BUX 43,417.57
-0.25%
BUMIX 3,807.55
-0.17%
CETOP20 1,856.7
0.00%
OTP 9,140
-0.78%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
+4.85%
ZWACK 17,200
-0.29%
0.00%
ANY 1,540
-1.28%
RABA 1,150
+2.22%
-1.44%
-0.62%
0.00%
-1.44%
OPUS 150.6
-0.26%
0.00%
+0.26%
0.00%
+1.12%
OTT1 149.2
0.00%
-0.44%
MOL 2,892
-0.82%
-1.28%
ALTEO 2,990
-0.99%
-3.33%
0.00%
0.00%
-0.66%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.41%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
-0.76%
-2.07%
0.00%
-1.49%
-5.31%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
+1.42%
NAP 1,200
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Gyorsan lezárják az elszámolást a lakossági adósokkal

Viszonylag gyorsan lezárulhatnak azoknak az adósoknak a vitás ügyei, akik a pénzügyi szolgáltatójukhoz, illetve a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordulnak a lakossági hitelek elszámolásának ügyében, az előzetesen megszabott rövid határidők miatt.

A PBT honlapján szereplő, március elejével megújított működési rend szerint ugyanis, ha az adós nem is tudja vitáját rendezni a bankjával, és végül a testülethez fordul – úgy, hogy emellett meghallgatást is kér –, a meghallgatás időpontját az eljárás megindulását követő 75 napon belüli időpontra ki kell tűzni. Ennek alapján, ha az adós végig is járja az utat a bankjától a PBT-ig, jó esélye van arra, hogy néhány hónapon belül döntés születik az ügyében.

A törvényi előírások szerint az az adós, aki vitatja a pénzügyi szolgáltató által kiküldött elszámolás tartalmát, és panaszát elutasítják, 30 napon belül fordulhat kérelemmel a testülethez. A PBT a beérkező kérelmeket háromtagú tanácsban és írásbeli eljárásban bírálja el, de a felek meghallgatás tartását is kérhetik. A meghallgatás időpontjának módosítását ugyanakkor nem lehet kérni, tehát az eljárás megindulásától számított két és fél hónapon belül mindenképp lezárulhat az ügy.

A kérelem benyújtására emellett nagyon szigorú feltételek vonatkoznak, ami szintén komoly szűrőt jelenthet a panaszok, kifogások benyújtásánál. Ha például a kérelmező nem megfelelő és e célra rendszeresített nyomtatványokon terjeszti elő kérelmét vagy a nyomtatványt hiányosan nyújtja be, az eljáró tanács a hiányok megjelölése mellett a kérelmezőnek visszaküldi és felhívja arra, hogy pótolja azokat. Ha pedig a PBT felhívása ellenére az adós nem nyújtja be a kért iratokat, akkor kérelmét elutasítják, és az eljárást megszüntetik. Fontos megkötés az is, hogy bár a testület eljárása ingyenes, az eljárással kapcsolatban esetlegesen felmerült fogyasztói költségek megtérítésére nincs mód.

A jól meghatározott feltételek ellenére számítani kell arra, hogy az ügyszám a következő hónapokban jelentősen megnő a PBT-nél. Erre – ahogy korábban beszámoltunk róla – fel is készült a testület: növelték a tárgyalók számát, a létszámot, és informatikai fejlesztéseket is végrehajtottak. Azt nehéz megbecsülni, hogy az érintett adósok mekkora hányada megy el végül az elszámolás miatt a szervezetig, ám a kiinduló mennyiség igen nagy: a Magyar Nemzeti Bank korábbi tájékoztatása szerint április végéig több mint 1,7 millió ügyfélszerződést érintően küldik ki a hitelintézetek a deviza alapú kölcsönök elszámolási értesítőit, a jelzáloghiteleknél pedig a forintosítási értesítőket.

A testület jelentése szerint tavaly is igen komoly igény mutatkozott a munkájuk iránt. Tavaly 4181, pénzügyi fogyasztói jogvita rendezésére irányuló kérelem érkezett belföldi ügyekben a PBT-hez, továbbá 33 határon átnyúló, így összesen 4214. A testület összesen 4358 ügyet zárt le december 31-ig, és 557 maradt folyamatban. A megelőző évihez viszonyítva a lezárt ügyek száma 9 százalékkal növekedett, az év végén folyamatban lévő ügyek aránya pedig 3 százalékponttal csökkent. Szintén figyelemre méltó adat, hogy a PBT a tavaly beérkezett és befogadott ügyeket a törvényben előírt 90 napos eljárási határidő helyett átlagosan 50 nap alatt zárta le.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek