BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Katasztrofális év az orosz gépjárműpiacon

Katasztrofális évet zárt a Ladát gyártó, a Renault-Nissan csoport irányítása alatt működő AvtoVAZ. A vállalat vezérigazgatója, Bo Andersson szerint tavaly 18 százalékkal 375 ezerre estek a Lada-eladások Oroszországban. (Ráadásul a legkedveltebb orosz márkával egyre elégedetlenebbek a vásárlói: az Autostat ügynökség közvélemény-kutatásában arra voltak kíváncsiak, mennyire elégedettek a vásárlók az autóikkal.

Egészen pontosan azt kérdezték meg 1500 autótulajdonostól, hogy autójukat ajánlanák-e ismerősüknek, ha vásárlási tanácsot kérnek, illetve hogy legközelebb azt a márkát választják-e, amelyet korábban? Meglepő eredmény született, hiszen a Lada végzett az utolsó helyen mindössze 5 százalékos eredménnyel. Ráadásul ez 11 százalékpontos romlás a tavalyi eredményhez képest.)

A legfrissebb összesítés szerint – a roncsautó programnak köszönhetően – novemberben már csak 1,1 százalékkal csökkent az orosz személyautó- és kishaszonjármű-forgalom a tavalyelőtti novemberi szinthez képest. Így 229 ezer 439 jármű talált gazdára, míg az első 11 hónapban elkelt 2,220 millió jármű 11,6 százalékos csökkenést mutat. A tíz legkelendőbb márka közül kilenc modelljei helyben készülnek.

„Az állami támogatás révén az elmúlt év utolsó heteiben rettentően meglódult a piac, ugyanakkor a vásárlók azért is siettek a kereskedésekbe, hogy megelőzzék a januártól várható magasabb árakat” – magyarázta az okokat Jörg Schreiber, a moszkvai székhelyű Automobile Manufacturers Committee elnöke. Az utolsó negyedév során Moszkva ugyanis 10 milliárd rubel támogatást osztott szét azok között, akik régi autójukat újra cserélték. Elemzők szerint a vásárlást serkentő program mintegy 170 ezer személy- és kisteherautó eladását tehette lehetővé. A rendelet alapján mindazok, akik régi autójukat leselejtezik vagy eladják, új autó vásárlásakor legalább 40 ezer rubel készpénztámogatást kapnak.

„Vérfürdő ez az ágazat minden tagja számára. Mindenki csak vesztegeti a pénzét” – jelentette ki a Renault-Nissan csoport vezérigazgatója, Carlos Ghosn, és ezzel a véleménnyel nem áll egyedül. A rubel mélyrepülésére válaszul a General Motors, az Audi, a Renault-Nissan valamint a Jaguar/Land Rover ideiglenesen leállította vagy korlátozta eladásait, mások, mint például a BMW és a Ford, a veszteségek mérséklése érdekében emelték fogyasztói áraikat.

Január óta ugyanis 40 százalékkal gyengült a rubel és ugyanennyivel estek 56 800-ra a Ford eladásai novemberben, miután szinte eltűnt az eddig legkelendőbb modell, a Focus vevőköre. A General Motorshoz tartozó Chevrolet és Opel pedig együttesen 26 százalékkal adott el kevesebbet, mint tavaly ilyenkor.

Az elmúlt évtizedben a jövő piacát látták Oroszországban a nyugati márkák, amelyeket vonzó adókkal is csábított Moszkva, így sorra épültek az üzemek. Mostanra azonban megkeseredett a méz, viszont a nyugatiak egyike sem akar kivonulni. Futnak a pénzük után, pontosabban: várják az időt, amikor megtérülnek a befektetések. Maga Carlos Ghosn is a piac stabilizálódását várja, de azt nem mondta meg, mikorra.

„Jóllehet a helyi termeléssel rendelkező márkáknak még a rubel összeomlása után is könnyebb a dolguk, újra kell rajzolniuk hosszú távú terveiket, különösen, ami a megtérüléseket illeti” – idézte az Automotive News a Boston Consulting Group elemzőjét, Nikolaus Langot. A Volkswagen csoport azonban nem bizonytalanodott el. Amint szóvivőjük hangsúlyozta, a konszern elkötelezett az orosz piac iránt és végrehajtja beruházási terveit. A VW idén nyitja meg új motorgyártó egységét a Kalugában lévő gyárában.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.