Aukciós sztár lett az indiai-magyar Amrita Sher-Gilből
Ezúttal a konkurens Christie’s június 10-i londoni árverésének anyagában bukkant fel egy újabb önportré, de a világ aukcióin a közeljövőben összesen nyolc képét árverezik.
Az indiai modernizmus legfontosabb művésze félig magyar származású (Dalma volt a magyar keresztneve), de itthon alig található műve. Egy hete, a 100 éves házakat bemutató budapesti hétvégén, a Szilágyi Dezső tér 4. alatt található szülőházában emlékeztek meg az életéről előadásokkal és Sára Sándor róla szóló dokumentumfilmjének vetítésével. Érdekesség, hogy Bartók Béla is ebben a házban lakott a húszas években, ahol a festőnő megszületett 1913-ban.
Sher-Gil művészetét Indiában nagyon megbecsülik, képei nem exportálhatóak, ebből következően nagyon ritka, hogy fontos festményeit Indián kívül eladásra kínálnak. A Christie’s ázsiai Modern és Kortárs Művészeti aukcióján indított 1931-es önarckép becsértéke 1 és 1,8 millió angol font. Az ezidáig ismeretlennek számító kép, amely még sosem szerepelt sehol a nyilvánosság előtt, Franciaországban készült. A londoni árverés előtt kiállítják New Yorkban is, majd úgy érkeik vissza az aukcióra.
1931-ben Amrita Sher-Gil Franciaországban tartózkodott és szerelmi háromszög viszonyba keveredett Jusuf ali Khan-nal és magyar unokatestvérével, későbbi férjével, Egan Viktorral. Amrita mindkét férfit lefestette és önmagáról is készített egy képet. Ez az önarckép az egyetlen – beleértve az eddig ismert 19 önarcképét –, ahol profilból ábrázolta magát és a kép hangulata a két szerelem közt vergődő főszereplő ürességét fejezi ki.
A magyar anyától és indiai apától született Amrita Sher-Gil tehetségét korán felfedezték, 16 éves korában már festészetet tanult egy rangos párizsi akadémián. Minden idők legfiatalabb (és külföldi) díjazottjaként aranyérmet nyert 1933-ban a Grand Salonon. 1972-ben az indiai kormány műveit nemzeti kincsnek nyilvánította és levédte. Legtöbb festménye az Indiai Nemzeti Galériában található Új Delhiben.


