Cégvilág

Gyorsan lezárják az elszámolást a lakossági adósokkal

Viszonylag gyorsan lezárulhatnak azoknak az adósoknak a vitás ügyei, akik a pénzügyi szolgáltatójukhoz, illetve a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordulnak a lakossági hitelek elszámolásának ügyében, az előzetesen megszabott rövid határidők miatt.

A PBT honlapján szereplő, március elejével megújított működési rend szerint ugyanis, ha az adós nem is tudja vitáját rendezni a bankjával, és végül a testülethez fordul – úgy, hogy emellett meghallgatást is kér –, a meghallgatás időpontját az eljárás megindulását követő 75 napon belüli időpontra ki kell tűzni. Ennek alapján, ha az adós végig is járja az utat a bankjától a PBT-ig, jó esélye van arra, hogy néhány hónapon belül döntés születik az ügyében.

A törvényi előírások szerint az az adós, aki vitatja a pénzügyi szolgáltató által kiküldött elszámolás tartalmát, és panaszát elutasítják, 30 napon belül fordulhat kérelemmel a testülethez. A PBT a beérkező kérelmeket háromtagú tanácsban és írásbeli eljárásban bírálja el, de a felek meghallgatás tartását is kérhetik. A meghallgatás időpontjának módosítását ugyanakkor nem lehet kérni, tehát az eljárás megindulásától számított két és fél hónapon belül mindenképp lezárulhat az ügy.

A kérelem benyújtására emellett nagyon szigorú feltételek vonatkoznak, ami szintén komoly szűrőt jelenthet a panaszok, kifogások benyújtásánál. Ha például a kérelmező nem megfelelő és e célra rendszeresített nyomtatványokon terjeszti elő kérelmét vagy a nyomtatványt hiányosan nyújtja be, az eljáró tanács a hiányok megjelölése mellett a kérelmezőnek visszaküldi és felhívja arra, hogy pótolja azokat. Ha pedig a PBT felhívása ellenére az adós nem nyújtja be a kért iratokat, akkor kérelmét elutasítják, és az eljárást megszüntetik. Fontos megkötés az is, hogy bár a testület eljárása ingyenes, az eljárással kapcsolatban esetlegesen felmerült fogyasztói költségek megtérítésére nincs mód.

A jól meghatározott feltételek ellenére számítani kell arra, hogy az ügyszám a következő hónapokban jelentősen megnő a PBT-nél. Erre – ahogy korábban beszámoltunk róla – fel is készült a testület: növelték a tárgyalók számát, a létszámot, és informatikai fejlesztéseket is végrehajtottak. Azt nehéz megbecsülni, hogy az érintett adósok mekkora hányada megy el végül az elszámolás miatt a szervezetig, ám a kiinduló mennyiség igen nagy: a Magyar Nemzeti Bank korábbi tájékoztatása szerint április végéig több mint 1,7 millió ügyfélszerződést érintően küldik ki a hitelintézetek a deviza alapú kölcsönök elszámolási értesítőit, a jelzáloghiteleknél pedig a forintosítási értesítőket.

A testület jelentése szerint tavaly is igen komoly igény mutatkozott a munkájuk iránt. Tavaly 4181, pénzügyi fogyasztói jogvita rendezésére irányuló kérelem érkezett belföldi ügyekben a PBT-hez, továbbá 33 határon átnyúló, így összesen 4214. A testület összesen 4358 ügyet zárt le december 31-ig, és 557 maradt folyamatban. A megelőző évihez viszonyítva a lezárt ügyek száma 9 százalékkal növekedett, az év végén folyamatban lévő ügyek aránya pedig 3 százalékponttal csökkent. Szintén figyelemre méltó adat, hogy a PBT a tavaly beérkezett és befogadott ügyeket a törvényben előírt 90 napos eljárási határidő helyett átlagosan 50 nap alatt zárta le.

pbt szabályozás elszámolás
Kapcsolódó cikkek