistáról nem könnyű bekerülni, komoly ajánlók, referenciák nélkül nem is megy, mindenkit leinformálnak.
Az egyetlen magyar galeristaként kiállító Makláry Kálmán évek óta ugyanazokkal a művészekkel szerepel (Hantai Simon, Reigl Judit, Fiedler, Havadtői és két koreai művész) a győztes csapaton ne változtass elv alapján. A vásár kínálatában viszonylag kevés a kortárs anyag, és többségük a felső árkategóriát képviseli. Makláryéknak ez a szerencséjük, a 20 ezer euró alatti kategóriában kevés a versenytársuk. Ez is az egyik oka a művészeiken túl, hogy nekik van a legtöbb vevőjük. 30-40 eladást is köszönhetnek a BRAFA-nak, nagy részük új vásárló.
Az elmúlt években a Makláry Fine Arts nagy sikert aratott a fiatal, Párizsban élő koreai festőnő, Hur Kyung Ae képeivel. A legtöbb vevőt neki köszönheti. Suh Jeong Min a galéria másik koreai művésze, vele még friss az együttműködés, de körvonalózódik egy megállapodás az európai képviseletére. A hatvan éves, hazájában jól ismert buddhista művész koreai papírra készíti különleges színvilágú munkáit. Sam Havadtőitől egy új, csiszolt üvegekből álló szériát visz ki a galéria.
Makláry idei standjának főképe Reigl Judit első Párizsban festett, még figurális festménye, az 1950-es Autóstop Ferrara és Ravenna között. Az emblematikus festmény 2005-ben a Műcsarnokban, 2010-ben a MODEM-ben, és tavaly nyáron a Ludwig Múzeum életműkiállításán is látható volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.