Raiffeisen: nem tudni, mekkora a leállásból eredő kár
BANKSZEKTOR Tegnap már kinyitottak a Raiffeisen fiókjai, az internetbanki felület és az ATM-es készpénzfelvétel pedig már hétfőn éjfél körül használhatóvá vált, miután a bank szakemberei kijavították azt a hibát, amely miatt hétfőn koradélutántól leálltak a hitelintézet szolgáltatásai. Az ügyfél-kiszolgálási rendszerek hibáját egy központi számítógép kulcsalkatrészének meghibásodása okozta – közölte a bank. A hiba elhárítását a bank munkatársai azonnal megkezdték, a hibás alkatrészt még hétfőn délután kicserélték. A banki rendszerek újraindulása viszont a megbízható működéshez szükséges ellenőrzések miatt a tervezettnél hosszabb időt vett igénybe.
A Raiffeisen közölte: a hasonló esetek elkerülésére szolgáló intézkedéseket megtette, tovább fejleszti rendszereit és infrastruktúráját a még biztonságosabb működés érdekében. Emellett elnézést kértek az ügyfelektől, akiknek kellemetlenséget okozott a leállás. Lapunk kérdésére, hogy okozott-e anyagi kárt is az ügyfeleknek a több órás leállás, és ha igen, mekkora összegről lehet szó, a Raiffeisen lapzártánkig nem válaszolt. A Magyar Nemzeti Bank sem tudott válaszolni a kérdésünkre, az ügyet azonban ők is vizsgálják.
A több órás leállás alatt egyébként szinte biztosan keletkeztek károk, amelyekért a Raiffeisennek kell majd helyt állnia. „A bankok természetesen megtérítik az ügyfeleknek az ilyen események által okozott károkat” – mondta lapunknak Jakab Péter, a Magyar Bankszövetség bankbiztonsági szakértője. A szakember elmondta: a banki rendszerek nagyon bonyolultak, számos meghibásodási lehetőség van, de ilyenkor elvárás, hogy az ügyfelek számára is elfogadható határidőn belül helyreállítsák a működést. Általában működik minden banknál egy olyan tartalékrendszer is, amely át tudja venni viszonylag gyorsan az eredeti szerepét, ha az meghibásodott.


